Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Att ha även en elmotorvärmare (och batteriladdare som laddar batteriet när man använder motorvärmaren) plus grenuttag med elektrisk kupevärmare ser jag som ett vettigt komplement även om man har en dieselbil med dieselvärmare. Om man t ex bor i villa och har enkel åtkomst till ström för detta. Elmotorvärmaren till vardags hemma (och ev på jbbet om man kan) och dieselvärmaren används i övriga fall vid behov.
Onödigt? Kanske, kanske inte. Extra dyrt förstås att även köpa och montera elektrisk motorvärmare osv.
Konstigt nog står det på Volvos tillbehörssida detta ang deras batteriladdare som man monterar i motorrummet:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464269
"Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare."
Man undrar ju varför...?

/Bo
av RSport
bem skrev:Att ha även en elmotorvärmare (och batteriladdare som laddar batteriet när man använder motorvärmaren) plus grenuttag med elektrisk kupevärmare ser jag som ett vettigt komplement även om man har en dieselbil med dieselvärmare. Om man t ex bor i villa och har enkel åtkomst till ström för detta. Elmotorvärmaren till vardags hemma (och ev på jbbet om man kan) och dieselvärmaren används i övriga fall vid behov.
Onödigt? Kanske, kanske inte. Extra dyrt förstås att även köpa och montera elektrisk motorvärmare osv.
Konstigt nog står det på Volvos tillbehörssida detta ang deras batteriladdare som man monterar i motorrummet:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464269
"Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare."
Man undrar ju varför...?

/Bo
Skriver helt under på detta!!
Varför Volvo inte har med Elmotorvärmare (+Grenuttag) på tillbehörsweben, är kanske för att dom vill sälja dyra Webastodelar till bilägarna, när det är dags att renovera "Oljebrännarna" :-O)
Användarvisningsbild
av bem
Bilnörden skrev:Kan kanske vara så att dom båda tillsammans drar för mycket ström, för att kunna användas i ett vanligt uttag.
Nu är jag ingen elkunnig men med skolkunskaperna skall det väl bli nåt i stil med detta:

Elmotorvärmaren drar (enligt volvos tillbehörswebb):
550W

Batteriladdaren (är en Calix BC 1207):
7 A (max) x 14,7 volt = 103 watt
Batteriladdarna idag brukar bulkladda i början med högre ström och sen trappa ner strömmen för att på slutet bara underhållsladda.

Ev kupevärmare t ex Calix Slim Line 1400):
1400 watt

Totalt:
550 + 103 + 1400 = 2053 watt

Säkringsbehov:

2053 watt / 230 volt = 9 amp

Många har nog en 16 amp säkring hemma men även en 10 amp säkring räcker för eluttaget i mitt exempel.

10 amp säkring klarar 2300 watt (230 volt x 10 amp)
16 amp säkring klarar 3680 watt (230 volt x 16 amp)
Med 6 amp säkring klarar man 1380 watt och då får man dra ner kupevärmaren (i mitt exempel) till hälften (om det går) istället.

I teorin i alla fall.

/Bo
Användarvisningsbild
av Momentum
Min teori är att man inte ska snålelda värmaren för att spara lite diesel
Utan bränna den så att den får gå ordentligt
Webastovärmaren har två effektlägen som gör att den kan trottla utan att stänga av värmaren för att återstarta den om det blir behov igen, vilket är bra, då återkommande start stop gärna framkallar sotdöden för värmaren

Ibland ser man de som jämför värmaren med en värmepanna, men snarare handlar det om en liten jetmotor

Varför är ni så sugna på elmotorvärmare?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
bem skrev:
Bilnörden skrev:Kan kanske vara så att dom båda tillsammans drar för mycket ström, för att kunna användas i ett vanligt uttag.

Säkringsbehov:

2053 watt / 230 volt = 9 amp

Många har nog en 16 amp säkring hemma men även en 10 amp säkring räcker för eluttaget i mitt exempel.

10 amp säkring klarar 2300 watt (230 volt x 10 amp)
16 amp säkring klarar 3680 watt (230 volt x 16 amp)
Med 6 amp säkring klarar man 1380 watt och då får man dra ner kupevärmaren (i mitt exempel) till hälften (om det går) istället.

I teorin i alla fall.

/Bo
Det var en tanke, men då är det ju konstigt att man inte kan kombinera dom båda....
Användarvisningsbild
av joel80
Nej visst, det handlar inte om stora pengar.. för typ 130kr i månaden kan man nog köra värmaren 2ggr varje vardag för. Men det jag sa var att man inte får någon ekonomisk fördel.
Användarvisningsbild
av Perc
Nä, nu resonerar du lite snett. Den elektriska motorvärmaren har inget alls med bilens el att göra. En dieselvärmare går på bilens batteri och drar ingen el från stolpen. Och dessutom har ju ingen sagt nåt om att använda dem tillsammans?

Lustigt att Volvo inte låter en ha elektrisk motorvärmare i en bil försedd med dieselvärmare, det är två separata system som inte har något med varann att göra. Det som KANSKE kan ge problem är väl om den elektriska motorvärmaren är av slangvärmartyp. Den är beroende av att det ska bli självcirkulation i systemet och att ha dieselvärmaren med tillhörande pump inkopplad kanske gör att det börjar cirkulera för trögt. Men det är bara jag som spekulerar.

Men jag ser ingen orsak att öht ha elektrisk motorvärmare om man har dieselvärmare, förutom kanske om man parkerar i kallgarage hemma och inte vill (eller får) köra värmaren där inne. Min egna elektriska motorvärmare har använts exakt noll gånger sedan jag fick bränslevärmaren installerad.

Om ni tvunget vill ha elmotorvärmare så ska ni strunta i vad Volvo säger och ta en tur till en fristående verkstad. Dom fixar. ;)
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Perc skrev:
Nä, nu resonerar du lite snett. Den elektriska motorvärmaren har inget alls med bilens el att göra. En dieselvärmare går på bilens batteri och drar ingen el från stolpen. Och dessutom har ju ingen sagt nåt om att använda dem tillsammans?

Lustigt att Volvo inte låter en ha elektrisk motorvärmare i en bil försedd med dieselvärmare, det är två separata system som inte har något med varann att göra. Det som KANSKE kan ge problem är väl om den elektriska motorvärmaren är av slangvärmartyp. Den är beroende av att det ska bli självcirkulation i systemet och att ha dieselvärmaren med tillhörande pump inkopplad kanske gör att det börjar cirkulera för trögt. Men det är bara jag som spekulerar.

Men jag ser ingen orsak att öht ha elektrisk motorvärmare om man har dieselvärmare, förutom kanske om man parkerar i kallgarage hemma och inte vill (eller får) köra värmaren där inne. Min egna elektriska motorvärmare har använts exakt noll gånger sedan jag fick bränslevärmaren installerad.

Om ni tvunget vill ha elmotorvärmare så ska ni strunta i vad Volvo säger och ta en tur till en fristående verkstad. Dom fixar. ;)
Läs om längre upp i tråden så är det tal om det elektrisk motorvärmare + laddare, om man trycker på länken till Volvos sida så skriver dom att det inte går att kombinera dom båda. Vad jag vet så får både elektrisk motorvärmare och batteri laddare ström från ett vägguttag.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Nej visst, det handlar inte om stora pengar.. för typ 130kr i månaden kan man nog köra värmaren 2ggr varje vardag för. Men det jag sa var att man inte får någon ekonomisk fördel.
Sen sotar en förvärmd bil mindre, vilket ger längre tid till nästa generering av sotfällan, vilket då bidrar till kostnaden till dieseln till att förvärma bilen
Med andra ord så tror jag man sparar pengar på att bränna dieselvärmaren, skulle tro att man tjänar en kr varje gång man använder den :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100