Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av öläningen
Hej hur är säkraste sättet att veta att topplockspackningen gått sönder bilen är en volvo v70N 2.4T-01 öläningen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Lyfta toppen och titta?

Säkrast är sällan lika med enklast ;)
av lennart lundberg
Hej!

Vad har du för problem?
Börja med att beskriv orsaken till din fråga.

Lennart
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej bilen drar kylarvatten.har provtryckt kylsystemet men med samma tryck efter ett par timmar.har kollat effter läkage men inte hittat något.den har börjat komma ut vatten ur avgassystemet tycker det är lite mycket vatten som kommer ut där för att vara kondensvatten och så luktar det som kylarvatten ibland. ingen olja i vattnet.öläningen
av lennart lundberg
Kör motorn riktigt varm ca en mil och titt efter om du även då har vatten i slutröret.
Om du inte har det, så skulle jag börja leta efter läckage under motorn. Lägg en pappskiva eller dylikt så att du kan se om det kommer vatten från motorn när den är genomvarm. Låt den svalna och titta om det finns kylvätska på det du har lagt under motorn.
Ett läckage kan vara lite knepigt att finna.

Lennart
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vänstre nedre hörn på kylaren. Klassiskt på dessa när de rullat upp mot 30000 mil. Det är så varm,t att det mesta förångas men där kan du se om du har vita avlagringar. Vänster sida är förarsidan
av lennart lundberg
Bra tipps Dieselmagnus.
Hade samma problem på min Volvo 960 -96:a.
Det tog ett tag innan jag upptäckte det läckaget.
Att Volvo S80 har samma fel förvånar mig inte.

Lennart

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.