Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Japp, det där är jag säker på också. Folk i allmänhet vill att bilen ska gå igenom. Visst vill de att bilen ska kontrolleras, men inte övernitiskt. Om då en bilprovning får rykte om sig att vara för "hårda" så tappar de kunder. Därför tror jag inte att den här konkurrensutsättningen kommer att resultera i bättre besiktningar, snarare tvärtom.
Var inte grundtanken att man skulle konkurrensutsätta de olika aktörerna? Vad blev det istället, jo högre priser? Kunde detta vara målet med den nuvarande politiken. Där ser man vilken kompetens våra politiker har. Det gällde att sälja ut så mycket för att sänka skatterna.
Den som sitter på en gren som ska sågas av sitter ej längst ut, för då kan det gå riktigt illa.
Ett exempel är Absolut Vodka som såldes för 60 miljarder. Fransmännen som köpte var ej så dumma. Efter 6 år är allt betalt, men ger nu en vinst på 6-8 miljarder per år. Dessa pengar skulle istället kunna gå till skola, vården m.m. Jag skulle kunna räkna upp fler exempel , men tror inte det behövs.
Stockholms stad gjorde likadant. Man sålde elverket till finnarna. Efter ett par år hade den betalt sig.
Bild
visste inte att denna tråden handlade om att sprida kommunistpropaganda :shock:

men ni kan ju vända på resonemanget. Ni tycker alltså att stat, landsting och kommun ska köpa företag, lokala som multinationella, och driva dessa på skattebetalarnas risk. Lyckligtvis är ni inte alltför många av den åsikten :D
Vojje skrev:visste inte att denna tråden handlade om att sprida kommunistpropaganda :shock:

men ni kan ju vända på resonemanget. Ni tycker alltså att stat, landsting och kommun ska köpa företag, lokala som multinationella, och driva dessa på skattebetalarnas risk. Lyckligtvis är ni inte alltför många av den åsikten :D

Nåja, det finns ju en balansgång...vissa saker fungerar bra drivet statligt/kommunalt/ via landsting. Det behöver nödvändigtvis inte vara förknippat med kommunism. Om utförsäljningar inte leder till god konkurrens eller andra fördelar, vad är då meningen att sälja ut solida verksamheter ? Då är det ju bara en annan ideologisk inriktning...

/Thomas
Japp, det är snart bara nollorna i regeringen som är kvar till salu sedan så har de lyckats sälja ut hela Sverige som tog några hundra år att få ordning på.Nuförtiden så ska vi ju inte tillverka och sälja något utan mest ägna oss åt att ta hand om resten av världens befolkning. :evil:
umekille skrev:Höjda besiktningsavgifter är ett sätt skrota ut vår gamla bilpark.
Varför skall jag bestraffas med min nyare bil för att man vill skrota gamla bilar!?

Skall man skrota gamla bilar så erbjuder man skrotpremie när man har skrotat sin bil. Det är så man får den gamla bilparken skrotad.

Vojje skrev:visste inte att denna tråden handlade om att sprida kommunistpropaganda :shock:

"sprida kommunistpropaganda" ??? Vart har någon skrivit "kommunistpropaganda" i denna tråd?

Om staten äger Bolag 1. Man säljer Bolag 1 för X kr. Staten får in en engångssumma X kr.

Företaget som köpte Bolaget 1 går +/- efter x antal år. Företaget går med vinst med x kr per år.

Så varför skall staten/skattebetalarna sälja ut bolag för en billig engångssumma när staten kan äga bolaget och gå med vinst med x kr per år.

Dumheten bedrar visheten.
När man sätter priset så räknar man givetvis in de årliga vinsterna.
andreas_lofgren skrev:När man sätter priset så räknar man givetvis in de årliga vinsterna.

Fast det är ju det som inte våra kära blåa politiker gjort. Tibble gymnasium är ett typexempel.. dom värdesatte det efter vad lokalen och inredningen var värd. Inte en krona i "företagsvärde" eller "kundstock" och sånt som den privata världen är vana att ta betalt för vid överlåtelser.

Oavsett om man är emot eller för att staten ska äga så har merparten av panikutförsäljningarna senaste 7 åren varit rena förlustaffärer och jämför vi det med en VD som skulle gjort samma korkade affärer skulle denna inte sitta kvar länge. Frågan är också om det inte varit brottsligt mot aktieägarna... (Som i statens fall då skulle vara vi skattebetalare)

Säljer jag min bil i företaget till min sambo eller granne för en spottstyvel åker jag på beskattning och straff..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]