Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det var ju det medlet "krollspel" tipsade om lite längre upp.
Användarvisningsbild
av Funk
Funkar kanon och lädret ser ut precis som nytt efter 20 år och 37.000 mil
För tjugo år sedan var det ovanligt med PU-lackat spaltläder...
Dagens skinninredningar i framförallt lite billigare varianter (dit hör Volvos vanliga klädsel) tar inte åt sig något fett. Anilinskin och infärgat skinn är en annan sak, men dom är inte de vanligast förekommande i nya Volvobilar. "Softläder" eller "Inscription" har ett annat material och kanske mår bra av att smörjas. En del delläderklädslar innehåller dessutom galon/vinyl, på ytor som man inte sitter på..

Det sägs för övrigt att Volvos läderkit är samma som det IKEA säljer och tillverkas av Leathermaster...de känns i alla fall väldigt lika, och IKEA's är mycket billigare..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Funkar kanon och lädret ser ut precis som nytt efter 20 år och 37.000 mil
För tjugo år sedan var det ovanligt med PU-lackat spaltläder...
Dagens skinninredningar i framförallt lite billigare varianter (dit hör Volvos vanliga klädsel) tar inte åt sig något fett. Anilinskin och infärgat skinn är en annan sak, men dom är inte de vanligast förekommande i nya Volvobilar. "Softläder" eller "Inscription" har ett annat material och kanske mår bra av att smörjas. En del delläderklädslar innehåller dessutom galon/vinyl, på ytor som man inte sitter på..

Det sägs för övrigt att Volvos läderkit är samma som det IKEA säljer och tillverkas av Leathermaster...de känns i alla fall väldigt lika, och IKEA's är mycket billigare..

/Thomas
Det är bara en form av tålamod :D

Har hittills inte stött på någon läderklädsel som inte har absorberat läderfettet om man tex. stått riktigt varmt några dagar.

Det syns allra tydligast när det är mixat läder som du säger där en del är billigt läder och en del är galon/vinyl. Efter 2 dagar i solen har lädret sugit åt sig fettet men vinyl/galon ytorna på sidor av stolen har inte absorberat ett milligram utan är lika kletiga som när man smorde in dem..

Anilinlädret gör det på några sekunder, lackade lädret kan ta 2 dagar i solvärme
Användarvisningsbild
av LeifA
Krollspell skrev:Kan varmt rekommendera detta då jag själv testa det. Det är vad jag vet det enda medlet som luktar nytt skinn då jag själv lade ner ett jäkla jobb för att hitta en produkt som faktiskt håller vad den lovar.

http://www.bilvardsprodukter.org/93-gli ... 250ml.html

THE GLIPTONE LIQUID LEATHER CLEANER AND CONDITIONER

Har utformats för att säkert återställa och underhålla alla typer av läder till en rik, lyxig smidighet, överträffande alla andra produkter på marknaden. Gliptone Liquid Leather Cleaner och Conditioner produkter är tillverkade av en unik blandning av naturliga ingredienser som samverkar för att erbjuda en pH-neutral, säker och effektiv behandling för alla typer av läder ytor. En ytterligare fördel med Gliptone’s varumärke Liquid Leather Cleaner och Conditioner är att dessa produkter också kommer att återställa till nykänslan av fräscht läder, med en doft av nytt läder och en yta som ny!

Gliptone Liquid Leather produkter används eller säljs internationellt genom: Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Aston Martin, några av de största möbeltillverkare och återförsäljare, inklusive World of Leather, plus merparten av “CE” ackrediterade måttbeställda MC skinnkläder tillverkare. Gliptone Liquid Leather produkter är de enda som rekommenderas av Rolls Royce Enthusiasts Club’s Interior Care and Renovation Seminars.
Jag har beställt den här och sen får jag se om det blir nån skinnlukt i bilen. Köpte från Ebay och betalade 108 kr inkl frakt.
Användarvisningsbild
av Krollspell
LeifA skrev:
Krollspell skrev:Kan varmt rekommendera detta då jag själv testa det. Det är vad jag vet det enda medlet som luktar nytt skinn då jag själv lade ner ett jäkla jobb för att hitta en produkt som faktiskt håller vad den lovar.

http://www.bilvardsprodukter.org/93-gli ... 250ml.html

THE GLIPTONE LIQUID LEATHER CLEANER AND CONDITIONER

Har utformats för att säkert återställa och underhålla alla typer av läder till en rik, lyxig smidighet, överträffande alla andra produkter på marknaden. Gliptone Liquid Leather Cleaner och Conditioner produkter är tillverkade av en unik blandning av naturliga ingredienser som samverkar för att erbjuda en pH-neutral, säker och effektiv behandling för alla typer av läder ytor. En ytterligare fördel med Gliptone’s varumärke Liquid Leather Cleaner och Conditioner är att dessa produkter också kommer att återställa till nykänslan av fräscht läder, med en doft av nytt läder och en yta som ny!

Gliptone Liquid Leather produkter används eller säljs internationellt genom: Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Aston Martin, några av de största möbeltillverkare och återförsäljare, inklusive World of Leather, plus merparten av “CE” ackrediterade måttbeställda MC skinnkläder tillverkare. Gliptone Liquid Leather produkter är de enda som rekommenderas av Rolls Royce Enthusiasts Club’s Interior Care and Renovation Seminars.
Jag har beställt den här och sen får jag se om det blir nån skinnlukt i bilen. Köpte från Ebay och betalade 108 kr inkl frakt.

Ja det är nog det närmaste man kan komma äkta skinndoft, jag vart själv verkligen positivt förvånad då jag tidigare hade testat så många olika skinnmedel, men utan minsta skinndoft! Nu luktar det nytt skinn varje gång jag stiger in i bilen :-)-)
Användarvisningsbild
av Krollspell
falcon skrev:krollspell, när du har behandlat hur länge sitter lukten kvar då?
Om du stryker på ett lite tjockare lager så sitter det i flera månader. Ibland har jag också lämnat trasan på golvet efteråt för att lukten ska "sätta" sig i bilen ordentligt :-) Hör gärna av dig vad du tyckte om medlet!
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av Flintskallen
Krollspell skrev:
falcon skrev:krollspell, när du har behandlat hur länge sitter lukten kvar då?
Om du stryker på ett lager lite tjockare lager så sitter det i flera månader. Ibland har jag också lämnat trasan på golvet efteråt för att lukten ska "sätta" sig i bilen ordentligt :-) Hör gärna av dig vad du tyckte om medlet!

Jag älskar doften av läder. Blir ett inköp av denna smörjan för att testa på min gamla S60!
Vinterdäck XC60 (södra Sverige)

senaste från Tyre reviews angående 202[…]

Symptomet stämmer precis med när "S[…]

Undrar när ska man bör byta olja i v&aum[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passa[…]