Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onebuying
Hej!

Jag funderar på att byta bil till en V60. Är student och därför är ekonomin en avgörande faktor, och pga det tänker jag mig att maxpriset bör vara runt 200 000 kr. Kör ungefär 1.500 mil per år, både landsväg och stadskörning. Några funderingar kring det här:

1. Bör jag välja bensin eller diesel? Det är givetvis en smaksak eftersom det är olika karaktär på motorerna, men ur ekonomisk synvinkel (med både förbrukning kontra skatt/service inräknat)?

2. Ser att många V60 på Blocket säljs när de gått nästan 12.000 mil, är det partikelfilter- eller kamremsbyte då, eller någon annan anledning att inte köpa när de gått så pass långt?

3. Några speciella fel man bör se upp med?

4. Någon speciell utrustning man bör ha? Momentum verkar vara vettigt vad jag kan se.

5. Har du själv en V60? Är du nöjd? :)

Tack på förhand!
Mvh Henrik
av Leinad
Hej!
Försöker mig på ett svar i alla fall.
1. Jag har en D3 (163 hk). Är supernöjd med motorn. Bestämde mig för diesel då jag bestämde mig för automatlåda. Tycker segdraget med diesel passar bäst med automat. T3 var alternativet för mig men inte samma vridmoment.

2. Dåligt insatt.

3. Knarrande koppling på manuell låda. Knarrande inredning, provkör utan radio etc. Annars dåligt insatt.

4. Momentum är trevligt. Jag har även hightech-paketet och uppskattar parkeringsvarnare fram oväntat mycket. Sen är jag löjligt förtjust i inbyggd navigator men inser att det inte är lika kul när kartuppdateringarna slutar komma gratis. Tonade rutor passar väldigt bra på V60 tycker jag.

5. Är supernöjd! Snyggaste kombin som finns att köpa tycker jag. Bra vägegenskaper på kurviga vägar och seglar ändå på bra på motorväg. Det enda som stör mig är att jag fått lämna in den för knarrande inredning (b-stolpen) och nu knarrar även mittkonsollen/mugghållaren. Jag är ganska känslig, min sambo hör ingenting men jag tycker att det är tydligt.
av Emerson
Inte någon expert men var i liknande situation för inte så länge sedan. Kör man ca 1500 mil per år och har ett tak på 200 000 så hade nog iaf jag kikat på en begagnad T3a. Finns ganska många från 11-12 som kanske gått runt 4000-5000 mil med Momemtum-utrustning som man kan få för 180 - 190. Ofta då också från en bilhandlare som ger ett par års garanti.

Valde själv att köpa nya MY14 i Limited Edition-utförande i stället (utrustningsnivå Kinetic plus klimatpaket och High Performance ljudsystem). Fick betala 234 000 men fick då vinterhjul på orginalfälg på köpet. Allt är ju individuellt, för oss var klimatpaketet grymt värt eftersom vi ej har garage och använder bilen för pendling varje dag så mer värt att komma ut till varm bil än lite extra tillbehör via Momentum-utrusntningen. Så det kan ju va ett tips beroende på vilka behov som finns främst. Vid nytt får man ju alla garantier vilket vi tyckte var trevligt :)

Oavsett hade jag nog satsat på bensinare iaf, tycker begagnade dieslar verkar vara lite högt prissatta och köper du nytt så finns bara T3 för limited edition varianten som inte är alltför långtifrån ditt tak jmf varianten med diesel.

För övrigt är vi fruktansvärt nöjda med bilen. Smidig men ändå stor och rymlig på något sätt.
av Lövet
Onebuying skrev:1. Bör jag välja bensin eller diesel? Det är givetvis en smaksak eftersom det är olika karaktär på motorerna, men ur ekonomisk synvinkel (med både förbrukning kontra skatt/service inräknat)?
Jag tycker dieslarna är alldeles för högt prissatta. Driftsekonomin i en T3 som bara kostar 1100kr i skatt och i verrkligheten drar 0,75-0.8 (min gjorde det iaf) är på samma nivå om inte bättre om du räknar dieslarnas högre värdeminskning i kr.
Onebuying skrev:2. Ser att många V60 på Blocket säljs när de gått nästan 12.000 mil, är det partikelfilter- eller kamremsbyte då, eller någon annan anledning att inte köpa när de gått så pass långt?
Nej. Det handlar snarare om att det är tjänstebilar som byts vid en viss ålder.
Onebuying skrev:3. Några speciella fel man bör se upp med?
Skrammel och gnissel. Annars är V60 bra ihopsatt och håller hög kvalitet. Själv fick jag byta bromsklossar+ok+skivor för över 10.000kr vid 13' mil vilket förvånade en aning. Min bil hade körts för länge med slitna bromsklossar (trots att den var fullservad på Volvo!)
Onebuying skrev:4. Någon speciell utrustning man bör ha? Momentum verkar vara vettigt vad jag kan se.
Minst momentum tycker jag man bör ha. Halogenljusen på Kinetic är inte vackra. Dessutom skiljer det inte så mkt begagnat i pris längre.
Onebuying skrev:5. Har du själv en V60? Är du nöjd?
Jag gillade min men sålde tidigt av lite olika anledningar. V60/S60 vill jag påstå är en av de bästa bilar Volvo gjort.
av Lövet
Fick för bra betalt :wink:

Skämt åsido, jag är en väldigt opportunistisk bilköpare. Jag slår till när jag hittar rätt erbjudande och säljer när jag får möjlighet till rätt pengar. Det behöver inte alls vara något fel på bilen, det är snarare nån liten störning jag har själv.

I V60ins fall var det dock avsaknad av automat och att den kändes något för liten som gjorde att jag började fundera på försäljning. Bilen imponerade dock på mig på ett sätt Volvo inte gjort tidigare. Hade det varit en V60D5 eller T6 hade jag nog inte sålt men dessvärre är jag helt enkelt för snål för att köpa någon sådan. Eller rättare sagt, jag är för duktig på att räkna och med så få mil vi kör blir kostnaden helt enkelt orimlig.
av Onebuying
Tack för era kommentarer!

Vad ligger snittförbrukningen ("verklig" körning) på en Drive med manuell låda? Har hört allt mellan 0,45-0,6 l/mil.
Är skatten dyr på den modellen? Och jämför med en T3 då, ligger den på runt 0,7?

Emerson: Bra tips om att köpa nytt! Det skiljde ju inte jättemycket i pris som du säger, även om man såklart inte kan förvänta sig samma utrustningsnivå då om man köper nytt. De verkar dock inte ha kvar kampanjmodellen längre, så nu är det ordinarie priser som gäller vad jag kan se.

Flera verkar vara inne på att en T3 är mer ekonomisk än diesel om man tar in värdeminskning och så. Det jag saknar på bensinaren är dieselvärmaren som man väl får som standard på dieslarna? En dröm vore ju en bil med VOC så man kan fjärrstyra dieselvärmaren nu när vintern närmar sig. Min far har det på sin XC70 och det är ju väldigt smidigt!
av Lövet
Tänk på att det krävs en viss körprofil för att dieselvärmaren ska fungera bra. Rådet är normalt att den bara får köras så länge som bilturen efteråt är eftersom dieselvärmaren förbrukar batteri. Den får inte heller användas för mycket vid kortsträckor då den kan skadas av det.

Min T3 drog aldrig över 0,8 och då kör jag ändå hyffsat hårt. Normalt låg den 0,7-0,8 med mestadels körning i tätort.
Användarvisningsbild
av grillchips
Helt off topic, men, Onebuying.. Det är inte du med YouTube-kanalen med all programmering?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]