Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Snacka om att man lånar till skattesänkningar!
Man kan se saken ur många perspektiv. En del väljer att se det ur ideologiskt perspektiv. Man kan också välja ett perspektiv baserat på ett rena matematiska förhållanden. Om det fattas pengar i statsbudgeten trots att vi har värdens tredje högsta skattetryck så betyder det i klartext att statens utgifter är för höga. Eller ambitionerna om man så vill. I en relativ jämförelse. Ideologiskt skulle detta då lika gärna kunna sägas vara att staten lånar till välfärd. Detta kan man aldrig bli överens om ur ett ideologiskt perspektiv. Folk tycker helt enkelt olika.

Jag anser att man ska hitta en rimlig nivå där man både på ett rimligt sätt kan skapa utrymme för bra välfärd men samtidigt ha rimligt skatteuttag där nationens konkurrenskraft globalt bibehålls. Sk. lågskatteländer med dålig välfärd är därför inget för mig. Men Sverige är inget lågskattesamhälle, vi har världens tredje högsta skattetryck. Men vi har hög välfärd i relativ jämförelse. Jag känner mig nöjd med att bo i Sverige. Men det är inte en självklarhet att situationen automatiskt ska bestå. Att tro det är ett stort misstag.

En sak är säker: Sverige är beroende av omvärlden. Men en del politiker tycks tro att vi inte är det. Man tror att man resarvationslöst kan höja skatten om det fattas pengar i budgeten. Ja, det finns fortfarande politiker som på fullt allvar tror detta. Det tråkiga är att våra fina välfärdsambitioner kostar pengar. Dessa kommer från skatteintäkter där skatteuttaget ska bäras fram av föräldingsvärdet på tjänster och varor. Dvs. det vi kallar arbete. Men då gäller det att inte sätta priset för högt på just arbete. Om priset blir för högt här utförs jobben någon annanstans. Framförallt de enkla jobben. De kvalificerade jobben stannar dock kvar i Sverige. Utbildningsnivån (ännu så länge) är tillräckligt hög och kvalificerade tjänster och varoror kan inte alla utföra eller producera. Den globala konkorrensen är inte lika stor (ännu så länge). Men alla delar av arbetskraften som finns till förfogande matchar inte de kvalificerade jobben. Och ökade kostnader uppstår. Samtidigt gäller det att inte öka belåningen. Snarare att sänka utgifterna eftersom skattehöjningar inte är en självklar utväg när man redan har världens tredje högsta skattetryck. Dessutom bidrar skattehöjningar till lägre köpkraft och därmed minskad efterfrågan. Inte lätt ekvation att lösa när välfärdsambitionerna är höga. Och inga politiker har hittills lyckats helt med att lösa ekvationen.

I sammanhanget är det inte så viktigt vem som besiktar min bil. Men den som gör det ska vara kompetent för sitt arbete. Inte alltid man uppfattar det så. Inte ens hos gamla bilprovningen.
När du räknar skulder Joel måste du ta hänsyn till ökningen i total BNP. Sveriges statsskuld är nu ungefär 35% av BNP, en minskning från nära 80% 1995. Antalet kronor i skuld är betydligt mindre intressant än dess andel av BNP. Sveriges statsskuld är nu en av de lägsta i hela världen!

Dessutom borde du lyssna på P3 dokumentären om 90-tals krisen innan du försöker skuldbelägga en regering för problem som började på grund av helt vansinnig penningpolitik under 80-talet. Vem var det som satt i regeringen då månntro...
Nej båda lagen var delaktiga i var vi hamnade på 90-talet. Jag utryckte mig nog lite klumpigt.. Däremot är återhämtningen (även om du kollar procent av BNP) till stor det den tidigare regeringens förtjänst. De gjorde en rejäl återhämtning utan att sälja ut vinstdrivande delar av våra gemensamma tillgångar.

Du har helt rätt i att Sveriges statsskuld är en av de lägsta.. men det är faktiskt båda sidornas förtjänst.
av *pettson*
Vi har värre problem än skatterna men det är ingen som vill prata om det. Vi har två STORA problem.
Det ena är att du kan köpa dej rättigheter i form av generalagentur. Det andra är storhetsvansinnet. Uppköp av agentur skapar en total obalans när det gäller konkurrens. I detta land bestäms priset på dom flesta märkesdelar av en agentur. Priset sätts efter vad agenturen tycker delen är värd. Inte efter vad tillverkaren vill ha. Man anser att branding och tok ocker på priserna är framtidens melodi. För samtidigt tutar man i lättlurade att den stora prisskillnaden motiveras av skillnaden i kvalitet. För att inte ha ett uppenbart monopol på marknaden så får butikerna priskriga med sin del av den ockrade kakan. Köper du en boschdetalj så har KGknutsson bestämt vad den ska kosta oavsett vilken butik du har besökt i vårt avlånga land. Därför är denna boschdetalj drygt dubbelt så dyr här än någon annanstans i europa. Vid butiken uppstår storhetsvansinnet. Det går inte att ha en butik som inte ligger på en dyr plats, är på gott om kvadratmeter och är rejält tillsnofsad. Det här ska givetvis betalas och det gör du på slutpriset. Men frågar vi så är skattetrycket så jäkla högt. Därför är priset högt. Glöm det. Generalagentur och branding står för större delen av idiotpriset på slutet.
Kylare till en toyota köper jag 1600kr/st billigare inkl frakt från frankrike än från lokala autoexperten. Fjäderben till en corolla 98 är 3500kr billigare paret än på mekonomen. Givetvis inkl frakt. Lambdasonder köps i england för halva svenska priset inkl frakt. Oljor via rätt kanaler kostar en spottstyver här i landet, men dom flesta köper den via lokala butiken och då ser prisfördelningen ungefär ut såhär då den går via generalagent. Inpris 1 liter helsyntet känt märke med en etta= 16kr inkl moms. Butiks inpris=160kr inkl moms. Utpris till kund= 200kr/liter. Ska det bli rabatter så är det på butikens mellanskillnad. Aldrig på generalagentens pris. Såhär kan man räkna upp länge länge.. Svenska företag är inte intresserade av att konkurrera, dom höjer hellre och baktalar allt och alla o det finns bara en anledning till alla problem.. Det är skatten.. Nej en lektion i verkligheten gjorde nog inget för dom flesta. Sorgligt är vad det är. Sjunker omsättningen så höjs priset bara. Kosingen ska in. Tyvärr är prisskillnaden så stor att det inte blir tal om stödköp av patriotiska skäl.Till och med verkstäderna börjar förstå att kunderna inte har råd med ockerpris på delar. För då kan ju inte verkstan ta 2000kr i timman. Visst har verkstan omkostnader. Men det är samma där som med butiker, stort flashigt och cashen ska in för att betala det. Verkstan skyller på skatten likväl när kunden kvävs av priset. I själva verket var det brandingen och en chans till mer vinst som gjorde det hela. För här är det fint att ta mycket betalt. Ett högt pris borgar alltid för kompetens och kvalitet.... Det är iallafall vad kunden får höra, som med delarna, som det mesta. Och återigen fick han inget extra för pengarna då dom bara gick till vinst för generalagenten, vinst för återförsäljare och verkstäder. Lite lite av detta.. går till skatt.
Senast redigerad av 2 *pettson*, redigerad totalt 0 gång.
*pettson* skrev:Sjunker omsättningen så höjs priset bara. Kosingen ska in.
Huvudet på spiken! Just så är det. Precis som vissa politiker som höjer skatten så snart det fattas kosing...

Att just eftermarknaden hos bilbranschen lider av komplexa problem som hindrar konkurrens och fördyrar för konsumenten ärtyvärr verkligheten i Sverige. Skattetrycket är naturligtvis inte orsaken till detta, enbart arrogans. Däremot kan ett för högt skattetryck innebära att svenska bilmontörer i framtiden inte behöver montera några Volvo-bilar längre. Åtminstone inte i Sverige.
av *pettson*
Variosboy skrev:320 kostar det här.

Det är bara att hoppas att de företag ni som klagar jobbar på är smartare och låter bli att höja sina priser, så ni slipper få ökningar i lön tex. :wink:
Ja vi får hoppas. Men jag blir nog överlycklig om jag får drygt 300% löneökning för att motsvara prispålägget på produkter. Men visst nej.. Skatten åt upp pengarna som blev. För den nya flashiga lokalen med nya hyran 105.000 i månaden istället för den gamla med 31.000 i månaden tar inget av intäkterna. Förmodligen kostar inte 5 nya folierade bilar något heller varje månad utan att vi har en krona mer i intäkter. Dom gamla betalda vore skitdumt att nyttja. Nej det är den där jädra skatten som dränerar företagen.
Dom 400 mer i lön som blivit under 2år kan säkert påverka mera..
Som jag säger.. Skatten.. Den måste sänkas.. OBS..ironi.
Jo men det är skit kul och bo hemma med mamma och pappa ute i skogen och vara student utan jobb med ynka 2500kr/månad som ska räcka till hyra, mat, kläder mm sen kommer bilprovningen och sparkar en i pungen.
Hade ju varit bra om dom hade student pris som på många andra saker.
*pettson* skrev:
Variosboy skrev:320 kostar det här.

Det är bara att hoppas att de företag ni som klagar jobbar på är smartare och låter bli att höja sina priser, så ni slipper få ökningar i lön tex. :wink:
Ja vi får hoppas. Men jag blir nog överlycklig om jag får drygt 300% löneökning för att motsvara prispålägget på produkter. Men visst nej.. Skatten åt upp pengarna som blev. För den nya flashiga lokalen med nya hyran 105.000 i månaden istället för den gamla med 31.000 i månaden tar inget av intäkterna. Förmodligen kostar inte 5 nya folierade bilar något heller varje månad utan att vi har en krona mer i intäkter. Dom gamla betalda vore skitdumt att nyttja. Nej det är den där jädra skatten som dränerar företagen.
Dom 400 mer i lön som blivit under 2år kan säkert påverka mera..
Som jag säger.. Skatten.. Den måste sänkas.. OBS..ironi.
Hur får du 350 kronor till en höjning på 300%??
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]