Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Jag har fått för mig att det alltid är bättre att köra med varm motor än med kall. Den slits mindre då och man förlorar inte så mycket diesel på att använda dieselvärmaren. Plus att man slipper en kupévärmare som står och tar plats för att få varmt i kupén och bort med isen på rutorna.

Jag underhållsladdar dock batteriet varje helg med CTEK-laddare under vintersäsongen.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är bättre för motorn.. men det ska mycket till innan jag går med på att man "tjänar" pengar på det som Momentum säger.
Jag kör ca 250 mil i månaden.. har haft 1-2 genereringar i månaden som ofta drar 2dl/mil mer i 3-4 mil. Alltså 6-8dl..
Säg att jag snittar på 1,5 regenereringar så blir det 1l diesel.

Under samma period vintertid kör jag dieselvärmaren kanske 20 gånger. Snitt 30 min per gång.. ger en förbrukning på 6l.. Upplever en minskning av förbrukningen de första 3-4km när jag har varm motor jämfört med kall. Men inte så mycket. Vid påfarten till motorvägen (som ligger 3,5km bort skiljer det max 0.2l/100km med kall motor. det ger alltså 2cl per km.. kanske 8cl då på de första 4km.
Det är 1,6dl insparat på en månad (20 resor) p.g.a varm motor vid start. Skulle jag dubblera antalet regenereringar i månader p.g.a att jag inte använde värmaren blir det 1l till.

Totalt alltså knappt 1,2l i månaden som jag kanske "sparar" in på att använda ca 6l till värmaren.

Att räkna på motorslitage blir svårare.. och är nog en kostnad som jag ändå inte behöver ta hänsyn till då jag kommer ha bytt bil många år innan det skulle kunna påverka.
Användarvisningsbild
av Perc
Bilnörden skrev:Läs om längre upp i tråden så är det tal om det elektrisk motorvärmare + laddare, om man trycker på länken till Volvos sida så skriver dom att det inte går att kombinera dom båda. Vad jag vet så får både elektrisk motorvärmare och batteri laddare ström från ett vägguttag.
:o

Hoppsan ursäkta. Borde ha läst noggrannare. ;)

Men förbrukningen hos en batteriladdare är en piss i missisippi. Om vi för enkelhets skull låtsas att batteriladdaren är på 8A och laddar 14V för fulla muggar så ligger vi på 112W effektåtgång. Plus lite till som blir till spillvärme i laddaren också. Minus det faktum att laddaren sällan matar på fulla 8A.
Användarvisningsbild
av bem
joel80 skrev:Att räkna på motorslitage blir svårare.. och är nog en kostnad som jag ändå inte behöver ta hänsyn till då jag kommer ha bytt bil många år innan det skulle kunna påverka.
Jag har haft min V70 2.4 (170 hk) 2001 sen den var ny och har nyss passerat 40000 mil med den. Skall nu byta till en V70 DRIVe 2012. Men åter till min gamla V70 - jag har använt elektrisk motorvärmare varje vinter under de 12 år jag haft bilen. Jag har hört/läst att kallstarter på vintern sliter avsevärt på motorn. Och en kall motor släpper ut avsevärt mer kolväten osv än en varm motor. Lite bränsle kan man även spara. Finns bara fördelar för motorn att få bli varm innan man drar iväg med den. Jag inbillar mig lite i alla fall att min användning av motorvärmare har hjälpt till att jag kunnat köra bilen såpass länge utan några problem med motorn. Den går ganska snålt än, provade en dag hem från jobbet nyligen och vid 80-85 km/h hamnade jag på en medelförbrukning 6,9 l/100 km under 6 mils körning. Lite förvånad att motorn är såpass pigg som den är fortfarande. Lite gissningar det där med motorvärmare och att motorn kanske håller längre men ju snabbare motorn kommer upp till optimal arbetstemperatur destå mindre borde inre slitaget hinna bli.

Värmaren (i en V70 DRIVe 2012):
Förbrukningen är 10 ml/minut (0,6 l/tim) vid max effekt. Kapaciteten (effekten) är 5 kW. Drifttiden är 50 minuter vid minus 10°. Steglöst ner till 15 minuter när det inte är så kallt.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... torvarmare

/Bo
av RSport
Momentum skrev: Ibland ser man de som jämför värmaren med en värmepanna, men snarare handlar det om en liten jetmotor

Varför är ni så sugna på elmotorvärmare?
Ja du, är driftsäkerheten på en dieselvärmare jämförbar med en jetmotor, då skulle nog inte många människor flyga. :D
Varför man vill komplettera en dieselvärmare, med elvärmare (och batteriladdare) är nog för att minska på kostnaderna för underhåll och reparationer.
Dyrt att byta delar i Webaston, jämfört med Calixvärmaren. Har egen erfarenhet att elvärmarna är betydligt driftsäkrare, framförallt när tempen sjunker under -30.
Med en laddare som regelbundet laddar batteriet, kan man i vissa fall, spara in ett extra batteribyte.
Men fördelarna med dieselvärmaren har man ju ändå kvar, flexibel uppvärmning av bilen, vid tillfällen där man saknar eluttag, som vid elljusspåret, ishallen, affärn mm. mm.
Så för mig är valet självklart, jag väljer båda.
Användarvisningsbild
av joel80
bem skrev:
joel80 skrev:Att räkna på motorslitage blir svårare.. och är nog en kostnad som jag ändå inte behöver ta hänsyn till då jag kommer ha bytt bil många år innan det skulle kunna påverka.
Jag har haft min V70 2.4 (170 hk) 2001 sen den var ny och har nyss passerat 40000 mil med den. Skall nu byta till en V70 DRIVe 2012. Men åter till min gamla V70 - jag har använt elektrisk motorvärmare varje vinter under de 12 år jag haft bilen. Jag har hört/läst att kallstarter på vintern sliter avsevärt på motorn. Och en kall motor släpper ut avsevärt mer kolväten osv än en varm motor. Lite bränsle kan man även spara. Finns bara fördelar för motorn att få bli varm innan man drar iväg med den. Jag inbillar mig lite i alla fall att min användning av motorvärmare har hjälpt till att jag kunnat köra bilen såpass länge utan några problem med motorn. Den går ganska snålt än, provade en dag hem från jobbet nyligen och vid 80-85 km/h hamnade jag på en medelförbrukning 6,9 l/100 km under 6 mils körning. Lite förvånad att motorn är såpass pigg som den är fortfarande. Lite gissningar det där med motorvärmare och att motorn kanske håller längre men ju snabbare motorn kommer upp till optimal arbetstemperatur destå mindre borde inre slitaget hinna bli.

Värmaren (i en V70 DRIVe 2012):
Förbrukningen är 10 ml/minut (0,6 l/tim) vid max effekt. Kapaciteten (effekten) är 5 kW. Drifttiden är 50 minuter vid minus 10°. Steglöst ner till 15 minuter när det inte är så kallt.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... torvarmare

/Bo
Som jag sa, det är svårt att räkna på.. det blir bara en massa antaganden.
Och för min del så kommer jag troligen inte behålla bilen så länge att det hade haft betydelse för mig. Nu tycker jag komforten av att sätta sig i en bil som är lite uppvärmd samt isfri är underbar och använder värmaren när det är kallt.
Min poäng är att det kostar pengar med värmare... man sparar inte pengar genom att betala för en värmare och använda den. Men du själv och bilen mår lite bättre.

Många bilar har passerat 40000 mil med väldigt fina motorer.. värmare är inte en uteslutande faktor för en gammal motor i god kondition. (Jag säger inte att det är en nackdel.. absolut inte.)

Det där med kolväten är intressant... problemet miljömässigt är att när det gäller dieselvärmare så spyr den ut avgaserna direkt utan att gå via kat eller partikelfilter. Så min gissning är att avgaserna från dieselvärmaren är rätt mycket värre än de från den kalla motorn under de minuter det tar för den att bli varm.
av AndS
Resonerar enkelt, varm och skön bil oberoende av var jag befinner mig.
Gör 2-3 underhållsladdningar under vinterhalvåret när det är som kallast.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:
Det där med kolväten är intressant... problemet miljömässigt är att när det gäller dieselvärmare så spyr den ut avgaserna direkt utan att gå via kat eller partikelfilter. Så min gissning är att avgaserna från dieselvärmaren är rätt mycket värre än de från den kalla motorn under de minuter det tar för den att bli varm.
Bränslevärmaren bränner bara diesel rakt upp och ner - avgaserna är förbränningsresterna är "stora" partiklar
Avgaser från motorn är avgaser som kommer från en högkomprimerad förbränning som ger dessa berömda små partiklarna plus en andra spännande saker i o m att förbränningen sker under högt tryck
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ok.. Men oförbränd diesel innehåller väl inte heller så mycket gulligheter? Har man inte dioxider i det som är rätt farliga? Det ämne som kan bilda marknära ozon t.ex?
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Ah.. ok.. Men oförbränd diesel innehåller väl inte heller så mycket gulligheter? Har man inte dioxider i det som är rätt farliga? Det ämne som kan bilda marknära ozon t.ex?
Skulle tro att förutom puffen då den stannar/startar så är förbränningen nästan total, för övrigt tror jag avgastempen för låg för att ha en kat
Sedan får man jämföra de avgaserna med vad motor producerat vid kallstart, då är det ännu värre än vanligt

För övrigt, hur använder du din värmare på vintern under färd? Avslagen?
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]