Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#796755
Fungerar bromsoken som dom ska så blir det aldrig olika pedalväg från nytt tills det är slut då kolven alltid ska ligga exakt lika långt ifrån skivan oavsett om den är ny eller utsliten.
Har man däremot trummor som inte justerats ut i kombination med skivor så blir pedallängden längre.
#796831
Om du känner skillnaden så har du något som inte fungerar i ditt system, du har kontstant pedalhöjd. Kolven rör sej utåt när du bromsar på grund av trycket, räcker inte ett pump till så pumpar man igen. Men sen når kolven sitt arbetsläge och där slutar det gå åt vätska. IN går kolven bara lika långt som packningen till oket vickar i sidled. För det är så det går till, du sätter tryck bakom kolven, den rör sej utåt och spåret där packningen ligger i är lite djupare i ena ändan. När kolven går ut så tiltar packningen, den tätar bättre då samtidigt som den fungerar som en returfjäder. När trycket släpper så strävar packningen som är fyrkantig i genomsnitt, efter att ställa sej rak igen i spåret och kolven dras in. Vi pratar om ca 0,5mm på mindre ok och ca 1mm på större ok. Bromsvätska står kvar ute i oket när det inte är mera tryck bakåt, det gör att oket alltid är fyllt. Det fylls alltså inte upp innan det blir rörelse på kolven igen. Rörelsen som blir är lika konstant utan belägg, som med belägg oavsett om dom är nya eller gamla. Oavsett om skivorna är nya eller gamla förutsatt att inte klossar fastnat eller oket kärvat ihop fullständigt. Allt förutsätter ett normalt fungerande ok.
Har man som sagt trummor där självjusteringen inte fungerar, eller att dom inte är justerade, då är det en annan femma. Då krävs det just vätska för att fylla upp bak, då backarna går tillbaka för långt. DÅ måste dom först pumpas ut för att sedan jobba. Vilket ger lång slaglängd.
Det som ofta misstas för att man måste *pumpa ut* bromsarna är när klossarna är nya, dom är då mjuka och tar inte alls så bra. Dom fjädrar oftast till och med, det gör att man måste trampa hårdare på bromsen än normalt för att få det att ta. Det upplever man som förändrad slaglängd på bromsen.
Vad gäller kolvens ändläge så är du inte i närheten av detta sålänge bromsklossarna är i. Kolven är utan eakt mätande nu, runt 35-40 mm lång. Den ska röra sej MAX 8mm från nytt belägg till gnistrande skräp. Kolven fastnar inte det minsta lättare om den får gå ut och röra på sej, eller om den står inne mestadels. Det är samma problem alltid. Antingen dammtätning som är defekt eller så är kolven kruttorr/osmord av okänd anledning. Resultatet är kärvande kolv, antingen bara kärvning, eller rost och kärvning.
Teori och verklighet på den här punkten är samma sak för mej när jag jobbat med det i över 20år.
#796911
*pettson* skrev:Det som ofta misstas för att man måste *pumpa ut* bromsarna är när klossarna är nya, dom är då mjuka och tar inte alls så bra. Dom fjädrar oftast till och med, det gör att man måste trampa hårdare på bromsen än normalt för att få det att ta. Det upplever man som förändrad slaglängd på bromsen.
Det här kan jag skriva under på. Exakt så upplevdes mina bromsar efter byte av belägg fram. Bromsarna tog "skitdåligt" mot innan, bromspedalen kändes lite "fjädrig" och man stampa rejält mycket hårdare innan bromsarna tog ordentligt.
Detta gav sig så snart som efter ett par mil "stadskörning" (mycket inbromsningar), och genast blev bromsarna mycket fastare och betydligt bättre än innan bytet av belägg. Man kunde känna hur dom successivt blev bättre och bättre.

F.ö. var dom gamla beläggen "tokslut", det var inte mycket kvar på dom. Och "slaglängden" var exakt lika lång som med nya belägg.
#798490
Jag har köpt in allt nu för göra fram sidan med allt nytt utan bromsrören. Jag har köpt nya bälleg back också med monterings satser fram och back och ny DOT4+ Bromsolja. När det kommer till avlufningen så köppte jag en avluftare men jag fick "fakta" från en på ett annat forum att jag skulle ha tändningen på medans jag avluftade systemet stämmer detta eller är det upp till var och en eller är det en så kallad best practis?
#798662
Har man ABS systemet redo vid luftning och lyckas trigga det dessutom så det jobbar just när man öppnar luftnippeln. Tja då har man 1,5-2 sek på sej att öppna/stänga. Sen är systemet tomt på bromsvätska. Du får då börja om på nytt med hela systemet.
Ett tips är att INTE ha tändningen på. En vän räcker gott som pumpar när det behövs. Särskilt när man är nybörjare.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]