Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
PTV skrev:T5:ans bränsledator kan ju få den mest förhärdade att slita sig i håret när jag t ex vid motorvägskörning i uppförsbacke i 170 km/h och trycker plattan i botten får den att visa t ex 2,7 liter milen i den farten vilket jag tvivlar på trots denna fart.
85x70's färddator är faktiskt ganska exakt så jag skulle inte tvivla på att du låg på den förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, jag har ju fått min dator att visa 2.2l/mil. Det var vid en omkörning av en gubbjävel som körde 50 på en 90 väg, växlade i 3an och stämplade fullt vid första tillfället jag fick att köra om. Var mycket svordomar i bilen undet tiden :roll:
Fan, 50 på 90 väg, det är ju mer trafikfarligt än någon som kör lite för fort. Tragiskts nog är det inte den första jag stött på som kört så sakta, och garanterat inte den sista :|

Men iaf, nu har ju inte jag för vana att stå och räkna ut min förbrukning vid pumpen, men jag har gjort det några gånger. Dom gångerna så har iaf färddatorn visat tämligen exakt som mina uträkningar visade. Så jag "litar" på färddatorn, samt att jag ärligt talat inte bryr mig så mycket :)
Kan vara skoj att köra riktigt bränslesnålt någon gång i bland, men jag betalar hellre lite mer vid nästa tankning och "gasar på" (ej att förväxla med fortkörning) lite extra :P "bilskolläraren sa ju att man ska upp i tillåten hastighet så fort som möjligt" :mrgreen:
av Malish
ska man räkna momentan förbrukning så har min färddator varit uppe i över 6l/mil, men det var kall motor och acceleration till 40 inne i stan från stillastående ;)

på landsväg har jag nog inte haft upp den i mer än 2,5l/mil ;)

men snittar just nu 0,93 de senaste 75 milen. dock är det mer stad än landsväg om man ser tidsmässigt.

Det är dock med 855 GLT och inte V70R ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det verkar blandast friskt här om man pratar om momentan förbrukning eller snitt sen senaste nollställningen..
Inte riktigt samma sak. Jag har flera gånger kommit över maxgränsen på 99,9l/100km i momentan förbrukning när man accelererat ordentligt från stillastående i backe eller när bilen varit kall.

Om jag skulle göra det precis efter att ha tankat och nollställt snittförbrukningen skulle jag såklart få en väldigt hög förbrukning första milen...
Användarvisningsbild
av Perra83
Min V70R är svår att köra snålt. 854Turbon -95 gick snålare. Mer effekt och bredare däck kanske gör lite. Sen kan kanske någon slang va trasig va vet ja. Besiktningen gick fint. Bra lambda värde och HC så ja tror det står rätt till.
av virtq
Vi pratade tidigare lite om exaktheten i färddatorns mätare för bränsleförbrukning. Kollade idag genom att räkna med trippmätaren. På sträckan Södertälje - Eksjö tur o retur visar datorn 0.92 L/mil, gjorde såklart en nollställning av datorn innan. Vid pump mäter jag upp; antal liter/sträcka = 0.929. Så den verkar stämma väldigt bra för mig.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]