Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av attemann
#793577
Hej! Är på 240 tankar igen, har haft ett par genom åren, men funderade just på om det spelar någon roll vilket system man väljer.
Har hittat en 90:a som jag är intresserad av men skiljer sig systemen märkvärt på något sätt? Kvalité? Bränsleförbrukning etc? Tänkte just om man borde ha det ena hellre än det andra pga funktionalitet. Och även vilket det är som sitter i en 90:a Bosch 2.4?
Tacksam för era erfarenheter. Mvh Attemann
av Rådlös
#793610
Din sista fråga först. Ja, det är LH 2.4 i en -90. Det kom i samband med lagen om katalysatorrening och blyfri bensin. Detta fanns ju redan tidigare men det var inte lag i Sverige på det förrän 1/7 1988. Därav beteckningarna i folkmun "tidig -88" eller "sen -88". Man hör också benämningarna -88 A (tidig) eller -88 B (sen).
I och med LH 2.4 så har du ju en diagnosbox. Den har hjälpt många, men fanns inte på LH 2.2. 2.2 hade endast ett mätuttag. Det visade på sin höjd att lambdasonden jobbade. Kan man bara lära sig att tyda felmeddelandena, vad koderna betyder så finns förklaring här på forumet. Men ett fel kan ju vara "dubbelbottnat". Diagnosboxen kan säga att en sensor ger fel värde, medan orsaken kan vara något annat fel "på andra sidan motorn". Och följer man med här på forumet så lär man sig detta med tiden. Det finns flera trådar om sådant här på forumet. Men trots allt skulle jag välja en 2.4 med en diagnosbox före en 2.2 utan. Alltså en så sen årsmodell som bara går att hitta. Och rent logiskt, en yngre bil bör ju ha mer att ge. Sedan kan ju bilar vara körda och vårdade på olika sätt, men det får man ju bedöma för varje aktuellt exemplar.
Det finns några fler tekniska skillnader på 2.2 och 2.4 och man kan ju resonera så här: Den senaste tekniken bör ju vara den bättre. Annars hade det knappast funnits någon anledning att uppgradera.
av attemann
#793686
Tack så mycket för inlägget! Bra beskrivning, du har nog helt rätt! Jag kör på den "senaste" teknologin // attemann
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#793712
En fördel med 2.2 är att man lätt kan justera CO med en liten skruv på lmm sen kan man också justera tänndläget vilket inte går på 2.4 utan att modifiera tänndboxen sen så är det andra avgaskrav på 2.2 så det är lite lättare att slinka igenom bilprovningen med värden som inte ät helt ok :roll:
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
#796319
det finns bara fördelar med 2,4an
2,2 i 240 med chryslers tändstyrenhet är bara skit
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]