Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TurboDanneV70
Hej hej.
Det är så här att bilen rycker åt vänster när man bromsar och när man släpper bromsarna så rycker den tillbaka vid gaspådrag. när man bromsar så liksom rycker den åt vänster en kort stund och sen slutar den fast man håller kvar bromsen

Verkstan hittade inga glapp eller nåt och kollade bromsar på rullarna och det tog nästan jämt, bara jätte lite ojämt vilket anses normalt typ. Asså va det pytte lite.

Har bytt styrleder, spindelleder, skivor och belägg, bärarmar, stabstagen.

Någon som har varit me om liknande eller har tips? Bilen är en v70n -02

Mvh/ Danne
Användarvisningsbild
av greeeken
TurboDanneV70 skrev:Hej hej.
Det är så här att bilen rycker åt vänster när man bromsar och när man släpper bromsarna så rycker den tillbaka vid gaspådrag. när man bromsar så liksom rycker den åt vänster en kort stund och sen slutar den fast man håller kvar bromsen

Verkstan hittade inga glapp eller nåt och kollade bromsar på rullarna och det tog nästan jämt, bara jätte lite ojämt vilket anses normalt typ. Asså va det pytte lite.

Mvh/ Danne
När jag hade liknande problem så var det bussningarna I länkarmen som var slut. Men du har ju bytt en hel del så ja vad kan man gissa på nu då. Däcken?
av TurboDanneV70
greeeken skrev:
TurboDanneV70 skrev:Hej hej.

Mvh/ Danne
När jag hade liknande problem så var det bussningarna I länkarmen som var slut. Men du har ju bytt en hel del så ja vad kan man gissa på nu då. Däcken?

Precis, dom e bytta. Och däcken är nya pirelli däck.

Kan dock påpeka att felet kom efter jag bytte styrleder men inte direkt efter bytet utan efter framvagnen blev inställt. Då när allt blev rakt och fint så kom felet.
av tomsa
TurboDanneV70 skrev:
Kan dock påpeka att felet kom efter jag bytte styrleder men inte direkt efter bytet utan efter framvagnen blev inställt. Då när allt blev rakt och fint så kom felet.
Då är det väl inte annat än att åka tillbaka till verkstan som gjorde och be dem kolla igen väl?
av TurboDanneV70
tomsa skrev:
TurboDanneV70 skrev:
Då är det väl inte annat än att åka tillbaka till verkstan som gjorde och be dem kolla igen väl?
Den har varit inne några gånger utan att dom hittat nåt alls

MEN, va ute nu och testade lite. Åkte i 70km/h kanske och bromsade och höll kvar bromsen ett tag föratt se vad som händer. När jag bromsade lite gran så röck den direkt åt vänster och fortsatte gå snett åt vänster sen efter 2-3 sekunder röck den tillbaka åt höger, allt detta när jag höll kvar bromsen lite.

Man kan ju tänka att det kanske är nåt med bromsarna men samtidigt när man släpper bromsen direkt den har dragit åt vänster och gasar så rycker den åt höger iallafall fast man har släppt bromsen.

Fattar inte riktigt och får inte ihop det men nu kanske det är lättare för er och komma med förslag.

Mvh
Användarvisningsbild
av Hasse53
Problem med relativt nya länkarmar är tyvärr inte alls ovanligt. Kolla bussningarna på din högra länkarm, använd brytspak eller stor skruvmejsel. Om bussningarna är mjuka eller om vulkningen släppt så kommer länkarmen flytta sig bakåt under bromsning med påföljd att toe-in höger framhjul ökar. Innebär att bilen styr vänster, ibland kraftigt. Troligtvis blir detta problem mera märkbart om framvagnen har rätt inställning. Det finns några trådar om detta.
av TurboDanneV70
Ok, kanske va lite otydlig men bussningarna byttes för mindre än ett år sen och då gjordes oxå framvagnsinställning och allt fungerade perfekt. Sen bytte jag själv styrleder (2v sen) på båda sidor och lämnade in den igen på framvagnsinställning och då kom felet. Direkt efter det. inte innan.

Undra om nåt kan ha gått fel med det att jag körde kanske 30mil med felinställd framvagn (0.70 på toe på båda sidor) efter bytet av styrleder vilket även slet däcken som fan men det sitter nya på nu.

Kan nåt blivit konstigt med det att jag körde så mycke med felinställt?

Finns inga mer glapp i framvagnen enligt verkstan då dom har brytit och bänt som fan.

Mhh
av Turbo-Fredde
Tyvärr är det så.
Många hartur med skruva , biltema mm mm men det finns en hel del undermåligt hos dom.
Verkar som om deras kontroll inte är så hög på skräpet de säljer, kostar ju inte så mycket för dom att "ge" bort en ny när det krånglar för en del.
Men hade man kunnat kräva bytet + ny hjujlinställning av dom hade de börjat sälja bättre grejer.
Men klart då behöver de ta betalt precis som volvo gör.
Länkarm till 850 har jag fått ner slag på besiktningen 200mil efter bytet så jag se det till besiktningsmannen, han svara bara "du är inte den första"

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.