Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ljudnivån i V60 är riktigt trevlig. Tycker V60 är en av Volvos mest lyckade modeller, framförallt chassimässigt. Otroligt mycket bättre än V70/S80 exempelvis. Den känns 500kg lättare.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hurpass stor känns den? Svärföräldrarna har en V70 från... 2012? Bara suttit i baksätet men den känns stor som ett jädra rymdskepp!
Och det är något jag gillar med V50, den ÄR rymlig men ganska kompakt ändå. Man kan sträcka sig till passagerardörren från förarstolen utan att behöva ha 40m långa armar.
av xerys2013
du går i helt rätt tankar Grillchips.
V60 är en underbar bil, precis lagom stor men inte för stor (Läs V70)
Gällande lastningen så är det inga problem. Barnvagn (Rätt modell :) ) samt ett par pappkassar från ICA går in utan problem där bak. Hade C30 1,8F innan och kände vid det bytet att jag måste ha en starkare motor med mer klös, även om jag nu blivit beroende av hur långt man kommer på en liter diesel...

Rent spontant skulle jag rekommendera T4, just för att ha de där extra hästarna samt den psykologiska effekten. Den är starkare än man kan tro =)

Utrustningsväg så är ju som fler skriver momentum absolut minimun. Håll utkik efter DE-paketen, så får du skinn o lite annat lull lull "på köpet". Gällande 7" så ÄR det ett måste. Det är bara hyrbilar som kör med 5"... Sorry :P
Keyless är jag en stark talare för. Det är bara så fantastiskt. Enda "nackdelen" är när man ska tvätta den och missar att nyckeln måste ligga kvar i bilen för att inte bilen ska blinka som en julgran när man högtryckar den. Sen finns det ju andra aspekter som är högst individuella. Jag hade infällbara backspeglar på förra bilen och det var ett krav även på nya. Hade ja inte velat va utan. Säkert den psykologiska effekten även där, den blir ett par cm smalare och man ser på håll att b ilen är låst. Sen har vi ju VOC. även det overdeligt om du inte har elstolpe direkt utanför knuten. Trevlig och sitta o kika i appen när man inte har nått bättre för sig.

Du har ett tufft beslut framför dig, som kan va jobbigare än folk tror, även fast det är ett rätt så angenämnt sådan :lol:
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är förbaskat angenämt att sitta och diskutera och planera, även om planerna ännu bara är lite drömmar. Finns en till i hushållet som måste gå med på att vi byter från en Volvo till... en Volvo. Hon är uppvuxen med Saab och därför inte helt lättövertalad. ;)

Jag hade nog kunnat lägga till diesel i listan om det nu var så att jag/vi körde såpass långa sträckor tillräckligt ofta vilket vi gör max en gång i veckan, och då är den sträckan 5 mil motorväg enkel resa. Så det där med regenerering och liknande får aldrig riktigt "plats", men jag köper helt ditt "hur långt man kommer på en liter". Vi kör enbart diesel i jobbet och jag blir lika förvånad varje gång jag måste tanka och inser att det var flera veckor sen sist.

T4 alltså. Trots en optimering som når samma nivå som T3? Oavsett vilken motor det blir så kommer RICA eller BSR åka in. Polestar är något jag hängt upp mig på och gärna vill ha bara för att det är Polestar men T3 blir då istället en "T4" i antalet hästar medan vridet stannar på 240.
RICA/BSR ger T3 och T4 200hk och 304nm, och så jädra dyrt var det inte. Kostar som en uppsättning vinterfälgar. ;)
Polestar till T4 ger förvisso 200hk men "enbart" 285nm.

Man kanske är dumsnål som då istället lutar åt en T3...?

DE, Deluxe Edition? Ser ett par med det men desto fler Limited Edition. Det verkar som att något av de paketen är att föredra framför en basic Momentum. Summum vore optimalt men det låg inte i min prisklass till V50 och lär med största sannolikhet inte göra det till V60 heller.
7" är givet. "Hålet" för skärmen ser mest konstigt ut med 5", tycker det ser ut som att det är gjort för en 7" och därför ska det då sitta en 7" där. Inte svårare än så. :)

Nu börjar jag nästan tycka att keyless verkar bökigt efter att ha läst runt lite. ;) Men det är väl som med allt annat, en vanesak.
Infällbara speglar tycker jag mig nästan se vara mer eller mindre standard på V60 numera. Och då jag tillochfrån parkerar i Stockholms innerstad så är det en funktion jag absolut har på önskelistan. Det är inte hela världen att trycka in speglarna för hand men ändock.

VOC är inte helt nödvändigt. Idag har jag ett motorvärmaruttag precis vid min parkeringsplats i garaget OCH den har timer. Förstår fortfarande inte varför jag och en handfull andra fick såna uttag medan resterande 60 bilar i garaget inte fick. Men resterande funktioner VOC har kan ju vara roliga! :)

Usch.. Jag har redan köpt bilen i huvudet nu. Varför gjorde jag såhär? :lol:

Edit: Just ja. En funktion som jag hört talas om men inte sett i praktiken, jag har för mig att det iallafall finns som tillval till V60:
När man backar, tiltar backspeglarna då? Idag får jag tilta höger spegel manuellt när jag fickparkerar om jag känner mig osäker på var kanten är.
av Emerson
Hej!

Såg att du i sista inlägget nämnde Limited Edition. Köpte själv en ny v60 T3 ganska nyligen. Kör väl runt 1000-1500 per år. Vi valde en T3 Limited Edition och köpte den på Bilia. Då är det en bil med utrustningsnivå Kinetic + Klimatpaket med tidur (ej VOC). Bilia eftermonterade också bättre ljudsystem High performance med blåtand, ipod-anslutning och rattknappar (det som medföljer vid val av Momentum). Fick även vinterhjul på köpet med orignalfälg och priset gick på 234 000.

Så skillnaden mellan Momentum och Kinetic blir då Xenon-ljus, blank list vid fönster, elinfällbara backspeglar och regnsensor (plus några andra småsaker). Hade gärna haft utförande Momentum men eftersom vi inte kör jättemycket och ville ha en bensinare så blev det svårt att motivera en momentum utan klimatpaket för 40-50 000 mer. Då får man ju nästan en diesel med Business Edition för de pengarna. Dock gick det ju ej att göra några tillval på LE, förutom Bilias egna initiativ att sätta dit High performance.

Vi tycker motorn är rapp och bra i stadskörning (så länge man struntar lite i den jäkla eco-drive indikatorn :) ) och funkar bra på motorväg också när man ska gasa om osv.

Är dock inte så jätteinsatt i bilar och inte så intresserad heller men vi tyckte detta blev bra då vi ville ha en ny V60 men samtidigt inte kör överdrivet mycket eller kunde köpa den i tjänsten.

På tal om olika "editions", Volvo kör kanske lite återkommande med såna här "editions" så det kanske kommer en Dynamic Edition snart för MY14?

Edit: Kan lägga till att vi kört S80 och V70 innan och V60n känns bra mycket smidigare och nättare, utan att för den sakens skull kännas trång och liten. Bra plats där bak och bagageutrymmet tycker jag är helt OK också!

Edit 2: Tror backspeglarna även har funktionen med tiltning vid backning i Momentumutförande men är inte helt säker.
av Tobbe1977a
Då får jag väl ta och uttrycka mig angående vad jag tycker att du skall satsa på. Är lite rädd att det kommer bli en del att läsa. :)
Jag köpte mig själv en V60 T3 R design -12 i somras. Hade syltat in mig rätt så mycket på att det skulle vara en V70 jag skulle köpa. Men efter att sett en V60 R design live så var jag helt såld.
Kan hålla med om det som någon tidigare hade skrivit att V60n är den absolut snyggaste bil som Volvo tillverkat. :)

Jag forskade runder i några månader och kollade runt hos alla bilfirmor i så gott som hela Skåne för att skaffa mig så mycket info som möjligt angående bilen. Det som jag hade bestämt mig för var att det skulle vara en V60 med R design paketet. Antingen skulle den vara röd eller vit med helskinn och avtagbart drag. Annars hade jag inte några större krav. När det gällde vilken motor jag skulle ha så velade jag fram och tillbaka hur länge som helst. Ville helst ha en T5 men den har inte sålts i så många exemplar så jag visste att det skulle vara svårt att hitta en med precis det jag ville ha. Eftersom jag kör ungefär lika mycket som du gör per år så skulle det ändå bli rätt så dyra mil per år om man valde en T5. Så till sist föll valet på en T3 som jag trimmade hos Autotech i Trollhättan, kostnad 4000:-.

Visst är det ingen raket, men märker stor skillnad mot de 150 original hästarna. Vill dock tillägga också att V60 -11 och -12 skiljer en del när det gäller koldioxid utsläppet. Årsmodell -12 tillverknings månad efter Jan-12 ändrade dem utväxlingen vilket gör att en -12 med den lägre utväxlingen drar lite mindre soppa och är billigare i skatt. Min som då har den något lägre utväxlingen betalar jag 800:- i skatt för och snittförbrukning med ganska tung högerfot ligger runt 0,7l/mil.

Så hade jag varit som dig hade jag utan tvekan satsat på en R design. Visst kostar den något mer än en vanlig standard gör men det har du igen när du sedan skall sälja den efter några år. När det gäller motor så ångrar jag mig inte 5 sekunder att jag valde en T3. Visst hade det varit roligare med en T5, men kostar ju en del extra om man slår ut vad det skulle kosta per månad.

Sedan tycker jag inte att du skall vänta så länge för jag tror faktiskt inte att dem kommer sjunka så himla mycket i pris per år. Jag skall vara ärlig och säga att när jag köpte min var den 14 månader gammal. Killen som jag då köpte den beg av hade gett 312 000:- ny, jag köpte den för 220 000:- inkl vinterdäck.

Hoppas att det hjälpte dig något lite, skulle det vara något du undrar över är det bara till att höra av sig. Det var allt för mig, over and out. :)
av grålle1
Det fanns limited edition MY2011-2012 också och innebar då Momentum och 17" fälg Njord... För 259900kr(min är sån) fast jag valde till 18" och lite annat...

Vad gäller utrustning så är ju tycke och smak som sagt väldigt olika... Tycker också 7" skärm är snyggare än 5", men värt 5000kr som det var i mitt fall? No way! Elinfällbara speglar.... Nej jag föredrar att de som går/kör förbi min bil håller ut de 4-5cm extra som man tjänar på att fälla in... Hade dessutom detta på min V70N och använde aldrig, 1900kr.... Nope. Men köper du begagnat är det ju bara att vänta på rätt bil med rätt utrustning. Fortsätter falla gör de garanterat... 3 år halverat värde gäller ganska bra hela bilens livslängd... Oberoende när du köper... Ca 170-180000 (vet jag med säkerhet :lol: ) får man i inbyte för en 2012 med 5000mil på mätaren, Momentum, 18", infällbart drag, barnpaket och vinterdäck (listpris 313000kr 2011)..... Ca 10000 mindre än i somras.... Och det lär fortsätta... :( Finns många och många som jag som har 2-3år gamla bilar och börjar fundera på byte!

Tilt vid backning kräver elinfällbara speglar och elstolar med minne! Mao helst Summum... denna funktion saknar jag, ofta jag får vinkla ner högerspegeln.
Användarvisningsbild
av grillchips
Med risk för wall of text, håll ut! :)

Emerson:
Kikade runt lite och LE finns även i Momentum-utförande. Nu verkar jag även fått koll på vad klimatpaketet innebär och det känns verkligen inte som ett måste då jag har varmgarage.

Minst High Performance och blåtand för musikstreaming är ett måste. Idag har jag HP och är mäkta överraskad av kvalitén, de har inte snålat på bra saker i dörrarna. Har aux men saknar verkligen blåtandsstreaming.

Eco-drive är väl kanske kul att pröva på ibland och se hurpass mycket i sitt körsätt man får anpassa sig, men det blir en ganska tråkig bilresa om man ska försöka hålla på sådär. ;)

Vad innebär Dynamic Edition? Är det sportchassi etc?

Tobbe1977a:
Jag drar gärna åt mig all info som går! Fördelen med att inte ha alltför bråttom med ett köp är att man får tid över till sånthär och förhoppningsvis kan maximera sitt köp när det väl blir av. Inget tvekande utan man vet exakt vad man är ute efter. :)

En R-design skulle vara toppen men redan där sticker priset iväg ett par tio tusen till. Och när jag nu kikat runt ett tag så börjar jag "vänja" mig vid den vanliga looken men gärna med dedär scuff-detaljerna i fronten och diffusern. R-desingen ser förstås mer rå ut vilket jag gillar meeeen den är också ganska vanlig.
När jag köpte min V50 så var jag först ute efter en R-design, dock sade plånboken ifrån och det slutade med att jag sedan bilköpet har skaffat R-designdelarna på annat håll och byggt upp den på egen hand.
Det har jag visserligen inget emot att göra om men delarna till V60 är iallafall idag inte riktigt lika enkla att få tag på.

Jag gled faktiskt in på Autotechs sida innan du nämnde det men hittade ingen info om trimning till just T3, än mindre V60 överhuvudtaget. Googlade lite i efterhand och du fick alltså ut 192hk och 320nm? En gnutta starkare vrid än vad både BSR, RICA och Polestar ger men samtidigt ett par pållar färre. Såpass liten skillnad att det knappt märks kanske..?

Det där med utväxlingen har jag läst lite om i förbifarten här på forumet och vissa verkar för den gamla medan vissa verkar vara emot det. Vad tycker du? Förbrukningen du får med tung högerfot är helt klart intressant, det låter snäppet lägre än det jag får ut idag med min V50 på etanol. Även då med tung högerfot. Så likvärdig förbrukning men en mycket roligare motor är precis vad jag är ute efter.

Jag önskar att T3an går ner en 10-20.000 till iallafall, på begagnatmarknaden. Tycker majoriteten av kärrorna ligger via bilfirmor och där är jag väldigt okunnig vid hurpass mycket man kan få ner priset. Privat är ju i princip allt möjligt beroende på säljaren.

grålle1:
Absolut, det blir till att vänta på en med rätt utrustning, precis som jag gjorde med min V50. Förstår absolut vad du menar med att folk hellre tar avstånd från bilen med speglarna ute men dedär få centimetrarna i Stockholms innerstad kan göra oerhört mycket när du står parkerad vid en tungt trafikerad gata.

De billigaste jag hittar på Blocket just nu är via bilfirmor och går loss för drygt 160.000. Då är det T3, ofta Momentum (tack och lov verkar det vara få som faktiskt köpt Kinetic) men dessvärre långmilare. Långa mil behöööööver ju inte betyda någonting om man ska vara onödigt positiv och förutsatt att servicar skett enligt konstens alla regler etc. Men det tar förstås emot.
Jag tror att priserna kommer dippa lite till såfort den nya modellen kommer ut mer och mer på marknaden. Då byter folk med gamla V60 upp sig och vips så har säljarna ett överflöd av den gamla modellen. Tycker mig ha sett en stor skillnad i både utbud och pris sen den nya lanserades.

Tilten kräver alltså både infällbara speglar OCH elstol? 100% säker?
Jag vet att det är något jag kommer ha nytta utav eftersom jag precis som du får göra det manuellt idag. Inte hela världen men vore jävligt trevligt att ha.

Kort summering för mina önskemål:
Vit (Ja, jag vet, hopplös färg, men ack så snygg när den är ren!)
Taklucka (Inte helt nödvändigt men vore trevligt. Hade på en gammal bil och saknar det enormt!)
Delbart drag (Har idag, använder sällan men väldigt skönt att ha)
High Performance/Premium (Har HP idag)
Xenon (Har idag, gärna ABL)
Farthållare (Standard numera?)
Sportchassi (Sänkt min V50 25mm, väghållningen är fantastisk!)
Aux/USB/Bluetooth (Blåtanden är viktigast)
Barnlås till fönster (Har idag, väldigt bra funktion)
Integrerade barnstolar i baksäte (Har idag men pojken är lite för liten ännu)
Avstängningsbar krockkudde fram (Har idag)
Backsensorer (Har idag, antar att det är som keyless, går inte att vara utan)
Elinfällbara speglar (Förstås med tiltfunktion)
Elsäte förare (Har idag båda säten fram)
7" skärm (5" i nödfall men 7" är nästan ett krav)

Så..
Det blev en jädra lång text det här.
Trevlig helg hörrni och stort tack för eran input, tar åt mig av allt! :)
av grålle1
Min är tyvärr svart och saknar takluckan (tänkte köpa den men tyckte den var för futtig då jag ville ha riktigt glastak som Passat m.fl), har ej heller elstolar, elinfällbara speglar och 7"..... annars kunde du köpt min för resten har jag. :D ....

Vet att det blir ramaskri nu, men jag tycker vanliga fronten är snyggare och lite som du var inne på att R är lite för vanlig... Jag har dock satt dit kromlisten och de små spoilersen som Laddhybriden har för att få den att se lite annorlunda ut (bilder finns här på forumet).

Förresten, vill du ha skinn eller inte? Jag ville absolut INTE ha det och gillar inte blanka rails på svart bil.... annars är det solklart en Summum du skall ha...Lycka till och trevlig helg
av perhall
Kul det här med utrustning.
Jag gillar taklucka och har aldrig beställt en ny bil utan.
Jag har haft elinf speglar och använde det första veckan, sen aldrig mer...
Skinn har jag ingen stark preferens för, brukar köpa med men kan tänka mig utan.
Etc.

Det finns på bildelsbasen , det som är […]

Avgassystem till volvo 940

Det är en ltt. Mest troligt blir det ett 2.5&[…]

https://www.youtube.com/watch?v=cFvc_tD6_z4 Bara […]

Fram lykta lyser rosa...

Nu kommer jag låta som en idiot men hur ve[…]