Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virtq
Jo det kostar uppemot 7 lakan på Volvo verkstad, finns billigare alternativ som renoverade spjäll där man kan göra monteringen själv. Men om det är det dyraste vet jag inte riktigt, ny ABS box är särskilt billigt heller. Kopplingsbyte går på ca 8 k. AC kan bli dyrt beroende på fel, är det endast magnetkopplingen så typ 2-3 k.
av SubMarine
Kan flika in med att ett renoverat och förbättrat gasspjäll kostar ca 3500kr. På årsmodell 99-00 kan man även använda volvos Dice för att felsöka vilket är väldigt trevligt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
dkn1212 skrev:Vilket fel är dyrast att åtgärda? Är det det elektroniska gasspjället? /Daniel
Näe, packboxen bakom svänghjulet är nog det dyraste. Då måste man ner med växellådan, bort med koppling och svänghjul och sen kan man byta packboxen (som i sig kostar typ 40 spänn...). Sen är det alltid idé att byta koppling samtidigt, eftersom det är samma jobb.
Men generellt sett så brukar byte av packboxen gå lös på bortåt 10k, kanske runt 11k om man byter koppling samtidigt. Likaså byter man koppling bör man byta packboxen också - oavsett om den läcker eller inte. Sen bör även svänghjulet inspekteras så det inte är för slitet, ingående axel på växellådan bör även den inspekteras för glapp. Men ja, det är småsummor i det stora hela, det som kostar är att plocka ner och upp lådan.
Plocka ner växellådan på dessa bilar är inget man gör bara för skojs skull, tror inte ens pettson gör det för skojs skull :P (eller så gör han det, galen som han är :mrgreen: )
av errim
Hej
Personligen skulle jag satsa på en s70.
Mina skäl:
1) Du har redan en kombi
2) En sedan har i regel gått snällare med mindre last än en kombi. Mindre risk för kopplingshaveri t ex
3) En sedan är lättare än en kombi. Några droppar mindre bränsleförbrukning
4) En sedan är tystare än en kombi. Kan vara värt nått när man kör långt

Lycka till med köp av rätt bil för dig!
av KaliZ
S70:n för att den är smäckrare än v70:n!!!
Mindre luft att värma upp du kupen är mindre (går snabbare).
Mindre skrammel ifrån diverse paneler.
Annars är det i mångt och mycket samma bil s&v.
Vi har tre styck i familjen. Visst är det lite plock med dem ibland men oftast så enkla saker så min mor skulle klara av det över telefon :-).

Jag har tung fot och snittar min -00 170hkr på 0,87 blandad körning. Endast stadstrafik ca 0,95.
Min mor kör pensionärstempo och snittar 0,64 med sin -99 165hkr på landsväg och ca 0,76 blandad.
Det retligaste är att hon trycker ner min i förbrukning också när hon lånar den...men helt olika körstilar.

Min är i toppskick och uppfyller allt på ovan nämnda lista...dock börjar dem andra två åka på fjäderbenstallrikar fram o länkarmar fram rostangrepp samt glapp. Kolla dem sakerna också vettja.

Lycka till!
Kaliz

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]