Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Spegelinfällningen går att stänga av, alla V70 Summum har ju den men kanske bara hälften av parkade bilar man ser har infällda speglar../PH
av jaro
Hej, jag står i begrepp att köpa en V60 Automat. Dock testkörde jag i helgen en D4 och en T3 - och automatlåda på båda känndes mycket konstigt - ryckigt - klart sämre än min 10+ år gamla Volvo.Säljaren pratade om en ny Powershift teknik och besparing i bränslet. Nu kör jag lite (mindre än 1000 mil) och prestanda spelar mindre roll för mig. Vill hällre ha en glidarbil, en smooth limo grej, säker och trygg. Jag hittade detta i ett tidigare inlägg - precis så känner jag:

Re: Vad skiljer Geartronic gentemot Powershift låda?

Inläggav hollan lör 03 dec 2011, 23:45

4cyl = powershift 5cyl och större = geartronic
det är helt en smak sak personligen gillar jag inte alls powershift går ryckigt och slår i växlar sp i mina ögon kör jag en manuell mycke mjukare själv
men detta är min åsikt
eftersom volvo är en glidarbil så skall det gå mjukt och växlingar skall endast märkas på varvräknaren 8)
---------------------------------

Vad tycker ni jag skall ha för motor resp automatlåda om man väljer idag?

Tack för synpunkter!
av Lövet
Vill du ha en glidarautomat så behöver du köpa bil med femcylindrig diesel, d3,d4,d5. Dessa har en äldre, men mer komfortabel typ av automatlåda. Kallas Geartronic.

Lådan du körde heter Powershift och är en så kallad dubbelkopplingslåda, samma som VW DSG och Audi S-tronic. Tyvärr verkar inte Volvo fått till lådan riktigt, har hört samma klagomål flera gånger. Däremot verkar den hålla bra till skillnad från DSG...
av perhall
DSG-lådorna har ingen momentomvandlare och en del bilentusiaster hävdar - med rätta - att det inte är en automat utan en automatiserad manuell låda, med mindre transmissionsförluster. Komforten är sämre och det bästa är enligt min mening en effektiv traditionell automat med momentomvandlare, t ex BMW:s eller Audis 8-stegs.
PH
av Lövet
I takt med att momentomvandlarautomater blir allt bättre på att låsa drivningen snabbt så undrar jag om inte dubbelkopplingslådorna snart är utspelade. De håller sämre, har sämre komfort och är mer komplexa.
av perhall
andreas_lofgren skrev:I takt med att momentomvandlarautomater blir allt bättre på att låsa drivningen snabbt så undrar jag om inte dubbelkopplingslådorna snart är utspelade. De håller sämre, har sämre komfort och är mer komplexa.
Håller med helt och hållet. De bästa 8- och 9-växlade momentomvandlarautomaterna har bara fördelar jämfört med dubbelkopplingslådorna (DKG) (som hade ett existensberättigande för några år sen). Både Merca och Jaguar har nu infört en 9-stegs momentomvandlarautomat, och jag har svårt att se vad DKG skulle ha att tillföra som är bättre...
PH
Användarvisningsbild
av grillchips
Stort tack för all respons, mycket mer än jag kunnat vänta mig. :)
I dagsläget ser det ut att bli en T3 som får optimeras lite, om det blir Autotech/BSR/RICA/Polestar återstår att se, nuvarande bil ska säljas, ny bil ska finansieras, ny bil ska hittas, ny bil ska avnjutas.

(Tro fan att grannen i huset köpt en svart V60 T3 MY14, dags att lära känna grabben och snylta lite på bilen!)

Hej Jag har en V60 T4 -12 som varnar för att […]

Byta tryckgivare turbo

Den sitter på laddluftkylaren ovanför s[…]

Byte huvudbromscylinder

Kopplingshydrauliken ska nog inte kunna läcka[…]

Jag kan tänka mig ett jordfel också.