Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Ca 70% av alla nya Volvo går till företag, och leasing är den absolut vanligaste finansieringsformen för företag. Säljaren får se till att lösa leasingavtalet. Det är "standard procedure" och alltså inget att oroa sig för. Bilen ser fin ut och ser ut att ha trevlig utrustning. Men personligen hade jag tvekat till det priset relativt det höga miltalet.
Användarvisningsbild
av Guligan
Förmodligen är det så att säljaren har en ny bil på gång, och tycker sig ha fått ett skambud på denna bil av ÅF. Det borde alltså finnas lite prutmån, speciellt vartefter tiden går och den är osåld.
av Rackarn
Skulle 150000 vara mer i rätt nivå? Löser man leasingen och gör affären på banken, på bilia, eller ska säljaren gjort klart detta innan? Och hur vet jag med säkerhet att den är löst från leasing?
Användarvisningsbild
av bem
Lite annat "bra att veta info om den bilen:

Tillverkad 2010-07
I trafik första gången i Sverige 2010-07-16 (dvs är nu 3 år och 3 mån gammal)
Senast godkända besiktning: 2013-10-04, Vägmätarställning:162415
Årsskatt 2660 kr
Antal ägare:1
Upplysningar:Leasing

Enl tillverkaren:
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,1 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 14,2 L/100KM

Källa:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Köp av bil som är en leasingbil, kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 55&t=84131

V70 broschyren 2011:
https://www.brabil.se/documents/pdf/bro ... 11/v70.pdf

Annonsen på blocket var inlagd 12 oktober, säljaren har redan sänkt den 10 tkr själv (från 185 tkr). Kanske ivrig att få den såld? Lite går det säkert pruta. Fullmatad med utrustning var den så där var det inte mycket att sakna. 16 200 mil - mycket kan börja bli slitet nu framöver (har en V70 2001 själv som nu gått 40000 mil så jag vet ungeför när reparationer och småfel börja komma, och byte av slitagedelar). Eftersom det är privatköp så blir det ju inga garantier (typ 3 mån) som man kan få hos handlare, men så är ju priset högre hos en handlare. En bensinare som denna är kanske inte så "het" på begmarknaden idag eftersom det råder dieselhysteri (speciellt bland V70).
Själv är jag på jakt efter en 2012:a V70 DRIVe (1.6D 4cyl) diesel, Momentum.
Lycka till med ev bilköp.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av s6025t
Antar det är för serviceintervallet på 3000mil som de köpt 2,5T istället för 2,5FT som har 1500mil när bilen gått i snitt 415mil/månad skulle det vart en FT skulle den behövas servas var 3-4månad
av Rackarn
s6025t skrev:Antar det är för serviceintervallet på 3000mil som de köpt 2,5T istället för 2,5FT som har 1500mil när bilen gått i snitt 415mil/månad skulle det vart en FT skulle den behövas servas var 3-4månad
Kan jag tänka mig, vilket i sig är bra! Dessutom utgår ventiljustering på denna modell vilket besparar en en del pengar!
Användarvisningsbild
av Guligan
Rackarn skrev:Skulle 150000 vara mer i rätt nivå? Löser man leasingen och gör affären på banken, på bilia, eller ska säljaren gjort klart detta innan? Och hur vet jag med säkerhet att den är löst från leasing?
Säljaren löser leasingen på bank eller med sin ÅF om avtalet ligger hos Volvofinans. När leasingavtalet är löst släpper banken/ÅF leasingspärren och bilen går att omregistrera på dig, vilket inte går så länge leasingspärren ligger kvar. Prisfrågan också, jag skulle tippa på att denna bilen kostade någonstans mellan 420-440 Tkr som ny. Värdesätter du den fina utrustningsnivån?
av Rackarn
Guligan skrev:
Rackarn skrev:Skulle 150000 vara mer i rätt nivå? Löser man leasingen och gör affären på banken, på bilia, eller ska säljaren gjort klart detta innan? Och hur vet jag med säkerhet att den är löst från leasing?
Säljaren löser leasingen på bank eller med sin ÅF om avtalet ligger hos Volvofinans. När leasingavtalet är löst släpper banken/ÅF leasingspärren och bilen går att omregistrera på dig, vilket inte går så länge leasingspärren ligger kvar. Prisfrågan också, jag skulle tippa på att denna bilen kostade någonstans mellan 420-440 Tkr som ny. Värdesätter du den fina utrustningsnivån?
Iom att jag har sett kvitton så vet jag att den kostade 477.000:- ny. Jag har bestämt mig för affär och vi ska göra den på bilia är det tänkt, han menar att det ska gå och lösa allt på samma dag men han skulle försöka kolla upp det till i morgon.

Jag uppskattar helt klart utrustningsnivån, den har allt jag vill ha och en del som jag inte behöver men som kan vara kul att ha. Enda jag tycker är lite synd är som sagt miltalet, men jag betalar väl därefter antar jag.. Funderar på att köpa en OBD2 läsare, men vet inte riktigt vad jag ska utläsa och hur jag ska tyda datan. Den har ju vart servad enligt bok, så det kanske är onödigt?
Användarvisningsbild
av bem
Vad kan det kosta att låta en Volvoverkstad göra en utläsning med Volvo VIDA (Volvos diagnostikprogram)?
Man ser ju direkt om det blir några felkoder och om det är nåt av betydelse.
(många har ju även "pirat" Volvo VIDA - installera en sån åt brorsan på hans laptop för ett tag sen, därefter kollade vi upp 3 Volvo bilar, en V70, en S60 och en XC60, en hel del matnyttigt man fick fram)

/Bo
Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Backlampa

Jag igen, Troligen 16W Det är en som har m&a[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]