Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tjena behöver installera tidur i min v70 för att kunna använda diselvärmaren
Men jag undrar om de är värt att göra de nu innan vintern
Förutom att få varmt och skönt när man kommer ut i bilen
Hur mycket gör de för bränsleförbrukningen "sparar" man motorn
Vad finns de mer för fördelar för att ja ska lägga dom tusenlapparna
På tidur istället på annat "viktigt"?? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Du får ju ingen ekonomisk fördel av att bränsleförbrukningen är något lägre första kilometrarna då det ju drar några dl att värma upp motorn med värmaren.
En vanlig dieselvärmare ska ta 0,6l/timme.. och en halvtimme får man räkna med för att värma motor och bil till lämplig temperatur vid 0-gradigt ute.
Skulle du dra hela 0,2l/mil mindre under de första 5km blir det ändå minst 2dl minus.
Att motorn däremot mår bättre är ju en fördel, men svårt att värdesätta i någon exakt besparing... sen mår man så klart själv bättre av att sätta sig i en uppvärmd bil. :)
Användarvisningsbild
av bem
Ola311,
Antar du vet att det även går att få till fjärrstart av dieselvärmaren via nyckel (ca 20 m med standardnyckel och ca 100 m med PCC nyckel) men också via app för mobiltelefon. Det sista är ju cool och det finns ganska billiga lösningar för eftermontage (Volvos original lösning Volvo On Call, VOC, måste vara fabriksmoterat och kostar dessutom prenumeration ca 100 kr/mån).
Vad har du för årsmodell på din V70?
Trodde nästan tiduret var standard men tydligen inte.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Ola311,

Fjärrstart med "sändarenhet" (räckvidd 600 meter):
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463496
Krävs dels tidur dels själva mjukvaran (som laddas in via VIDA hos Volvoverkstan). Osäker om du "måste" ha sändarenheten på bilden eller om din standardnyckel du har till din V70 -08 (eller nyare nyckel) funkar även som fjärr för start av värmaren i detta fall. Hur som måste det finnas
en mottagare för fjärrstyrningen av värmaren som monteras i bilen.

På nyare Volvo (vet ej om det passar till en MY08 som du har) kan man använda standardnyckeln till detta (med tiduret+mjukvaran) men även PCC nyckel om man vill ha längre räckvidd, 100 meter, än standardnyckelns 20 meter.
Länk till det, som verkar börja från MY12:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463690

Fjärrstyrning med mobilapp är ju coolast tycker jag:
Läs här - en som håller på och skall till att montera en i sin V70:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=96380

Är själv på jakt efter en nyare V70 diesel (2012) och kommer säkerligen montera in denna lösning för styrning av värmaren via app i mobilen.
Ger mest flexibilitet anser jag, speciellt om man som mig är ute mycket på vintern och åker skidor osv och vill komma tillbaka till en varm bil. Perfekt att kunna ha möjliget att starta upp värmaren via mobilen då.

/Bo
Användarvisningsbild
av daSea
Tänk också på att installation av tidursfunktionen är en rätt dyr historia, strax över 4000 kr. Men det är ju gott att ha. Det kostar något liknande vid nybilsköp, nu ingår det i olika klimatpaket från 6000 kr och uppåt om man vill ha det på sin nya bil...

Fjärrstart av tiduret sen kostar från ca 3800 kr för fjärrkontroll (exkl. montering och mjukvaruladdning). Själv håller jag på med en montering av en GSM-start som låter mig styra värmaren med en mobilapp och det kommer att kosta något liknande som för fjärrkontrollen, alltså ca 4000 kr totalt. Men föredrar mobilapp och större flexibilitet framför att behöva vara så nära (kanske tillochmed ute i kylan) för att komma åt att peka på bilen med en färrkontroll...
Användarvisningsbild
av Guligan
Ola311 skrev:Tjena behöver installera tidur i min v70 för att kunna använda diselvärmaren
Men jag undrar om de är värt att göra de nu innan vintern
Förutom att få varmt och skönt när man kommer ut i bilen
Hur mycket gör de för bränsleförbrukningen "sparar" man motorn
Vad finns de mer för fördelar för att ja ska lägga dom tusenlapparna
På tidur istället på annat "viktigt"?? :)
Jag hade lagt de pengarna på en "vanlig" motorvärmare kopplad till eluttaget kompetterat med en enkel timer från typ Jula. Värmaren har du ju redan, varför lägga tusenlappar på en timerklocka?
Användarvisningsbild
av joel80
Gulligan, vi pratar inte om elvärmare här utan om dieselvärmare. Annars skulle det såklart lättast lösas med en extern timer.
Alltså vissa har inte tillgång till eluttag där dom ställer bilen, då är ju elvärmaren inte något alternativ.
av RSport
joel80 skrev:Gulligan, vi pratar inte om elvärmare här utan om dieselvärmare. Annars skulle det såklart lättast lösas med en extern timer.
Alltså vissa har inte tillgång till eluttag där dom ställer bilen, då är ju elvärmaren inte något alternativ.
Men "Gulligan" är kanske inte så fel ute. Jag vill påstå att det beror helt på hur man använder bilen om dieselvärmare kompletterat med tidur är bra eller dåligt. Har man 10-15 min. körning till jobbet och man kanske svänger in på affärn då och då på vägen hem, där man också kör värmaren en stund. Då har man tomt med ström i batteriet efter några dagar. Om man inte laddar upp batteriet typ 1gång/veckan.
I detta läge kan det nog vara bättre att komplettera med en elvärmare istället för att lägga ut pengar på Volvos dyra mjukvarulösning för att få tidur. Eller att man köper en CTEK-laddare och laddar batteriet med jämna mellanrum om man laddar in ett tidur i bilen.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Du får ju ingen ekonomisk fördel av att bränsleförbrukningen är något lägre första kilometrarna då det ju drar några dl att värma upp motorn med värmaren.
En vanlig dieselvärmare ska ta 0,6l/timme.. och en halvtimme får man räkna med för att värma motor och bil till lämplig temperatur vid 0-gradigt ute.
Skulle du dra hela 0,2l/mil mindre under de första 5km blir det ändå minst 2dl minus.
Att motorn däremot mår bättre är ju en fördel, men svårt att värdesätta i någon exakt besparing... sen mår man så klart själv bättre av att sätta sig i en uppvärmd bil. :)
0,3 diesel som man får tillbaka 20%-40% av enl Webasto
Vi antar 30% för enkelhetens skulle
Ger 0,21l diesel "netto" för uppvärmningen a 14.50 ger ca 3 kr för en avtinad ljummen bil

För övrigt anger Webasto 20 min som uppvärmningstid vilket ger ännu mindre nettokostnad - ca 2 kr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon