Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tommty skrev:då blire byte till dem gamla länkarma när bytet sker. och när dem bussningarna är slut byter jag till poly :D
Ett bättre tips. Byt bussningarna först. Använd dom sedan. Alltid roligare att inte behöva göra saker 2ggr.
av Tommty
bumpar denna tråd igen.

Kollat igenom diverse sidor på internet efter den gamla typens länkarmar utan resultat?

hittar bara dem nya överallt med integrerad spindelled.
av errim
Så har då bilen (850GLE-93) besiktigats. Fick 2 tvåor. Bromsslang hö fram och spindelled hö fram.

Bromsslangen gick fint att byta efter värmning med varmluftspistol och kylning med kylspray. (Läste på på tips o trix innan jag började).

Länkarmen eller bussningarna där var det inget glapp i så jag behövde bara byta spindelleden. Det var rätt tufft att få väck den gamla.
Tjejen hade köpt en spindelled för 125kr och jag får nog säga att intrycket inte var högsta kvalitet. Vid montering gled gummidamasken ner så att en öppning bildades. (Detta kan inte ske på originalleden). Fick ta loss den och dra upp damasken innan ny montering. Damasken verkar rätt stor i halsen så jag undrar hur tät den är. Kom på efteråt att jag borde ha satt på silikon där.
Original är det flänsmuttrar här var det vanliga (låsmuttrar).
Vid åtskruvning råkade jag dra sönder gängorna, och då drog jag inte ens särskilt hårt. Fick ta en skruv och mutter från den gamla spindelleden.

Samma firma säljer också en spindelled för 246kr och den hade jag nog valt att köpa om jag skulle köpa en i dag

Måste ställa in framvagnen. Vid körning rakt fram är ratten "sned".

Nu går den ett år till :-)

Tack för alla tips o synpunkter

Hälsningar, Errim
av *pettson*
Vi börjar från start.
Damaske n går utmärkt att få ned för långt på orginalet. Det är bara att göra som vanligt när dom monteras. Montören tittar inte hur långt upp tappen ska, utan slår för kung o fosterland så tappen går upp för långt. Slår man inte upp tappen så långt brukar inte damaskerna åka ned.
Sen var det muttrar. Jodå flänsmuttrar som är sintrade brukar medfölja orginalet och precis som du säger så är det med låsmuttrar på dom flesta, men dom gör exakt samma jobb med att låsa fast detaljen.
Dragit sönder gängor har vi alla gjort. Men aldrig inom det moment som ska användas. Det är bara 8.8 kvalitet så kom ihåg att INTE dra så hårt.

I övrigt så fixade du det själv. Med mer vana så går det lättare.
av errim
Ja precis. Nästa gång går det lättare. Det blir kanske redan till nästa besiktning nästa år. Sintrade muttrar ja. Jag satte gänglåsning på den beg skruven o muttern.

På verkstad hade det kostat minst 2500 kr att byta bromsslang o spindelled. Jag är glad att jag kunde fixa det själv med enkla medel (garagedomkraft o två pallbockar).
av SubMarine
Fliker in med en fråga angående poly-bussningar. Har kört med sådana i länkarmarna i ca ett halvår och ~1500 mil och har på senare tiden upplevt ett högt knarrande ljud när man kör över väggupp. För att lokalisera varifrån ljudet kom så hade jag på lite vatten på poly-bussningarna och det blev genast tyst (misstänkte tidigare fjädersätet). Ska man smörja bussningarna med något fett eller liknande för att åka slippa oljud?
av *pettson*
Bussningarna kan med fördel smörjas med alu eller kopparfett på sidor och runt foderrören som är inuti, så rören är smorda mot insidan av bussningen.
Det låter lite märkligt att man använder metallfett mot plast. Anledningen är att det är dom enda billiga fettsorterna som verkar bra mot metall och gummi samtidigt utan att det blir speciellt absorberat.
av SubMarine
*pettson* skrev:Bussningarna kan med fördel smörjas med alu eller kopparfett på sidor och runt foderrören som är inuti, så rören är smorda mot insidan av bussningen.
Det låter lite märkligt att man använder metallfett mot plast. Anledningen är att det är dom enda billiga fettsorterna som verkar bra mot metall och gummi samtidigt utan att det blir speciellt absorberat.
Kanon, tackar! :)

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]