Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Jag kunde inte låt bli så jag traskade ut och monterade dit slutsteget rent fysiskt, skoj när det är bolt on till 100%
Drog fram strömkabeln till kontakten men väntar med att koppla in den tills allt är klart. Har inte behövt koppla loss batteriet då det räckte att vinkla bak stolen och låta alla kontakter sitta kvar. Ikväll/Natt kommer jag antagligen att dra batteriet och ge mig på att montera kablaget mellan HU och PA, jävligt sugen på att provspela såklart! Jag har även gjort iordning resterande kablage så att det "bara" är att dra dit det, trångt som satan och massa plast som är ömtåligt men det löser sig säkert.

Så här ser det ut just nu

Bild
var ikväll i garaget och kopplade in rubbet, kablage drogs ner, huvudenhet byttes osv. Allt flöt på bra och nya spelaren lirade som tänkt. Dock har jag ett par saker att åtgärda.

Rattkontrollerna slutade fungera: inkodning av nya stereon gissningsvis
Belysning i stereon funkar inte, går under samma grej gissar jag.

Frågan är vad inkodningen kostar och om det verkligen löser mina problem.?

Sen har jag lite skorr i från olika ställen, jag är ganska säker på att dörrlisterna står för det mesta av skorret.
pcdoktor skrev:Rattkontrollerna slutade fungera: inkodning av nya stereon gissningsvis
Belysning i stereon funkar inte, går under samma grej gissar jag.

Frågan är vad inkodningen kostar och om det verkligen löser mina problem.?
Rattkontroller och ljus beror på att den stereo du har inte pratar rätt CAN generation.

inkodning har till 98% visat sig omöjligt om stereon en gång varit driftsatt i "fel" bil.

En S80 2000 kan ha stereo från modellår 00/01. Alla andra kommer att misslyckas och tänk på att stereons märkning är mindre viktig.. du ska kolla vilket modellår bilen den kommer ifrån har. Precis som med alla andra saker du kan tänkas byta på din bil.
pcdoktor skrev:Jag har idag beställt inkodning av nya radion så får vi se var det slutar. 825:- fattigare bidde man iallafall. Det är samma pris oavsett om det slår väl ut eller inte.
Been there, done that kan man säga. Jag fick betala men radion passade icke. Köpte istället en som var "rätt" direkt (enligt ovan).
johnnype skrev:
pcdoktor skrev:Jag har idag beställt inkodning av nya radion så får vi se var det slutar. 825:- fattigare bidde man iallafall. Det är samma pris oavsett om det slår väl ut eller inte.
Been there, done that kan man säga. Jag fick betala men radion passade icke. Köpte istället en som var "rätt" direkt (enligt ovan).
Känns såklart sugigt om det inte funkar, får väl llägga ut en bytesannons annars o se om någon sitter i samma sits o vill byta.
Uppdaterade mjukvaran i dag trots avrådan i tråden och gissa vad, allt lirar som det skall. Knappar på ratten och belysningen i stereon är igång :D

Pris 823:- Funderar dock på en sak, av dom 823:- är 361:- avläsning felkoder, görs detta alltid och även om man bara beställt en inläsning av mjukvara? sen undrar jag vad man räknar som förbrukningsmaterial då det även debiterat lite över 30:- på det.

Konklusion: lita inte alltid på vad som sägs på internet, stereon från en -99 lirade på med mjukvaruuppdatering i min -00, såg även en på svxc med en -03 som tryckte i en -02 stereo och det funkade också efter mjukvaruuppdatering.
var idag och införskaffade näst största högtalarna och även dom tillhörande tweeters till framdörrarna på min S80. Skall när det ges tid montera in dessa. Nitar man fast dom som originalet eller hur har ni löst det? 2 öron gick i sönder på ena högtalaren dessvärre men det skall väl lösa sig på något vis.

Sen undrar jag om det finns 3 olika tweeters oxå? alltså basig lagom fett och uberfett

Min original setup var en HU-601 och troligtvis basichögtalare runt o,
Nuvarande setup är HU-801, PA200, och snart även bättre framhögtalare och ev även bättre tweeters.
pcdoktor skrev:Uppdaterade mjukvaran i dag trots avrådan i tråden och gissa vad, allt lirar som det skall. Knappar på ratten och belysningen i stereon är igång :D

Konklusion: lita inte alltid på vad som sägs på internet, stereon från en -99 lirade på med mjukvaruuppdatering i min -00, såg även en på svxc med en -03 som tryckte i en -02 stereo och det funkade också efter mjukvaruuppdatering.
Det låter ju suveränt att du fick igång det. Men frågan är vart dom egentliga gränserna går, som sagt min MY01 bil kunde inte ta en stereo tillverkad 02 men suttit i en MY03 bil. Men 00-01 gick fint även utan omladdning.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]