Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Kan man göra det. Man kan direktstarta den, men går den inte alltid igång vid kall väderlek när du startat motorn? Den stannar väl själv när motorn uppnått anständig temperatur?
Användarvisningsbild
av Momentum
SvenB skrev:Kan man göra det. Man kan direktstarta den, men går den inte alltid igång vid kall väderlek när du startat motorn? Den stannar väl själv när motorn uppnått anständig temperatur?
På ex V70/S80/V60 osv kan man faktiskt stänga av stödvärmningen från värmaren och låta motor ta hand om det hela
Det tar en evighet att få det varmt i bilen och det är lätt att motorn går lite "kallt" vid låg last och låg utetemp
Användarvisningsbild
av Perra83
Momentum skrev:Sen kan man ju vara miljövänlig och ta tåget
http://www.youtube.com/watch?v=CG91fYHcm-k
Svenska tåg är rena skiten på vintern! Det var en gång (många gånger, en hel vinter) när ja pluggade lite och åkte tåg morgon och kväll. Tempen låg nog på mellan -15 o -20 torrt och fint och lite lätt med snö ute. Tåg helvetet var försenat som vanligt och det är så lagom kul när man ska på en buss i rätt tid efter tågresan. Plus att det är kallt att stå still i kylan.
Väl ombord på tåget så var det endast varmt i mitten av tåget cirka 1/3 av hela tåglängden. Skandal tyckte jag och tyvärr hade jag pendlarkort så resan va redan betald. Den dåliga servicen vägrade jag betala för, rätt arg konduktör som hotade med både polis och annat. När resan nästan va sluta så visade jag mitt kort och förklarade ännu en gång mitt missnöje. Detta va 2009 och tåget uppfanns för otroligt många år sedan och det var ännu kallare då.

Så en väl fungerade dieselvärmare är rätt så fint att ha. Inget jag kommer att vara utan. Ja använde min så batteriet dog. Så fort vi skulle eller ska någonstans så startas värmaren en stund innan via appen. Nu laddas batteriet regelbundet så förhoppningsvis ska det klara sig.
av AndS
Hade inte dieselvärmaren behövts hade inte Volvo monterat den och istället kunnat få ett lägre grundpris.
Men de tar tillbaka en del då väl alla beställer tidurfunktionen för 4000:- och den finns säkert redan inlagd och behöver bara aktiveras.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte tidsfunktionen en mjukvaruuppdetering?
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Är inte tidsfunktionen en mjukvaruuppdetering?
Jo eller kanske bara en parameter ändring.

4000kr är rätt mycket för att få tre nya sidor i färddatorn.
Användarvisningsbild
av Guligan
RSport skrev:
joel80 skrev:Gulligan, vi pratar inte om elvärmare här utan om dieselvärmare. Annars skulle det såklart lättast lösas med en extern timer.
Alltså vissa har inte tillgång till eluttag där dom ställer bilen, då är ju elvärmaren inte något alternativ.
Men "Gulligan" är kanske inte så fel ute. Jag vill påstå att det beror helt på hur man använder bilen om dieselvärmare kompletterat med tidur är bra eller dåligt. Har man 10-15 min. körning till jobbet och man kanske svänger in på affärn då och då på vägen hem, där man också kör värmaren en stund. Då har man tomt med ström i batteriet efter några dagar. Om man inte laddar upp batteriet typ 1gång/veckan.
I detta läge kan det nog vara bättre att komplettera med en elvärmare istället för att lägga ut pengar på Volvos dyra mjukvarulösning för att få tidur. Eller att man köper en CTEK-laddare och laddar batteriet med jämna mellanrum om man laddar in ett tidur i bilen.
+1
Användarvisningsbild
av joel80
Momentum skrev:
För övrigt, hur använder du din värmare på vintern under färd? Avslagen?
Jag slår oftast av den efter någon minuts färd.. nån gång ibland då den inte hunnit gå så länge innan jag åker iväg låter jag den gå lite längre så den inte ska sota igen.
Jag upplever inte att jag får dålig värme i min bil även fast jag har autovärmaren avslagen trots massa minusgrader... men jag kör ganska mycket motorväg/landsväg och då ska det inte påverka lika mkt som om man får stå stilla på tomgång i stadstrafik.
joel80 skrev:
Momentum skrev:
För övrigt, hur använder du din värmare på vintern under färd? Avslagen?
Jag slår oftast av den efter någon minuts färd.. nån gång ibland då den inte hunnit gå så länge innan jag åker iväg låter jag den gå lite längre så den inte ska sota igen.
Jag upplever inte att jag får dålig värme i min bil även fast jag har autovärmaren avslagen trots massa minusgrader... men jag kör ganska mycket motorväg/landsväg och då ska det inte påverka lika mkt som om man får stå stilla på tomgång i stadstrafik.
Jag tycker nog att kylvätsketempen är besvärande låg på motorn då man låter bli värmaren, och att man i o f klarar sig i kupen, men att det är inget klipp i värmen från utblåsen om det är dåligt väder som kräver mycket värme på rutan
Varit med om att det varit svårt att få värmen att räcka till för att hålla framrutan avisad utan stödvärme
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]