Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid varit sugen på C70 av första generationen. Både cab och coupe är intressant egentligen. Saken är den att jag är svårt förtjust i 850-serien och C70 är ju en snygg cab-/coupeversion av S70, som i allt väsentligt är 850 version 2.0. En C70 med turbomotor torde alltså vara en ganska rolig bil och jag tycker den ser väldigt bra ut, mycket bättre än generation 2. Nu börjar ju också priserna komma ned på en helt okej nivå när bilarna i allmänhet rullat runt 20 000. Jag vet att komponenterna i en sån bil klarar det dubbla, det har bevisats på både 800- och S/V70. Tanken är alltså att köpa en riktigt rolig och snygg bil och dessutom till ett pris som man kan hosta upp utan att ens fundera på hur det påverkar totalekonomin.

Till saken. En klar majoritet av dessa bilar är import. Jag tillhör den fördomsfulla gruppen bilköpare som helst köper en bil med 1-2 ägare som sålts ny i Sverige och lämnats till samma verkstad i alla år. Frågan är, kan man verkligen lita på en tysksåld C70 med servicebok? Har hört historier om exportsäljare som förfalskar serviceböcker på mätarskruvade vrak. Det känns som att det finns en anledning till att en svensksåld C70 kostar minst 15 000 mer. Eller kan man faktiskt göra ett fynd här? Gäller egentligen inte bara C70, därav har jag placerat den i en bredare kategori.

Kan man lita på en bil från Tyskland eller Italien och dess servicebok? Eller är det en stor risk?
Skiljer det bara 15k skulle jag inte köpa import. Den kommer vara värd mindre även när du säljer den så du sparar inga pengar.

Det du MÅSTE göra är att googla fram firman som stämpeln kommer ifrån och sedan ringa och bekräfta att bilen faktiskt varit där. Det förfalskas stora mängder serviceböcker tyvärr.
Vi talar MINST 15 000. En importbil kan ligga runt 30 000, en svensksåld med få ägare kan ligga uppåt 50-60 (detta gäller coupéversionen). Det anmärkningsvärda är att nästan alla importbilar är till exempel årsmodell 1999 och importen har skett år 2000 och så vidare, alltså import inom ett år från tillverkningsdatum. Så den har väl fått max 2 servicetillfällen i Tyskland. En bil under 50 000 brukar jag aldrig fundera över andrahandsvärde kring. Köper jag en C70 för säg 30-35 000 så räknar jag pengarna som förlorade. Vi talar om en 15 år gammal bil, många billigare märken hamnar regelmässigt på skroten efter 10-15 år.

Talar verkstäderna engelska? Jag kan tyvärr inte tala tyska.

Sedan är problemet med svensksålda bilar att det kanske är 5-15 % av det totala. I min region finns nu 37 fordon till salu, varav 5 är svensksålda. Sedan skall man hitta rätt färg, rätt miltal och så vidare. Det försvårar.
ser inga problem med importbilar. ja dom kan ha gått mer än vad som står på mätaren, men bilen klarar sig betydligt mycket bättre i tex tyskland, finns inget salt dom förstör bilarna, fina vägar mm. nu är det väl mer äldre mb jag har erfarenhet av, tex w124 karossen, och en tyskimporterad sådan är oftast mycket finare än en svensk såld, sen gör inte mätarställningen något på en sån, går den bra då du köper den så går den bra då du säljer eller skrotar den bara du servar den. vet inte hur volvon klarar mil men tycker att även den borde klara av iaf 50-60 tusen utan nå problem
Har köpt en c70 -99 Saffran till sambon som är importerad från Belgien 2001. Ser inga problem med att äga en importerad bil då jag själv har tagit hem lite roliga bilar när jag var yngre. Värdeminskningen är ju också lika stor procentuellt sett imp vs svensksåld. Faktum är att utomlands så ingår service ofta i X antal år eller km vid ett nyköp. Det gör det inte här hemma som ni vet (förutom Bmw och Subaru). Här lånas det garage och servas självt på bilar som är 2-3 år gamla, pga att det är för "dyrt".
Oftast är det faktiskt den som importerar bilen som mixtrar med mätarställningen innan den registreras här hemma.
Det är väl som vanligt när man köper bil, magkänsla, allmänt skick och sunt förnuft.
Jag köpte en importerad 740 och är grymt nöjd med den trots div knas. Bilen hade importerats -99/00 Och sedan sålts av importören till en snål stockholmare som jag sedan köpte bilen av.
Den ska enligt utsago dock vara från Japan och inte tyskland/italien (fast den är vänsterstyrd) :lol: :roll: :wink:
Har kvar nummret till han som importerade bilen från början men har inte ringt av lathet. :oops:
Servicebok fanns ej men fick se alla kvitton och kostnader vad som var gjort med bilen sedan -04. Så trots lite dåligt gång och klent med kraft i motorn blev det affär då helhetsintrycket gav mer och magkänslan sa att den skulle köpas.
(Tyvärr så är jag värdelös bilköpare, blir oftast affär trots skicket kan vara sisådär :| )

Bilen servades efter konstens alla regler och blev bättre men inte helt bra. Den dog 600mil efter inköpet utanför polishuset i Oxelösund i en uppförsbacke tidigt på morgonen (rusningstrafik) när jag var på väg till jobbet. Kändes inte så kul :cry: Kan tillägga att den är automat :mrgreen:
Bilen bogserades bort och total genomgång påbörjades. Efter många om och men, frustrationer och ångest hittades felet då det framkommit att klen gnista hade övergått till ingen gnista :evil: :???: En stycken trasig tändspole ställde till det, den saknade ett halvt kilo Ohm och låg utanför gränsvärdet. Vilket jag fick tips om här :wink:
En Begagnad införskaffades för en 50:- lapp på lokala skroten och Diplomaten vaknade åter till liv. Här snackar vi lycka (B) (L)

Summa summarum: Ifall skicket är bra, handlaren seriös och inget fusk i serviceboken etc så kör på magkänslan och välj en bil som passar dig, Finns ju som sagt skräckexempel som exempelvis min bil :roll: Dock är det ju helheten som avgör. Jag visste ju att nått var fel på min bil men inte vad. Säljaren var noga med att berätta allt om den i telefonen innan jag åkte och tittade på den både felet och div. reparationer. Han pratade non-stop i en kvart :lol: :twisted: Tror jag väckte han också då han lät nyvaken :lol: Så jag får väl skylla mig själv om jag köper en bil som inte är helt 100. Dock så vet jag inte om jag hade haft råd om den hade varit helt fungerande från början :oops: :|
Men Jag är super nöjd iaf ;-//

/Kompe
Tackar för svaren. Vi får se hur jag gör. Hade inte köpt en svensksåld utan servicebok heller. Det är ju lite tråkigt att betala för en fin bil som gått ganska kort och sedan få veta att den gått dubbelt så långt.
Du kan ju ringa vägverket och höra om mätarställningen stämmer mot äldre besiktningar. ;-// Exempel: Du hittar en fin bil på blocket som anger att bilen rullat 18000 mil. Du ringer och hör hur långt den gått vid tidigare besiktningar. Har den lixom gått 35 000 mil för 2 besiktningar sen så är det ju otvivelaktigt en skruvad eller bytt mätare :roll: :wink:
osla skrev:i tex tyskland, finns inget salt dom förstör bilarna, fina vägar mm.
Om det inte är salt de strör vad är det då, har sett "saltbilar" på autobahn.

Micce1980 skrev:
osla skrev:i tex tyskland, finns inget salt dom förstör bilarna, fina vägar mm.
Om det inte är salt de strör vad är det då, har sett "saltbilar" på autobahn.

då är det mer än jag visste, har tagit för givet att dom inte saltade där, eller att dom ens hade någon riktig vinter
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]