Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pripper
Hej jag skulle behöva få lite tips på vad som kan va felet med min volvo 740 årsmodell 90, den stog stilla ungefär 2 veckor med typ reservtank sen skulle ja använda den och den ville inte hoppa igång står bara och tänder, sen fyller ja på tanken och den vill fortfarande inte gå igång, testar sen ungefär 12 timmar senare och den hoppar igång klockrent, kör iväg för att sen stanna en snabbis, stänger av bilen i 3 min sen vill den inte starta igen, står bara och tänder som tidigare, några tips på vad de kan vara ?
av Rådlös
Felkoder kan du studera här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
Tändgnista kollar man så här: Lossa ett tändstift, det man lättast kommer åt, låt tändkabeln och tändstiftshatten sitta kvar på stiftet. Lägg stiftet mot motorblocket så att det blir elektrisk anliggning med tändstiftkroppen. I detta läget är det en fördel om man är två personer. En sitter vid reglagen och en kontrollerar. Kör motorn på startmotorn. Om tändningen fungerar så skall det synas gnistor i elektroderna.
Bränsle är lite svårare att kontrollera då allt är inbyggt och man kan möjligen bara känna på lukten om det kommer fram bränsle. Det luktar bensin ur tändstifthålet när det är öppet och du kör gnistkontrollen. Man kan även se på tändstiftet om det är "blött". Det vill säga om det syns bensin på det.
Det finns en annan metod. Det är att använda startgas. Om motorn startar men bara går några sekunder på startgas, men inte på sin ordinarie bensin, så är det något fel på bränsleförsörjningen. Om man vet till 100% av olika tester att det kommer fram bränsle, men den ändå inte startar, så är det något fel på tändningen.
Sedan kan det naturligtvis vara olika kombinationer av fel etc. etc. Men det är lite överkurs i detta läget. Börja med att gå igenom det här.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Hej.
Du har fått bra tips ovan och som någon sa kan det vara bränslerelät. Jag känner igen symptomen väldigt väl (dock ej efter att den stått en längre period, men i alla fall).
När det blir så att den inte startar så kan du titta in under bilen, ungefär vid förarstolen. Där sitter huvudpumpen för bensinen. Vrid samtidigt på tändningen, alltså läge två. Nu skall denna pump under bilen surra till för att mata fram bensin. Om den inte surrar till (och bilen inte startar), så prova att spruta lite startgas i luftintaget bakom grillen. Startar bilen nu - och går felfritt så skulle jag byta bränslepumpsrelä. Det är jättelätt och kostar 199 spänn på hot rod heaven (biltema) :)
av Comonrail
tanka upp bilen riktigt och kör den en längre stund. Kvar står felet kolla då pumprelä värem är väldigt hög där inne och reläerna tål den inte så bra ett vanligt fel på dess.
Backljus

Har du sökt om trådar som berör ba[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]