Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Upptäckte att det finns ett skruvat fäste för avgasröret nere på kopplingskåpan som inte är anslutet på brorsans 745:a -87! Fästet med skruv och mutter sitter på kopplingskåpan men inget fäste finns på avgasröret men man kan se/ana att det finns avfrästa svetsfogar för ett fäste.
På skroten såg jag att 745/740 med automatväxel hade ett fäste på avgasröret bestående av en fastsvetsad platta på själva avgasröret och två böjda stänger som gick upp mot ett skruvat fäste i kopplingskåpan.

Varför har 745/740 med manuell låda inget fäste?? Måste ju vara lika mycket vibrationer/påverkan på dessa avgassytem som på de bilar som har automatlåda? Någon som vet mer..?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter ett sådant fäste på min 745-a med manuell låda (M46), det sitter nog på alla. Det brukar dock rosta sönder så det skramlar, då brukar det plockas bort. Köper du ett nytt avgasrör sitter fästet på. Du får nog plocka "stängerna" och det andra delarna som fattas på skroten.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Har tittat på flera 740/745:or (-87:or ) på skroten och samtliga manuella har inget fäste på avgasröret, man kan bara se svetsfogar på bägge avgasrören men dessa svetsfästen är nedslipade så de knappt märks på samtliga bilar.
De med automatlåda däremot har det platta fästet på avgasröret och de böjda stängerna som fästs i kopplingskåpans fäste.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagt, fästena rostar av, börjar skramla och plockas bort. Så även på min men jag sparade på "grejerna" och monterade tillbaka det när jag bytte röret mot ett nytt.

Mvh
Lennart
av umekille
har ingen betydelse om det ej är ditsatt...har att göra med att
avgasröret passar fler än din årsmodell och på vissa är det inte
anslutet
av jaka
Hej!
Må så vara, men man frågar sig varför fästet på avgasröret inte finns på samtliga modeller, åtminstone när det gäller samma årsmodell (automat har men inte manuell). Jag menar...avgasröret är ju så långt och att inte ha något fäste förrän långt borta vid ljuddämparen inbjuder ju till resonas och att det vibrerar sönder.
av umekille
Vet inte säkert men svetsskarven mot katalysatoren brukar vilja
vibrera sönder så det spricker runt den så ,har svetsat om den på
min bil.

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]