Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#797196
RSport skrev:En fundering man har, är om det är nödvändigt att dra upp GSM-antennen längs A-stolpen och montera fast antennen på vindrutan.
Kan det försämra mottagningen av GSM-signalen så drastiskt att modulen inte kan ta emot start/stop signalerna????
Går ju iofs och prova att ha den bakom handsfacket och se hur det funkar, om det inte fungerar,så är det ju bara att dra upp den längs A-stolpen i så fall.
Läste i en annan tråd som handlade om installationen av T91 och de diskuterade bl.a. just placeringen av antennen. Monteringsanvisningarna säger ju att den skall placeras så högt upp på rutan som möjligt, dock minst 3 cm från karossens metall och aldrig under "färgat" glas. Men någon där tyckte det var alldeles för fult och monterade antennen lågt, nere på rutan - mer framför instrumentbrädan, men ändå så att den syntes utifrån - alltså så att den hade "fri sikt" och det hade funkat kanon.
#797203
Jag får se hur jag gör med kontakterna. Är det gott om kabel så kopplar jag nog Volvos ledare direkt till Webastokontakten. Men annars är det ju ett alternativ att koppla med en 4-polig kontakt till Webastos kablage, har ju en adapterkabel med extra kontakter att ta till i så fall... blir lite dyra kontakter då bara ;-) 300 kr istället för dina 68 kr...
#797208
RSport skrev: Du behöver inte öppna den 12-poliga änden på Webastokablaget, anslut istället Volvokablaget till den 4-poliga HANkontakten. Där sitter det redan 2 färdigmonterade kablar (Röd-Brun, +/-, #1 och #2 TC3). Det är också framdraget och fasttejpat i den ändan av kablaget ytterligare 4 kablar (Svart-Blå-Brun-Gul). (Den andra 4-poliga HONkontakten är tänkt för om man skall montera in ett tidur, vilket ju inte behövs i detta fall.)
Det har jag koll på.
RSport skrev: Notera att den bruna kabeln som är framdragen , men som inte inkopplad in i kontaktstycket, är #5 på TC3 (utgående jord), jag vet inte säkert, men TROR inte att denna inte skall användas som jord i denna monteringsapplikation.
röd är #1 i kontaktstycket och leder ström
brun är #2 i kontaktstycket och är jord
den gula är #6 i kontaktstycket och leder W-bussignalen mellan värmare och TC3 (digital signal).

Du menar den lila som går från pol 5 i kontaktstycket och sitter bakåttejpad vid 4-polskontakten va! Det finns en blå och svart där också som är bakåttejpade tillsammans med den gula.

Nej de ska inte användas här, de är för inkoppling av andra brännare, Thermo Top E/C. Vi har Thermo Top Evo 5 i våra Volvo.

RSport skrev: Ta loss den gula (W-bus, #6 TC3) och sätt fast i kontaktstycket på ledig plats, alternativt så klipper du bort kontaktstycket och använder dig av isolerade skarvhylsor för att koppla ihop dom bägge kabelmattorna.
Jag misstänker att den röda kabeln i Volvokablaget är + ström och den bruna är - jord. Detta bör man nog kanske säkerställa, genom att mäta upp, innan man kopplar ihop kablarna. Då återstår bara den gula kabeln som då bör vara W-bus anslutningen.
Enligt Volvos koppling så är den röda mycket riktigt ström, den gula är däremot pol #2 och jord och den bruna är pol #6 för W-bussignalen... alltså fel färger gentemot Webastos kablage. I Webastos Y-kabel däremot (som är för just Volvo, men även Mercedes m.fl.) så har de röd för ström och brun för W-bussignalen, precis som Volvo visar i sin monteringsanvisning. Det är bara på TC3-kablaget röd och gul kabel bytt plats.
#797212
Bild
i instruktionsboken för T91 ser du också att de har röd #1, gul #2 och brun #6.
#797220
Tittar man iof på detta kopplingsschema:
http://www.carsystems.pl/?a=sklep.artyk ... ategoria=6
så ser det ut som om pol #2 på T91 kontakten är W-bussignalen och kopplas till gul kabel. I så fall stämmer det att den gula kabeln ska till pol #6 i TC3-kontakten som är W-bus där. Då får man koppla Volvo gul till pol #6 på TC3 och inte till pol #2 som jag sagt (och som det är på T91). Brun på T91 går från pol #6 där som är jord och den bruna Volvokabeln skall då kopplas till pol #2 på TC3-kontakten.

Så enligt Volvos T91 instruktion och den 6-poliga T91 kontakten och i relation till TC3 så bör det bli enligt följande då:

Röd ledare till #1 = ström ---> kopplas till #1 i TC3 = ström
Gul ledare till #2 = W-bussignal ---> kopplas till #6 i TC3 = W-bussignal
Brun ledare till #6 = jord ---> kopplas till #2 i TC3 = jord

Då stämmer även de befintliga kablarna på det TC3-kablage man får med. Så glöm allt mitt tidigare svamlande om fel färger och tvärt om mot Volvo. De har helt enkelt bytt plats på kopplingarn i kontakten mellan T91 och TC3.
#797222
RSport skrev:
Jag misstänker att den röda kabeln i Volvokablaget är + ström och den bruna är - jord. Detta bör man nog kanske säkerställa, genom att mäta upp, innan man kopplar ihop kablarna. Då återstår bara den gula kabeln som då bör vara W-bus anslutningen.
Du har alltså helt rätt här! Jag hade fel om kablarna och deras färger.
#797260
daSea skrev:
RSport skrev:En fundering man har, är om det är nödvändigt att dra upp GSM-antennen längs A-stolpen och montera fast antennen på vindrutan.
Kan det försämra mottagningen av GSM-signalen så drastiskt att modulen inte kan ta emot start/stop signalerna????
Går ju iofs och prova att ha den bakom handsfacket och se hur det funkar, om det inte fungerar,så är det ju bara att dra upp den längs A-stolpen i så fall.
Läste i en annan tråd som handlade om installationen av T91 och de diskuterade bl.a. just placeringen av antennen. Monteringsanvisningarna säger ju att den skall placeras så högt upp på rutan som möjligt, dock minst 3 cm från karossens metall och aldrig under "färgat" glas. Men någon där tyckte det var alldeles för fult och monterade antennen lågt, nere på rutan - mer framför instrumentbrädan, men ändå så att den syntes utifrån - alltså så att den hade "fri sikt" och det hade funkat kanon.
T91 har ju begränsad räckvidd -1000meter/fri sikt, så den antennen behöver nog all fri sikt den kan få.
Men en GSM-telefon är ju inte riktigt så beroende av fri sikt för att fungera, lägger du din GSM-Telefon i t.ex handsfacket, så kommer den ju att kunna ta emot signaler och ringa om du ringer upp den.
Borde det inte funka likadant med en TC3, lägger man antennen i handsfacket, eller bakom, så borde väl även den kunna ta emot GSM-signaler????? Visst så kanske mottagningen minskar, men ...... ????
#797262
daSea skrev:Tittar man iof på detta kopplingsschema:
http://www.carsystems.pl/?a=sklep.artyk ... ategoria=6
så ser det ut som om pol #2 på T91 kontakten är W-bussignalen och kopplas till gul kabel. I så fall stämmer det att den gula kabeln ska till pol #6 i TC3-kontakten som är W-bus där. Då får man koppla Volvo gul till pol #6 på TC3 och inte till pol #2 som jag sagt (och som det är på T91). Brun på T91 går från pol #6 där som är jord och den bruna Volvokabeln skall då kopplas till pol #2 på TC3-kontakten.

Så enligt Volvos T91 instruktion och den 6-poliga T91 kontakten och i relation till TC3 så bör det bli enligt följande då:

Röd ledare till #1 = ström ---> kopplas till #1 i TC3 = ström
Gul ledare till #2 = W-bussignal ---> kopplas till #6 i TC3 = W-bussignal
Brun ledare till #6 = jord ---> kopplas till #2 i TC3 = jord

Då stämmer även de befintliga kablarna på det TC3-kablage man får med. Så glöm allt mitt tidigare svamlande om fel färger och tvärt om mot Volvo. De har helt enkelt bytt plats på kopplingarn i kontakten mellan T91 och TC3.
Det är ju inte så lätt för vi amtörer att riktigt förstå strömmens väg, bra då att det eminenta forum finns, så att det finns möjlighet att bolla tankar och ideér med andra.
Jag har ännu inte satt igång med monteringen, väntar på det kontaktstycke jag beställde från Polen.
Dessutom så ska jag även montera in EL-motorvärmare med batteriunderhållsladdning.
Väntar på laddaren, och den tänker jag försöka montera in vid batteriet under plastkåpan som täcker "Diket" under torkararmarna.

Men om man bara ska sära på orginalkablaget under denna plastkåpa och docka in kabelmattan för TC3 så tror jag att man kommer åt detta utan att lossa alltför mycket av kåpan och man behöver nog därför inte lossa på torkararmarna och lyfta ut batteriet, trots att det står så i monteringsanvisningen för T91-Fjärren.
#797360
RSport skrev:
daSea skrev:Tittar man iof på detta kopplingsschema:
http://www.carsystems.pl/?a=sklep.artyk ... ategoria=6
så ser det ut som om pol #2 på T91 kontakten är W-bussignalen och kopplas till gul kabel. I så fall stämmer det att den gula kabeln ska till pol #6 i TC3-kontakten som är W-bus där. Då får man koppla Volvo gul till pol #6 på TC3 och inte till pol #2 som jag sagt (och som det är på T91). Brun på T91 går från pol #6 där som är jord och den bruna Volvokabeln skall då kopplas till pol #2 på TC3-kontakten.

Så enligt Volvos T91 instruktion och den 6-poliga T91 kontakten och i relation till TC3 så bör det bli enligt följande då:

Röd ledare till #1 = ström ---> kopplas till #1 i TC3 = ström
Gul ledare till #2 = W-bussignal ---> kopplas till #6 i TC3 = W-bussignal
Brun ledare till #6 = jord ---> kopplas till #2 i TC3 = jord

Då stämmer även de befintliga kablarna på det TC3-kablage man får med. Så glöm allt mitt tidigare svamlande om fel färger och tvärt om mot Volvo. De har helt enkelt bytt plats på kopplingarn i kontakten mellan T91 och TC3.
Det är ju inte så lätt för vi amtörer att riktigt förstå strömmens väg, bra då att det eminenta forum finns, så att det finns möjlighet att bolla tankar och ideér med andra.
Jag har ännu inte satt igång med monteringen, väntar på det kontaktstycke jag beställde från Polen.
Dessutom så ska jag även montera in EL-motorvärmare med batteriunderhållsladdning.
Väntar på laddaren, och den tänker jag försöka montera in vid batteriet under plastkåpan som täcker "Diket" under torkararmarna.

Men om man bara ska sära på orginalkablaget under denna plastkåpa och docka in kabelmattan för TC3 så tror jag att man kommer åt detta utan att lossa alltför mycket av kåpan och man behöver nog därför inte lossa på torkararmarna och lyfta ut batteriet, trots att det står så i monteringsanvisningen för T91-Fjärren.

Laddaren kan du trycka in i ett utrymme bakom strålkastarna vid skarven för intagskabeln har gjort denna montering på en my 10 och skall göra det på en my 10 till + en my12...
#797423
RSport skrev:Det är ju inte så lätt för vi amtörer att riktigt förstå strömmens väg, bra då att det eminenta forum finns, så att det finns möjlighet att bolla tankar och ideér med andra.
Instämmer till fullo! Mycket intressanta och givande diskussioner som förs här mellan glad amatörer ;-)
RSport skrev:Jag har ännu inte satt igång med monteringen, väntar på det kontaktstycke jag beställde från Polen.
Dessutom så ska jag även montera in EL-motorvärmare med batteriunderhållsladdning.
Väntar på laddaren, och den tänker jag försöka montera in vid batteriet under plastkåpan som täcker "Diket" under torkararmarna.
Härligt! Du går all-in på bekvämligheterna... ;-)
RSport skrev:Men om man bara ska sära på orginalkablaget under denna plastkåpa och docka in kabelmattan för TC3 så tror jag att man kommer åt detta utan att lossa alltför mycket av kåpan och man behöver nog därför inte lossa på torkararmarna och lyfta ut batteriet, trots att det står så i monteringsanvisningen för T91-Fjärren.
Så kommer jag nog pröva att göra. Tror det funkar att borra det lilla hål som krävs också utan att plocka bort kåpan. Man får böja lite försiktigt bara och be någon hålla den där...

Ett tips: se upp med clipsen som håller kåpan bara. Jag pajjade ett innan jag fattade hur de var konstruerade. Man tar en flatskruvmejsel och pillar upp det lilla platta huvudet, sen drar man ordentligt upp den "sprinten" med nyporna (annars går den säkert sönder). Kvar då blir en kilformad plastkanal med ett eget platt huvud, som du sedan också drar upp. Den första sprinten pressar alltså ut den större kanalen så den låser bakom hålet, ungefär som en plugg tillsammans med en skruv fungerar. Den första jag gav mig på slet jag av hela övre delen då jag bände under hela den övre plattan och inte bara under det lilla sprinthuvudet...
Bild Bild
ja, ni förstår säkert hur ni ska göra... jobbigt om man gör sönder alla... den jag lyckades göra sönder funkar ändå... bara att använda den på det minst viktiga stället ;-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]