Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte mitt TC3-kit från denna sida:
http://www.standheizungs-shop.de/Bedien ... 80975.html
Betalade via PayPal (därav den högre valutakursen som gjorde priset lite högre) men de har inte Webastos Y-adapterkabel (9010325B) vad jag kunde se. Men leveransen gick fort. Beställde måndag kväll och hämtade ut paketet från Schenkerutlämningen i närbutiken på fredagen. Man fick dock inte någon bekräftelse från dem om leveransen på samma sätt som man är van vid, från svenska nätaffärer. Typ orderbekräftelse, betalningsbekräftelse, packning av order, skickandet av order osv...

Här är dock en annan sida som har både TC3 och kabel. Till och med något billigare också...
TC3: http://www.auto-teile-shop24.de/osaa/ca ... 0350b-p-86
Kabel: http://www.auto-teile-shop24.de/osaa/ca ... 25b-p-1431

Vågar som sagt inte säga än om man klarar sig med Webastos kabel (vilket man borde) eller om man ska ha Volvos dyrare kabel... köper man volvokabeln så kan man ju koppla kablarna till den medföljande 12-poliga TC3-kontakten, för volvo har bara en 6-polig kontakt och den tror jag inte passar i TC3-modulen.
daSea skrev:Det är Webasto som levererar värmarna till bl.a. Volvo. Volvo och de flesta andra biltillverkare integrerar sedan dessa värmare med övrig hårdvara i bilen med egna kablage. Sen kan man köpa till diverse mjukvara vid bilköp eller som uppgradering vid senare tillfälle. Då avser jag främst det i bilen integrerade tiduret.

Köper man och eftermonterar en Webastobrännare använder man deras egna kablage vilket ser lite annorlunda ut (kontakterna). Det är även Webasto som levererar fjärrstartsmodulen till Volvo T91. Men köper du en bil med Volvo on-call är det Volvos egna on-calltelefon som integreras med värmaren och fjärrstyra denna.

Har du inte on-call och vill ha denna funktion så kan du köpa KGK:s egna GSM-startssats för ca 8000:-
http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=386528
eller Webastos TC3-kit, som är betydligt billigare:
http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=522235

På mitt skrivbord just nu:
Bild

Jag köpte TC3 från en tysk sida (strax under 2 800:- med frakt - kom på 4 dar) glömde dock adapterkabeln. Kontakten på fjärrstartsmodulen T91 är 6-polig medan kontakten på GSM-modulen är 12-polig, men det är ändå bara samma kablar och stift som används i en Volvo, så det är möjligt att ovan nämnda Volvo-kabel passar även till TC3. Jag valde dock att köpa Webastos adapterkabel från Autoexperten för 306:-. Volvokabeln kan man läsa på detta forum kostar mellan 500 - 700 kr. Båda kablarna kopplas på samma sätt - in mellan de befintliga kontakterna i motorrummet. Skillnaden är att Volvos kabel har en kabel som går direkt ner till fjärr/GSM-modulen och Webastos har en kontakt till vilken du kopplar den kabel som medföljer TC3. Se bilderna nedan och jämför:

Bild Bild
Webasto byter tydligen art.nr på sina produkter lite titt som tätt, så hos Autoexperten heter kabeln inte längre 9010325B utan 1319873A... men när öppnade påsen så har själva kabeln fortfarande det gamla numret (som ni ser på bilden)... smart...

Kontakten på GSM-modulen: Bild motsvarande kontakt på det medföljande kablaget: Bild

På Volvos instruktionsbild ovan kan du se att fjärrstartmodulen har den smala kantakten - samma som kablarna har. De övriga stiften i Webastos 12-poliga kontakt är för andra typer av brännare (Thermo Top E/C) än den som sitter i Volvo (som är en Thermo Top Evo 5).

Från instruktionsboken TC3 och Modulen:
Bild Bild

På det medföljande kablaget plockar man fram och kopplar in den (de) kablar som är aktuella för just din bils värmare. I Volvos fall är det den gula som skall fram. Resten låter man va.
Bild
Här ser ni också Webastos kontakter som passar eftermonterade, alltså inte fabriksmonterade, värmare. Men en passande kontakt finns ju som sagt på Webastos Y-kabel.

Men så gör man ju enligt instruktionerna för fjärrstartsinstallationen också. Vilken för övrigt går till på exakt samma sätt som för TC3. Efter installation måste man som tidigare nämnts in till Volvo och installera mjukvaran för fjärrstarts applikationen. Denna har man inte om man som jag bara har värmare med tidur. Kostar runt ca en 500 eller strax däröver... har inte fixat detta än. Skall ge mig på monteringen i helgen.

Utöver detta behöver man skaffa ett kontantkortsabonnemang på SIM-kort med typ 100:- insatt. Kommer välja Telia då de har bäst täckning (oftast).
Bild Bild
Sen ska man bara komma ihåg att begära sms-kvittens från modulen 1 gång om året minst så att abonnemanget håller sig aktivt och inte stängs ner av operatören, vilket görs om det inte sker någon utgående trafik på 1 år...

Annars har jag köpt dubbelhäftande kardborre och små buntband, så att jag kan installera modulen precis som Volvo föreskriver att man ska i sin monteringsanvisning för fjärrstartsmodulen T91.
Bild

Appen köper man sedan till sin smartphone och fungerar på följande sätt:
http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html

Om ni orkar vänta så kan jag efter helgen meddela hur det gått och ge en steg för steg guidning. Just nu är det lite fullt upp, då jag blev pappa för andra gången tidigt i går morses. En liten ängel vid namn Ellie. Vi har även en Liam på 20 månader så familjen tar sin tid.
Webastos y-kabel 1319873A passar endast om du har T91 monterat sedan tidigare och är tänkt att para ihop telefonstarten med fjärrstarten. Så har jag uppfattat det hela.

Men har du ingen fjärrstart sedan förut, då behöver du Volvos originalkablage 30 776 784. Denna har helt andra kontaktstycken än Webastos y-kablage (som ju är till T91), detta för att passa in i Volvos värmarkablage som du hittar i "Diket" under batteri och torkararmarna (Längst till Hö.).
När du monterat in Volvos originalkablage i det befintliga värmarkablaget i "Diket" under torkararmarna, så tar du upp ett hål i den befintliga karosserigenomföringen strax invid där du "Dockat" ihop kablagen. Trä sedan in kablaget in i kupén genom det upptagna hålet.
I detta Volvo originalkablage hittar du 3 olika kablar (Brun-Gul-Röd) med färdiga hon-kabelskor, dessa 3 kablar är ju tänkt att monteras in i den medföljande 6-poliga kontaktstycket, som sedan skall anslutas till elektronikboxen för T91 (eller webastos y-kabel om du redan har en T91).

Men istället så ska du ju sätta dessa kablar till TC3.
Man dockar då ihop dessa hon-kabelskor med dom motsvarande han-kabelskorna (Brun-Gul-röd), som sitter i det 4-poliga Han-kontaktstycket i andra änden det kablage som har den 12-poliga kontaktstycket, och som medföljer TC3-satsen.
Om du enbart kopplar in den gula kabeln, så kommer du ju inte att få någon ström eller jord till TC3-modullen. För den gula är väl enbart för att sända en signal (W-bus) till värmarens elektronikbox, när den ska starta.

Det är nog möjligt att få tag i ett original Hon-kontaktstycke, webasto 4-poligt. (Vet dock inte detalj no.)
Men det går ju även att använda den överblivna 4-poliga Hon-kontakten i webastokablaget, som är tänkt att passa till ett värmarur, vilket du sannolikt inte behöver, då du redan har starturet intrigerat i bilen. Går ju annars att använda sig av vanliga isolerade kabelskor, för att para ihop dom bägge kablagen.

Du har nog även fått med en knappstart, som man kan montera på lämplig plats och ansluta den till det 12-poliga kontaktstycket, (pos. 9, 10 och 11), men det finns ju iofs redan direktstart intrigerat i bilen, så den är kanske lite over-kill.
I övrigt så finns det ju även en larmfunktion i TC3, som är tänkt att fungera så att du får ett sms, när larmet har utlöst. Går säkert också att koppla in för den lite mer händige. En annan fin grej i TC3 är ju ventilationsfunktionen, som gör att du varma sommardagar ska kunna ventilera ut värmen ur kupén, med hjälp av telefonappen. Även här krävs det lite mer händighet, för att hitta vart du skall ansluta i bilen för att få dessa funktioner att fungera.

PS. Ett tips är att du kikar en extra gång i Volvos monteringsanvisning för fjärrstarten (T91), här hittar du ju massor av beskrivningar på hur du hittar bilens originalkablage och hur du kopplar in fjäärkablaget.
http://accessories.volvocars.com/Access ... (08-)_2010
Lycka till och föresten grattis till dit nytillskott i familjen. :lol:
Hallå!

Jag är nyreggad på forumet och följer med spänning DaSeas installation. TC3 lösningen verkar smidig men finns det nån anledning att välja T91 fjärrkontroll istället? Jag rör mig i mellansverige så problem med mobiltäckning ska jag inte ha.

PS. Det är ingen av er som har eller känner till nån som säljer grill med stora järnmärket? Vill byta ut min med lilla märket men 2000:- hos Volvo är det inte värt. DS

mvh.

Mikael
Falken79 skrev: PS. Det är ingen av er som har eller känner till nån som säljer grill med stora järnmärket? Vill byta ut min med lilla märket men 2000:- hos Volvo är det inte värt. DS
Välkommen till detta eminenta forum. Ett tips om du vill ha tag i billiga delar till din bil är att söka på http://www.bildelsbasen.se

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =111105102
vet ej varför den länken inte fungerar, men: kopiera det som står mellan ... och klistra in i din webläsare så ser du utbudet just nu... och just nufanns det ju inte mycket av just den varan där... men det kommer ju in nytt titt som tätt. Spara sökningen i din webläsares favoriter så kan du gå in och se om det kommit in något nytt varje dag ;-)
RSport skrev:Webastos y-kabel 1319873A passar endast om du har T91 monterat sedan tidigare och är tänkt att para ihop telefonstarten med fjärrstarten. Så har jag uppfattat det hela.

Men har du ingen fjärrstart sedan förut, då behöver du Volvos originalkablage 30 776 784. Denna har helt andra kontaktstycken än Webastos y-kablage (som ju är till T91), detta för att passa in i Volvos värmarkablage som du hittar i "Diket" under batteri och torkararmarna (Längst till Hö.).
Idag hade jag lite tid över på dan och passade då på att gå ut och öppna upp motorrummet och kika lite... och mycket riktigt, precis som RSport skriver så är kontaktstycket på värmarkabeln i motorrummet av en helt annan större typ. Där passar ingen Webasto Y-adapter.
Bild
Så såg det ut i kablediket på min V70II D5 MY2011. (Bilden blev tydligen uppochner - men ni fattar)

Jag hade naturligtvis tänkt följa Volvos monteringsanvisning för Fjärrstarten T91, det är ju identiskt förlopp med installationen av TC3. Man kopplar alltså in Volvos kablage 30 776 784 i kontaktstycket ovan och sedan är det bara att koppla de lösa ändarna till Webastos 12-poliga kontakt som skall sitta i modulen. Det är som ovan nämnts bara röd, brun och gul kabel som används för fjärrstarts funktionen. Resten av de 12 polerna i kontakten är för andra typer av brännare (Thermo Top E/C ....), pol 9-11 är för powerswitchen (som man måste installera till en eftermonterad värmare som INTE är integrerad med bilens instrument - denna behövs alltså inte på Volvo då vi kan direktstarta eller stoppa brännaren med våra instrument), man kan också koppla in en extern temperatursensor eller nämnda ventilationsfunktion (fast tror inte just det funkar med brännaren Thermo Top Evo 5 som sitter i min bil).

Det jag yrade om igår var förutom att jag trodde Volvos 30 776 784-kabel var en volvovariant av webastos y-adapter var hur de dragit kablarna i de olika kontakterna. Eftersom jag nu enklast lossar alla Webastos kablar fron 12-polskontakten och kopplar den med Volvos 3 kablar så spelar det mindre roll.
Bild
Webasto använder bara den gula för pol 6 (W-bus) och den bruna för pol 2 (jord) istället för Volvo som har tvärt om.

Jag menade inte att jag bara skulle använda den gula för W-bussignalen utan strömmen, men tittar man på webastos Y-adapterkabel så skippar de jorden i förgreningen ut till 4-polskontakten. Det var det jag var frågande om igår. Den röda kabeln (strömmen) var ju alltid självklar. Jag undrade bara om man behövde jordkabeln eller ej.

Men nu blir det i morgon bara att besöka den lokala Volvohandlaren och se om de har eller annars snabbt tar hem kabeln jag behöver: 30 776 784. Antagligen har de inte sådan liggande bara sådär så det blir säkert till att vänta till nästa vecka för montering. Men ja ja... så går det när man inte tittar efter ordentligt. Jag är ändå vid gott hopp!

Om det nu är någon som beställer TC3 och har T91 monterat redan i sin bill så kan ni ju slänga iväg ett PM här och få en Webasto Y-adapterkabel riktigt billigt, för jag kommer att ha en liggande skräpandes här ;-)

Meddelar hur det går framöver...
daSea skrev: ..........Men nu blir det i morgon bara att besöka den lokala Volvohandlaren och se om de har eller annars snabbt tar hem kabeln jag behöver: 30 776 784. Antagligen har de inte sådan liggande bara sådär så det blir säkert till att vänta till nästa vecka för montering. Men ja ja... så går det när man inte tittar efter ordentligt. Jag är ändå vid gott hopp!
Sannolikt så är det nog ingen ÅF som har kablaget på lager, större chans att man däremot har hemma Fjärrstarten (T91) 31 324 390.
Be i så fall att reservdelskillen plocka fram den, och be att han "Lånar" kablaget ur det kitet.
Då är du kanske så att montera in din TC3 i helgen!!!!!!
daSea skrev: Jag hade naturligtvis tänkt följa Volvos monteringsanvisning för Fjärrstarten T91, det är ju identiskt förlopp med installationen av TC3. Man kopplar alltså in Volvos kablage 30 776 784 i kontaktstycket ovan och sedan är det bara att koppla de lösa ändarna till Webastos 12-poliga kontakt som skall sitta i modulen. Det är som ovan nämnts bara röd, brun och gul kabel som används för fjärrstarts funktionen. ...
Så tänkte även jag, montera på samma sätt som om det vore en T91, samma färger, samma kablar, samma funktion. 8)
daSea skrev: Resten av de 12 polerna i kontakten är för andra typer av brännare (Thermo Top E/C ....), pol 9-11 är för powerswitchen (som man måste installera till en eftermonterad värmare som INTE är integrerad med bilens instrument - denna behövs alltså inte på Volvo då vi kan direktstarta eller stoppa brännaren med våra instrument), man kan också koppla in en extern temperatursensor eller nämnda ventilationsfunktion (fast tror inte just det funkar med brännaren Thermo Top Evo 5 som sitter i min bil). ...
För att få en ventilations funktion i bilen under varma sommardagar, så misstänker jag att man inte ska ansluta dessa kabelskoanslutningar i TC3 till någon värmare, utan istället till bilens ventilationssystem. Men om man får det att funka på just en V70 ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
Detsamma med TC3 larmfunktion, så misstänker jag att dom anslutningarna skall kopplas till larmet, men vart ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
I framtiden när KGK sålt sina överprissatta GSM-starter, så börjar dom nog sälja TC3 istället, och då har dom förhoppningsvis en lösning (Kablage?) för att få TC3 extrafunktioner att funka i en V70 2010. :roll:
daSea skrev: Meddelar hur det går framöver...
:-)-)
Följer med spänning hur det går för er RSport och DaSea. Är ni snälla och lägger upp bilder på de grejer man måste fixa med själv, jag menar då ni måste göra egna kontaktstycken eller liknande som ni beskriver ovan.

Jag är väldigt nära att beställa men fortfarande lite feg och inväntar era resultat.

Är det bara TC3 + Volvos kablage 30 776 784 + 4-poliga kontakten för anslutning mellan TC3 och Volvos kablage som behövs?

Om jag läser monteringsanvisningen för min MY09 ska det vara något specialverktyg för att ta bort torkararmarna, är det så eller kan man få av de med något standardverktyg?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Martins S90-98