Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjaar
#796388
Jesperhellman skrev:
pjaar skrev:
Men hur ska du koppla, startsignal från helljuset? Det är ju ett relä på kablaget från Xenonkungen, dock var säkringen "bara" på 30A men relät klarar 60A. Vad ska du ha de andra två till?
Inkoppling har jag ingen aning om, men det är väl så man gör antar jag. Ska ju lämna bort bilen för det jobbet nästa vecka.
Jaha, det är ett Relä med i det kablaget alltså? Såg inget om att det skulle vara med förutom att det hette just "Reläkablage Xenon" :)
Xenonkungen och Humanbit säljer liknande kablage, kanske t.o.m. är samma sort. Det är ett 60A relä i kablaget, sedan är allt säkrat med en 30A säkring.

Om du tar startström från helljuset behövs nog inget speciellt relä, tror inte det visar något lampfel. Jag tar startströmmen från Volvos originalkablage från CEM:en så jag kan använda knappen i kupén. Det är ingen ljusövervakning på Volvos kablage för extraljus så man slipper garanterat felmeddelanden.
av krickaa
#796977
krickaa skrev:
pjaar skrev:
RSport skrev:Tips!, Ni som ska montera Xenonkonventerade extraljus (Själva) och vill ha Volvos extraljusknapp monterad.
Inhandla Volvos orginalknapp separat.
Köp en "Pirat" Xenonkabelmatta, för 2, alt.3 extraljus (kostar under 200:-), då är anslutningarna anpassade till Xenonbarlasterna.
Anslut styrströmmen till CEMen, efter att ha monterat fast kontaktanslutning Volvo Org. No. 30 656 693 (kostar ca. 10:-) på kabelmattans styrströmskabel.
Ca. 500:- har ni då lagt ur för elkablaget och strömbrytare.
Visserligen så behövs ju även köpas till ett Extraljusfäste och stabiliseringsstag, finns ju fästen och stag för ca. 250:-
Så allt som allt går det på ca. 750:-, jämför vad Volvos tar för sin orginalsats, kan skilja från olika ÅF, men aldrig under 1200:- gissar jag.
Givetvis så måste man ändå in till en Verkstad med VIDA-dator, för att ladda in mjukvaran för extraljus.
Ja, det är ju bara att dra kablar från styrströmmen till xenonens relä om du nu ska dra kablarna själv, annars blir det relä på relä vilket inte behövs. Var ungefär så jag gjorde fast lät verkstaden dra kablarna vid en service och uppdatera mjukvaran. Använder ett kablage för tre xenon, plus på plinten i säkringsboxen, det är en separat säkring på kablaget på 30A.

Dock kör jag med Volvos originalbult i balken sedan köpte jag ett rostfritt fäste för tre extraljus, samt rostfria extraljusstag. Använde endast lackade stag till min förra bil men de rostade direkt så fick byta, så jag kan rekommendera rostfritt.
Kopplar ju som avancerat nu men kört på så i tidigare bilar och funkar ju fint :) Blir ju som du nämner relä på relä, sen är det fint att lämna en komplett kabelmatta i bilen till extraljus den dan man säljer också :)

Fortfarande ingen som kan ge svar på hur man får upp säkringboxen? får ju bara upp den ett par millimeter, alla kablar är färdiga endast den rackaren som ska in under säkringsboxen som är kvar. Får ju den "plattan" att släppa från det svarta huset men endast ett par millimeter, känns som att kablarna är för korta under "plattan" och endast går att lyfta ett par millimeter
Uppar min egen fråga :) Lånad bild från forumet!
I anvisningen till montering av extraljus står det att man ska vända på säkringsboxen, men lyckas inte få upp själva plattan var säkringarna sitter.
Det jag menar med plattan är den svarta "plattan" man trycker fast säkringarna i. Får den att släppa från den gråfärgade men får bara upp den ett par millimeter.
Ignorera pilen på bilden. Där säkringarna sitter är det som en svart "platta" som är fast klickad i den gråa hållarn. I denna bild är det en separat säkring ivägen.
Bild
av Jesperhellman
#796997
pjaar skrev:
Det är ju ett relä på kablaget från Xenonkungen, dock var säkringen "bara" på 30A men relät klarar 60A. Vad ska du ha de andra två till?
Eftersom xenonkungen ej hade såna hemma så beställde jag från stenmansmotor i storuman. Fick hem kablaget idag och reläet var "bara" på 40A från dem...
av aka06iah
#796998
En snabb fråga...jag hörde med den lokala märkesverkstaden vad de skulle ha för att koppla in 3st NBB 175 Xenon på min V70II -08...5000 kronor för arbetet, då jag lämnar in redan köpta lampor och fästen ock sånt...är inte det...jävligt dyrt?? Eller är det så satans tidskrävande om det ska göras "fackmannamässigt"? Om inte, är det rimligt att jag kan få ett betydligt bättre pris hos någon privat verkstad?
av Jesperhellman
#797011
Du kan garanterat få det billigare. Min bror kollade på Bilia i Sala och de skulle ha 3000 för arbetet då han hade allt annat. Till slut lämnade han in den på Fordonsteknik i Enköping som är "återförsäljare" för Autoexperten och de tog 1700kr för arbete i 2h plus lite små materiel som krympslangar osv.

Då du bör kolla på något annat ställe :)
av RSport
#797018
aka06iah skrev:En snabb fråga...jag hörde med den lokala märkesverkstaden vad de skulle ha för att koppla in 3st NBB 175 Xenon på min V70II -08...5000 kronor för arbetet, då jag lämnar in redan köpta lampor och fästen ock sånt...är inte det...jävligt dyrt?? Eller är det så satans tidskrävande om det ska göras "fackmannamässigt"? Om inte, är det rimligt att jag kan få ett betydligt bättre pris hos någon privat verkstad?
Lät väldigt dyrt!!
av Jesperhellman
#798737
Nu har vi monterat fästet där extraljusen skall sitta, vi använde oss av 4st montageskruvar med liten skalle och det sitter förvånansvärt bra!

Ikväll lämnar vi bilen för inkoppling av kablar och sedan måste vi fundera ut ett bra ställe/sätt att sätta drivdonen på. Tips?
av matte75
#798824
Jesperhellman skrev:Nu har vi monterat fästet där extraljusen skall sitta, vi använde oss av 4st montageskruvar med liten skalle och det sitter förvånansvärt bra!

Ikväll lämnar vi bilen för inkoppling av kablar och sedan måste vi fundera ut ett bra ställe/sätt att sätta drivdonen på. Tips?
Innanför grillen finns det plats att lägga ballasterna.
av Jesperhellman
#798830
matte75 skrev: Innanför grillen finns det plats att lägga ballasterna.
Ja vi undrade om det går bra att sätta fast dem där? Blir dom inte för kalla/varma?

Men antar att det är där man får sätta dom då kablarna inte är så jättelånga fram till lamporna.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]