Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Hej,
Min första post på detta forum… :)

Jag har en fundering runt fjädrar till V70.
På alla mina brux/tjänstebilar i modern tid har jag haft nivåreglering, typ nivomat. Jag fick aldrig tillfälle att speca nivåreglering till den nuvarande, (V70 business+ 170) eftersom den redan fanns ”färdig” med 600 mil på mätarn till bra pris, det vart lite brådis med byte.
Under 4000 mil har jag kunnat konstatera att bilen är oerhört mjukt avfjädrad. Bak duckar den ner duktigt för minsta lilla last. 4pers i bilen med bagage och 60kg kultryck gör att bakänden släpar i backen.
Hur är t.ex. taxi-bilar utrustade?
Det jag undrar är om det finns fjädrar med olika fjäderkonstant bak för V70N? Är det någon som har koll på det, hårdhet och art.nr.
Eller är det enda raka att satsa på en nivåregleringssats?

mvh / Lasse Falk
av Marbas
Jag har samma fenomen på min V70N D5 MY04. Är vi fyra personer i bilen och lite last så måste jag sänka halvljuset, annars blinkar varannan bil på mig. Enkel lösning men smått irriterande på en så pass "avancerad" bil.
Användarvisningsbild
av Falk
Marbas skrev:...sänka halvljuset...
Jag har iofs xenon på min och autoregleringen funkar hyfsat...
Jag reagerar för min del mest på att chassit har en så otroligt vek och "komfortinriktad" avstämning. Om man lastar bilen till totalvikt blir den inte rolig att köra...
av Marbas
Falk skrev:Om man lastar bilen till totalvikt blir den inte rolig att köra...
Har inte tänkt på, eller känt att bilen får sämre vägengenskaper vid fullast, men det är nog mycket möjligt (borde ju påverka). Finns kanske skillnader i vägegenskaperna mellan modellåren. Har kört min med stor husvagn och fullastad bil, men då gick den stabilt. Kör ju inte så fort med husvagn iof. Kändes även stabil med 5 personer i bilen samt hela bagaget fullt med prylar, och körandes på motorvägen för några dagar sedan när vi var på långresa.

Vore intressant om någon har bra förslag på vad man skulle kunna göra för att förbättra egenskaperna, och vad detta skulle kosta. Jag skulle vilja ha automatisk nivåreglering, men det kanske inte går att montera i efterhand, eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
nivomat är inga problem att eftermontera. fins en färdig sats att köpa som inehåller allt
Användarvisningsbild
av A80TD
Nivåregleringen är en trevlig finess. Rekommenderas!
Jag uppskattar bilens mjuka fjädring på våra puckelpister till vägar. Den går ändå stadigt och fint i alla lägen. Kanske är det nivådämparnas förtjänst.

Åtminstone på tidigare årg&arin[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]