Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Jag gör det enkelt, på med auto och sedan är det bara att köra. Troligtvis gör 99% av Volvoägare med den funktionen så.
Kör bara 1000mil november-mars så ingen mening att försöka hitta några kronors besparing.
Momentum skrev:
Jag tycker nog att kylvätsketempen är besvärande låg på motorn då man låter bli värmaren, och att man i o f klarar sig i kupen, men att det är inget klipp i värmen från utblåsen om det är dåligt väder som kräver mycket värme på rutan
Varit med om att det varit svårt att få värmen att räcka till för att hålla framrutan avisad utan stödvärme
Förra vintern hade jag dålig koll på kylvätsketemperaturen.. i år blir det kanske annorlunda då jag har en OBD2-läsare och Torque till mobilen. (MY13 har ingen mätare i bilen)
Jag gick då på att jag hade bra värme i bilen.. verkar skilja rätt mycket på vad man kör i för slags trafik.
det är väl ingenting att älta
en bil för flera hundra tusen
värmaren skall helst gå hela året runt
för att snabbt uppnå gynsam motor temp.
sparar människa motor och partikelfilter
inget att diskutera,
3 kr hit eller dit
jvla dumheter
Användarvisningsbild
av joel80
erniefågelholk skrev:det är väl ingenting att älta
en bil för flera hundra tusen
värmaren skall helst gå hela året runt
för att snabbt uppnå gynsam motor temp.
sparar människa motor och partikelfilter
inget att diskutera,
3 kr hit eller dit
jvla dumheter
Ja men välkommen hit fågelholken.. du kanske är lite ovan forum där man inte är oförskämd och har ett civiliserat sätt att diskutera på. Antingen kan du också anamma ett mer socialt gångbart sätt eller så kan du väl hoppa över till Flashback eller andra hat-forum där inlägget ovan passar direkt in bland allt annat skit.
Skulle du följt tråden och läst skulle du få bakgrunden till varför jag inte kör med autovärmaren igång och hur jag ser på det, när du gjort det kan du utan påhopp återkomma och säga vad du tycker och på vilka sätt du kommit fram till dina påståenden.
av AndS
erniefågelholk skrev::-)-)

ja en anledning att inte ha autovärmaren igång
när man kör typ 1 km , sedan slår av motorn ( vid typ dagis el dylikt)
för att någon minut senare färdas vidare
Det är väl perfekt att köra autoläget, bara att peta igång den manuellt när man är inne några minuter och sedan slå av när man kommer tillbaka till bilen så går värmaren hela tiden utan av/påslag och bilen behåller värmen.
Finns tekniken så är det bara att nyttja den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag testade skillnaden på att köra med eller utan värmarstödet på vintern. Om jag kallstartade när det var sisådär -10 grader eller nåt, och så körde iväg med extravärmaren till, då hade jag varm och go luft in i bilen efter ett par km. Detta då på landsväg i 90+ km/h.
Om jag istället körde med värmaren avstängd, då tog det runt 10 km innan värmen i bilen började bli anständig, och 15 km innan kylvätsketemperaturen var uppe vid normala 88 grader (jag har OBDII mojäng att kolla temperaturen med).

Satte jag ingång värmaren lagom tid innan jag skulle åka hade jag förstås varmt i bilen redan från början.
Användarvisningsbild
av SvenB
En fungerande dieselvärmare är guld värd under den kalla årstiden. Jag har återvänt till dieselvärlden efter 7 år. Då jag hade diesel senast fanns inga orginalmonterade värmare. På min bil kan man ju inte stänga av stödvärmen. Men om jag jämför med min förra bil (1.8F), så blir det varmt i bilen efter c:a 2-3 km mot tidigare 8-9 km. Jag kan tyvärr inte använda värmaren hemma för att bilen står i ett kallgarage, men det är ju inte värmarens fel.
av kantarell
En synpunkt som jag själv tycker är viktig att beakta är vilken kylvattentemp som en elvärmare kan åstadkomma jämfört med dieselpannan. Jag kör en XC70 -12 D3 AWD Polestar 215 hk och i vintras kollade jag effekten på dieselvärmaren. Vid ca -30 grader och en hel natt utomhus så var kylvattnet ca +38 grader vid motorstart efter att värmaren varit på i 20 minuter. Efter ca 7 km körning i 90 kmh var temperaturen +70 grader. Kan aldrig tro att en elvärmare kommer ens i närheten av dessa värden även om den stått på i 3 timmar.

Kan även lägga till att min förra bil, V70 -04 D5, kördes ca 36 000 mil med användande av dieselvärmaren 2-4 ggr per dag (ingen elvärmare monterad) med värmaren i autoläge. Aldrig en enda underhållsladdning av det aldrig utbytta originalbatteriet. Vid ca 36 000 mil pajjade värmaren som visade sig vara utbränd invändig och sprucken utvändigt. Hela det kalaset kostade ca 10 papp vilket utslaget på de 36 000 milen kändes helt överkomligt.

Om man som jag kör 4 000 - 6 000 mil per år och sällan mindre än 2 mil per "start" känns dieselvärmare som ett mycket tryggt och gosigt alternativ till en "vanlig" elvärmare kompletterad med kupévärmare, som dessutom ofta står i vägen för passagerarfötterna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där är som jämföra äpplen och päron. Att jämföra en elvärmare på 550 Watt med en dieselpanna på kanske 7 kW, gör inte elvärmaren rättvisa. Det skulle gå att konstruera en elvärmare på samma effekt, men var skall du ansluta den? OBS, jag vet inte om dieselvärmaren är på just 7 kW, men det rör sig om något sådant.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Åtminstone på tidigare årg&arin[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]