Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Har alltid irriterat mig på att det spolar i tid och otid på strålkastarna, så nu vill jag koppla bort det eller, lite mer avancerat, koppla om så man kan välja om man vill ha den funktionen eller tillfälligt koppla ur då det inte behövs?
Rengöringen av strålkastarna behövs ju inte så ofta som på vindrutan, men är ju bra när det verkligen behövs.

Har någon bra tips hur man gör, och vad anslutningar sitter, mer i detalj, att man bara kan koppla ur anslutning till spolarmotorn, kan jag räkna ut, men var sitter den och hur gör man på ett bra sätt om man vill ha "till-från" manövrering på ett bra sätt?

Har sökt på Forumet, men inte hittat, har för mig att jag läst något nån stans. Tror inte jag är den enda som irriterats på den ideliga spolningen på strålkastarna, så det finns säkert flera bra förslag med instruktioner som man kan få ta del av?
//Toson
av umekille
många bilar har samma pump på rutan som strålkastarna...
Har du inga torkare utan högtryck kan en extra pump vara monterad
Då får du helt enkelt koppla ur den och dra en ny matarledning som du
sköter med en återfjädrande strömbrytare...På min hyundai sitter en
extra pump och en strömbrytare på panelen i bilen.
På min 745 var det samma pump som rutan då den har torkarblad
och då slangarna till lyset spruckit sönder har jag tillfälligt för att få
fullt tryck på rutan kopplat bort slangen och satt dit en som är pluggad.
Användarvisningsbild
av Toson
Då ämnet ligger under speciella modeller utgår jag ifrån att vi tipsar om dessa modeller och jag har alltså en -08 V70, som spolar "automatiskt" på strålkastarna efter ett visst antal spolningar på rutan.
Jag eftersöker lite specifika tips om "hur lösa problemet"???
//Toson
Användarvisningsbild
av gooose
Ryck säkringen som sitter i elcentralen i motorrum

Sedan är det bara att trycka i den när du vill det skall spola
Så har jag löst detta på min 08

//Gooose
Användarvisningsbild
av Toson
gooose skrev:Ryck säkringen som sitter i elcentralen i motorrum

Sedan är det bara att trycka i den när du vill det skall spola
Så har jag löst detta på min 08

//Gooose
Det låter ju som enklaste sättet att lösa det på!
Ska kolla vilken säkring det är, om det är en separat bara till strålkastarspolaren.
Kanske någon har en bild på var säkringen sitter???
//Toson
Användarvisningsbild
av SvenB
Bild brukar finnas i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av gooose
Säkringen går endast till strålkastar spolningen
Och på min 08 finns det en bild på lampa med en stråle över i locket och det är säkring nr F24

Kolla i intruktions boken på din bil över säkringar i motorrum så finner du säker rätt

//Gooose
Användarvisningsbild
av Toson
gooose skrev:Säkringen går endast till strålkastar spolningen
Och på min 08 finns det en bild på lampa med en stråle över i locket och det är säkring nr F24

Kolla i intruktions boken på din bil över säkringar i motorrum så finner du säker rätt

//Gooose
Klockrent "Gooose", hittade den direkt och röck ut den samt testade ......... INGEN spolning på strålkastarna.
Kör så här så länge och "vi" får fundera på hur man kan manövrera det (till/från att den spolar automatisk) "inifrån" om man vill/behöver den spolningen lite oftare.
Suveränt med ett sånt här Forum då man snabbt får RÄTT svar som funkar.
//Toson
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om man inte håller in spaken länge utan "duttar" med spaken spolar det bara på rutan.

Man kan väl sätta ljusvredet i mittenläget så halvljuset släcks innan man spolar?
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]