Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SagaPer
Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig RSE (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av SagaPer
Jeg har over en periode prøvd å finne ut om DAB-radio kan ettermonteres i min bil. Ifølge produksjonsspesifikasjonen har den ikke klargjøring for DAB, men siden jeg har oppdaget at det er flere feil i produksjonsspesifikasjonen (feil type frontrute, feil type grill etc) så tenkte jeg at det kanskje kunne være flere ting som var oppgitt feil fra fabrikken. Jeg har konferert med min lokale Volvo-forhandler, hatt bilen inne på verkstedet og hatt mekaniker til å se på bilen, de har igjen snakket med Volvo og jeg har skrevet til Volvo Norge og lagt ved bilder av utstyr i bilen (se forrige post i tråden).

Ingen av partene kan svare på hva slags utstyr som er montert under baksetet på høyre side (se bilder over). Nå trenger jeg hjelp fra en av dere som jobber på Volvo. Hva viser bildene? Finnes det oppdatert info om hva Volvo akter å gjøre med oppgradering av DAB-radio på disse bilene?

Trenger du VIN-nummer så kan jeg sende dette i PM.

Her siste svar fra Volvo Norge i e-post datert 23.11.2012:
Hei

Beklager , har undersøkt og vi kan ikke se i våre systemer at denne bilen har fabrikksmontert Dab forberedelse. Kan ikke ikke utifra bilene dine svare deg på dette. Men ser du på bruksanvisningen så kan du her sammenligne hva du ser på din bil og hva som står i denne.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe nærmere. Evt så må du få verkstedet til å undersøke dette nærmere for deg.

Mvh Anne berit Austheim Ohme

kundesupport

Volvo Car Corporation
Dept. 1496381000/
Kolbotn
Norway
Användarvisningsbild
av SagaPer
Siden hverken Volvo Norge, lokal forhandler eller andre kan svare meg på hva slags boks som sitter i braketten under baksetet (merket FoMoCo) så svarer jeg like godt selv:

Det du ser på bildene over er styresystemet for Four-C Active Chassis. Kabelen på et klips på braketten (som også skal brukes til montering av DAB-radio) er en antennekabel for DAB. Hadde bilen vært klargjort for DAB så skulle det også ligget 2 stk fiberkabel + power frem til braketten.

Takk til Peter på fabrikken i Gøteborg.
Användarvisningsbild
av SagaPer
Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

"Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

Har ikke fått noen respons :-(
av Rådlös
Det är ju bra att du ligger på och kräver svar om det här, men jag tror att du skall nog skriva ett pappersbrev och skicka till någon (till flera) namngiven person.
Det är alldeles för lätt att ignorera ett mail eller annan form av digital post. Jag har tyvärr fått uppleva detta i alltför många ärenden. Och om någon svarar så är det långtifrån ovanligt att svaret blir: "God dag, yxskaft!"
Detta har hänt mig på så "allvarliga" företeelser som banker och försäkringsbolag m.m.

Om man bara hade sparat alla sådana här konversationer och dokument skulle man kunna ge ut en rolig bok med titeln: Yxskaft som jag mött.
av OSK
SagaPer skrev:Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

"Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

Har ikke fått noen respons :-(
Volvo virker ikke interessert i å løse dette i det hele tatt, og jeg har gitt dem opp og kjøpt en Alpine Ezi DAB som jeg har ettermontert. Ser ikke så elegant ut som om jeg kunne oppgradert det orginale anlegget siden jeg måtte ha en ekstra kontroll på dashbordet for den, men jeg fikk i alle fall dab radio i bilen.

Problemet ligger i at volvo har sperret for å legge inn dab software i entertainment systemet om du ikke har bestillt dab prep. Det å koble seg inn i MOST nettverket som overfører lydsignalene er lett selv om det ikke er lagt opp kabel fra volvo. Et raskt E-bay søk på MOST cable gjør at man får masser av valg til kabler og løsninger for å forlenge en most sløyfe med fler uttak. Det er en grei sak å koble seg til på tilkoblingen til forsterkeren under passasjersetet og forlenge sløyfen derfra. Hadde jeg fått volvo til å gå med på å legge inn software skulle jeg hatt dab-antenne i venstre siderute bak og lagt dab enheten under førersetet. Dab radio ville da kommet på samme plass i most-nettet som den ville med orginal Volvo kabling.

Jeg spurte Volvo om å oppdatere software to ganger, sa i begge tilfellene tydelig at jeg selv ville ordne med kabling og oppkobling (Volvos argument for å ikke tilby dab-oppdatering uten dab-prep er at de påstår det er umulig å legge kabler), men at jeg trengte å få lagt inn dab-software. Siste svaret jeg fikk var:

---
Hei!

Takk for din henvendelse.

Vi har undersøkt med fabrikken og denne typen installasjon supporteres dessverre ikke siden det ikke er forberedt fra fabrikk.
---

Etter først å ha prøvd en billig 3. parts løsning for dab-radio som fungerte dårlig så valgte jeg å gå for Ezi Dab fra alpine. Løsningen fungerer meget bra lydmessig og har suveren dekning, eneste er at man må finne et sted på dashbordet å sette kontrollenheten.
av Rådlös
"Härliga tider! Strålande tider! En DAB-tillsats finns att köpa.
http://www.volvopartshop.com/pure-dab-r ... 2515-p.asp
Detta är visserligen i England, men det kanske fungerar lika bra i Sverige och Norge? Och om den håller måttet så brukar ju sådant sprida sig, så den kommer nog hit inom en viss tid. Även andra tillverkare vill ju säkert vara med och slåss om kunderna, så det kanske blir ett brett utbud? Jag tänker mig billiga Kina-kopior för en tiondel av det Engelska priset.
av OSK
Det er akkurat den samme som jeg har kjøpt og montert uten tilpassning. Det er bare snakk om å koble seg på de rette stedene. Et slikt ferdiglaget sett er selvfølgelig å foretrekke da man slipper å identifisere de rette ledningene, og koble seg innpå, men istedenfor bare kobler i pluggen på riktig sted.

Ulempen er uansett at du må ha en ekstra kontrollenhet som må monteres på dashbordet et sted, og ser sånn passelig stygg ut, fordelen er at denne radioen har veldig godt mottak, og bra lydkvalitet.

Jeg kjøpte dog Apline sin versjon (Alpine Ezi dab), den er laget av Pure, og helt lik bortsett fra at Apline har blåhvitt lys som (nesten) matcher det volvo har, mens Pure har gult lys som skiller seg ut. Vet ikke om Alpine sin også finnes med ferdig ledningssett til Volvo enda, den bør gjøre det siden ledningssettet vil være identisk til pure og alpine, men det hjelper lite om det ikke er mulig å kjøpe alpine sin med dette ledningssettet, eller kjøpe ledningssettet separat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev: Jag tänker mig billiga Kina-kopior för en tiondel av det Engelska priset.
DAB mottagare kostar ju bara några tior i Kina, här har du både DVB-T, FM och DAB tex för under hundringen... inklusive antenn

Sen gäller det ju att få in DAB ljudet i bilstereon men själva mottagaren verkar ju kosta max 10 kr idag i produktion.....

http://dx.com/p/rtl2832u-r820t-dvb-t-fm ... gle-244113
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter,[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]