Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazy
säkert inget fel på dig, men vilka vägar kör du på, var kör du, hur många kör på samma vägar som du som är nyktra, har körkort, stressade ?
ja det är många faktorer som spelar in :)
av rid54
Haha! "Någon annan" är aldrig inne, lika lite som Fan någonsin kommer och avlöser, när man väntar på att Fan ska avlösa en i en trängd situation. Så är det tydligen. Jag är rätt skeptisk till hjälpsystem som inte styrs av någon sorts rutin/instruktion och som föraren kan vänja sig vid utan att det finns något åtagande från den som implementerat systemet; dvs det är ändå alltid förarens "fel" om nåt händer.
av llesrof
rid54 skrev:Dessa ljus sitter oftast under, i spoilern och är inte sammanbyggda med strålkastarna.
...eller blinkersen :mrgreen:
av semmelman
sthlm skrev:
SvenB skrev:Ursäkta en okunnig, vad är det för kurvljus ni diskuterar?
http://www.euroncap.com/SE/rewards/opel ... hting.aspx
Tack, när jag såg filmen nederst fattade jag för första gången den tänkta fördelen med kurvljus, jag trodde de bara var för att man skulle se lite bättre när man svängde, t ex om man ska parkera på en parkering och trixa fram runt hinder å bilar liksom, något man har kunnat gjort med gamla hederliga diffusa halvljuset, i filmen visa de på fördelen av att se en cyklist som kommer från sidan i en korsning belysas. Okej det har jag aldrig varit med om då kurvljusen på min bil inte är så starka men okej det kanske kan va en liten fördel med det, tanken är god får medges. Men fortfarande hur som helst så lurar de min gasfot att gasa i rondeller.

Kurvljus å kurvljus förresten det var bara vad jag kom på att kalla dem i brist på annat, de kanske har nåt bättre namn?
av semmelman
llesrof skrev:
rid54 skrev:Dessa ljus sitter oftast under, i spoilern och är inte sammanbyggda med strålkastarna.
På passat och touran tror jag de faktiskt sitter sammanbyggda i strålkastarna tillsammans med blinkersen. Jag vill inte sätta pengar på det för jag kan inte gå ut å kolla men det stämmer på passat alla fall.
av llesrof
rid54 skrev:Alltså, själva funktionen skulle jag kunna tänka mig att ha tillgänglig vid behov, det kunde vara rätt OK, men inte som automatfunktion som går igång när man kör i rondeller (cirkulationsplatser, bevars...). Det som är fånigt, enligt min mening, är ju att det ska automatiseras och då blir det bara konstigt. Att kunna slå på lite sidoljus vid manövrer i okänd omgivning i beckmörker är inte fel, men det borde vara en förarmanöver som krävs. Biltillverkare verkar jobba på att inkompetensförklara köpare/förare känns det som ibland...
Hm... bra poäng. Det skulle vara skitbra att kunna aktivera några lampor som lyser upp några meter runt omkring bilen. Det är nästan så att jag blir lite sugen på att skaffa några sådana där fjantiga julgransslingor många sätter på sina bilar och montera dem så diskret och osynligt jag kan men så att de lyser upp omgivningen när jag aktiverar dem. Saab hade backljus i framljusen på någon årgång av Saab 9000 vill jag minnas. De satt längst ut lös bakåt utmed sidan.
av llesrof
semmelman skrev:
llesrof skrev:
På passat och touran tror jag de faktiskt sitter sammanbyggda i strålkastarna tillsammans med blinkersen. Jag vill inte sätta pengar på det för jag kan inte gå ut å kolla men det stämmer på passat alla fall.
På Passat sitter den ihop med dimljusen.
av semmelman
llesrof skrev:
semmelman skrev:
llesrof skrev: På passat och touran tror jag de faktiskt sitter sammanbyggda i strålkastarna tillsammans med blinkersen. Jag vill inte sätta pengar på det för jag kan inte gå ut å kolla men det stämmer på passat alla fall.
På Passat sitter den ihop med dimljusen.
Inte för typ tre årsmodeller sen, den hade mellan framljusen och blinkersen eller där nånstans.
Jag har sett mekanikern byta den lampan t o m, men jag vill inte sätta pengar på det.

Tog bort ordet garanterat, jag kan minnits fel, några år sen så.. kanske det är touranen det är sammanbyggt, blivit många bilar kan inte sära på alla... :D
Edit, nu har jag kollat, passaten hade kurvljus i huvudstrålkastaren, likaså touranen nu. Helt säkert. Men jag tror det är Skoda jag har mer problem med, men jag hinner inte sitta å titta på bilmodeller oxå...
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Vissa VAG, t.ex olika Skodor, har kurvljusen i dimljusen. Samma lampa. På min bil finns inte funktionen enligt skodahandlaren, troligtvis för att jag istället har adaptivt kurvhalvljus. Med dator och rätt mjukvara (VCDS) går det att få igång den, har jag förstått. Det är ju två skilda saker - kurvljus i dimljusen tänds i låg fart medan adaptivt halvljus börjar funka när bilen rullar och vägen svänger. Jag har sett två bilar (Renault och Citroën) där halvljuset börjar peka åt sidan redan då man drar på blinkersen, men det gör inte min bil. Trist nog.

Andra VAG har den i strålkastarna istället, där det annars skulle sitta en helljuslampa. På nån Audi är det visst så att om man INTE har kurvljus så finns det en helljuslampa där, men den används bara för ljustutan. När man slår på helljuset så flippar den upp xenonprojektorn istället med halvmediokert resultat. Men man ville väl inte att folk som betalt för stora ljuspaketet med kurvljus skulle ha sämre belysning än dom som köpt billigare. ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
Perc, farsan köpte sig nyligen en skoda yeti, där delar budgetkurvljuset lampa med dimljuset fram. Det riktiga kurvljuset i xenonlampan fungerar paralellt med detta upp till 20-30km/h, över det är det bara xenonljuset som svänger. Den har dock ingen separat helljuslampa vilket jag trode skulle ge ett mycket dåligt helljus likt tournan, passat etc. Men faktum är att heljjuset är klart godkänt, trots avsaknad av egen lampa. Inte som på min xc60, men helt acceptabelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal