Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

xerent skrev:Följer med spänning. Antagligen är Volvos fabriksmonterade Webastovärmare djupt integrerade med mjukvaran, så att man måste uppdatera programvaran i bilens databox(ar). Jag får nog klara mig med tiduren framöver.
Har man inte Volvos "egen" fjärrstart i bilen och sätter in TC3an så måste man vad jag förstått installera en ny mjukvara med en VIDA-dator, S80/V70/XC70 - nr: 30 790 221
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Låt säga att man har en V70 2012 med dieselvärmare och tidur.

1) Fjärrstart via nyckeln kan fås då genom att man köper Volvos mjukvara (för ca 3000 kr) som aktiverar fjärrstyrning via standardnyckeln(20 m räckvidd) eller den mer avancerade 6 knapps PCC nyckeln(100 m räckvidd).

2) Fjärrstart via app i mobilen om man inte har Volvo On Call (VOC) - vad är enklast lösning då? Volvo har väl ingen lösning för detta antar jag utan har bara sin VOC, så man måste köpa nån 3:e parts lösning. T ex Webasto har lösning "Fjärrstart T91 i mobilen" men kan man använda den rakt av i en V70 2012 ev med nån ytterliggare modifiering? Blir inte riktigt klok på detta varför det skall vara så svårt att få till styrning av värmaren via mobilapp om man inte har VOC.

/Bo
Momentum skrev:Är nog bara från MY12 och nyare
vore ju illa även om man har en sen my12...
bem skrev:Hej,

1) Fjärrstart via nyckeln kan fås då genom att man köper Volvos mjukvara (för ca 3000 kr) som aktiverar fjärrstyrning via standardnyckeln(20 m räckvidd) eller den mer avancerade 6 knapps PCC nyckeln(100 m räckvidd).

2) Fjärrstart via app i mobilen om man inte har Volvo On Call (VOC) - vad är enklast lösning då? Volvo har väl ingen lösning för detta antar jag utan har bara sin VOC, så man måste köpa nån 3:e parts lösning. T ex Webasto har lösning "Fjärrstart T91 i mobilen" men kan man använda den rakt av i en V70 2012 ev med nån ytterliggare modifiering? Blir inte riktigt klok på detta varför det skall vara så svårt att få till styrning av värmaren via mobilapp om man inte har VOC.

/Bo
Volvo vill ju få folk att beställa VOC vid ett nybilsköp, och i förlängningen få eftermarknaden (Bilägarna) att betala in 1000:-/år för att få fortsätta använda VOC, därför ligger det ju inte i deras intresse att erbjuda en billigare och "Avgiftsfri" lösning, där man kan styra sin värmare med en app. Det är nog antagligen därför det inte finns någon färdig lösning hos Volvo, för installation av telefon fjärrstart. ??:-/

Men då det är exakt samma detaljnummer på T91-satsen (31 324 390) på MY 2012 som på 2010, så sitter det ju antagligen även monterat Webasto på MY2012, därför är jag rätt så säker på att det går att montera in en TC3a, för att kunna styra värmaren via en mobil app även på din bil.
Så om du köper den lösa "Volvo-original" kabelmattan som ingår i Volvos T91-sats, och sedan köper och kopplar in TC3an i ditt fordon med hjälp av "Originalmattan", så kommer du att kunna starta din värmare med en mobilapp.
Köper du TC3an direkt från Tyskland så betalar du några tusenlapper mindre, jämfört om du handlar i Sverige. 8)
bem skrev:Hej,

/Bo
Det kan ju bero på att voc egt är en mobil, mao du ringer /messar bilen och där i andra änden så sitter det en annan "lur" som tar emot din signal...
Det är Webasto som levererar värmarna till bl.a. Volvo. Volvo och de flesta andra biltillverkare integrerar sedan dessa värmare med övrig hårdvara i bilen med egna kablage. Sen kan man köpa till diverse mjukvara vid bilköp eller som uppgradering vid senare tillfälle. Då avser jag främst det i bilen integrerade tiduret.

Köper man och eftermonterar en Webastobrännare använder man deras egna kablage vilket ser lite annorlunda ut (kontakterna). Det är även Webasto som levererar fjärrstartsmodulen till Volvo T91. Men köper du en bil med Volvo on-call är det Volvos egna on-calltelefon som integreras med värmaren och fjärrstyra denna.

Har du inte on-call och vill ha denna funktion så kan du köpa KGK:s egna GSM-startssats för ca 8000:-
http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=386528
eller Webastos TC3-kit, som är betydligt billigare:
http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=522235

På mitt skrivbord just nu:
Bild

Jag köpte TC3 från en tysk sida (strax under 2 800:- med frakt - kom på 4 dar) glömde dock adapterkabeln. Kontakten på fjärrstartsmodulen T91 är 6-polig medan kontakten på GSM-modulen är 12-polig, men det är ändå bara samma kablar och stift som används i en Volvo, så det är möjligt att ovan nämnda Volvo-kabel passar även till TC3. Jag valde dock att köpa Webastos adapterkabel från Autoexperten för 306:-. Volvokabeln kan man läsa på detta forum kostar mellan 500 - 700 kr. Båda kablarna kopplas på samma sätt - in mellan de befintliga kontakterna i motorrummet. Skillnaden är att Volvos kabel har en kabel som går direkt ner till fjärr/GSM-modulen och Webastos har en kontakt till vilken du kopplar den kabel som medföljer TC3. Se bilderna nedan och jämför:

Bild Bild
Webasto byter tydligen art.nr på sina produkter lite titt som tätt, så hos Autoexperten heter kabeln inte längre 9010325B utan 1319873A... men när öppnade påsen så har själva kabeln fortfarande det gamla numret (som ni ser på bilden)... smart...

Kontakten på GSM-modulen: Bild motsvarande kontakt på det medföljande kablaget: Bild

På Volvos instruktionsbild ovan kan du se att fjärrstartmodulen har den smala kantakten - samma som kablarna har. De övriga stiften i Webastos 12-poliga kontakt är för andra typer av brännare (Thermo Top E/C) än den som sitter i Volvo (som är en Thermo Top Evo 5).

Från instruktionsboken TC3 och Modulen:
Bild Bild

På det medföljande kablaget plockar man fram och kopplar in den (de) kablar som är aktuella för just din bils värmare. I Volvos fall är det den gula som skall fram. Resten låter man va.
Bild
Här ser ni också Webastos kontakter som passar eftermonterade, alltså inte fabriksmonterade, värmare. Men en passande kontakt finns ju som sagt på Webastos Y-kabel.

Men så gör man ju enligt instruktionerna för fjärrstartsinstallationen också. Vilken för övrigt går till på exakt samma sätt som för TC3. Efter installation måste man som tidigare nämnts in till Volvo och installera mjukvaran för fjärrstarts applikationen. Denna har man inte om man som jag bara har värmare med tidur. Kostar runt ca en 500 eller strax däröver... har inte fixat detta än. Skall ge mig på monteringen i helgen.

Utöver detta behöver man skaffa ett kontantkortsabonnemang på SIM-kort med typ 100:- insatt. Kommer välja Telia då de har bäst täckning (oftast).
Bild Bild
Sen ska man bara komma ihåg att begära sms-kvittens från modulen 1 gång om året minst så att abonnemanget håller sig aktivt och inte stängs ner av operatören, vilket görs om det inte sker någon utgående trafik på 1 år...

Annars har jag köpt dubbelhäftande kardborre och små buntband, så att jag kan installera modulen precis som Volvo föreskriver att man ska i sin monteringsanvisning för fjärrstartsmodulen T91.
Bild

Appen köper man sedan till sin smartphone och fungerar på följande sätt:
http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html

Om ni orkar vänta så kan jag efter helgen meddela hur det gått och ge en steg för steg guidning. Just nu är det lite fullt upp, då jag blev pappa för andra gången tidigt i går morses. En liten ängel vid namn Ellie. Vi har även en Liam på 20 månader så familjen tar sin tid.
Användarvisningsbild
av bem
daSea,
Härligt och grattis barnet!
Den här fjärrstartsmonteringen med start via mobil-app av värmaren blir spännande, säkert många som funderat på detta.
Om du har nån länk till den tyska sida du köpte din Webastos TC3-kit för ca 2800 kr inkl frakt så posta gärna den.
Tack för att du delar med dig.
/Bo
Tackar för Gratulationerna!
Momentum skrev:Hittade den här:
http://qualityparts.de/uploads/media/we ... g_engl.pdf
Ja den visar att du kan koppla in TC3 till de fabriksmonterade brännarna i Volvo, med hjälp av den kabeln jag nämner i mitt tidigare inlägg. Volvos egna kabel som medföljer T91-satsen borde också funka då den också är en s.k. Y-adapter.

Jag blir dock inte riktigt klok på kablarna. Volvo visar i sin T91-monteringsanvisning att man skall ha:

brun till pol 6 (som enligt TC3-modulen är W-bus kanalen för kommunikation med värmare eller tidur/fjärrstart
gul till pol 2 (som enligt TC3-modulen är jord=0)
röd till pol 1 (som enligt TC3-modulen är strömkabeln, 12 - 24 V (+30))

Detta stämmer med kablarnas färger och positioner på de kablar som går rakt från kontakt till kontakt på Y-adaptern, men förgreningen leder iväg röd (till pos 3), brun (till pos 4), grå (till pos 2) och lila (till pos 1) på 4-pols kontakten, (alltså inte den gula kabeln). Där har jag sett tidigare att pos 4 = W-bus, pos 3 = ström, pos 2 = analog in och pos 1 = vet ej. Enligt instr.boken ska brun=4, röd=3, gul=1 och pos 2 används ej. Vilket också stämmer med Volvos instruktion för T91. Fattar då inte varför den gula då inte förgrenas den också till pos 1 på adapterkabeln (som istället har den lila där som går till pos 5 som bara gäller Thermo Top E/C).

På kablaget som följde med värmaren är färgerna på kablarna ordnade på ett annat sätt. Röd kabel har samma position, 1 (= ström), men där är det brun som har position 2 (= jord) och gul som har position 6 (=W-bus).
Bild Bild

Byter jag plats på den gula och bruna kabeln vid 12-polskontakten (som skall sitta i GSM-modulen) och sedan plockar med den gula till 4-polskontakten så blir det som Volvo tänkt för T91-satsen. Jag måste då också förgrena den gula kabeln i Y-adapterkabeln och koppla den till pos 1 istället för den lila.

Tittar man på den specifika Y-adapterkabeln för VW-bilarna så saknar även den, den gula kabeln i förgreningen... Jorden kanske inte behövs? De kör bara röd=ström, brun=W-bus och sen den där ljusgrå som går till pos 2=analog (4-polskontakten) och till pos 4=analog (12-polskontakten).
Bild

Kör nog bara platsbyte på gul och brun kabel då i modulkontakten så stämmer ingångarna med det som visas i TC3:s instruktionsbok men även med Volvos T91-instruktion.

Snurrigt! Någon som vågar sig på att tro något i denna fråga...?
Var för övrigt och besökte min lokala Volvohandlare idag och lämnade in mina gamla vinterhjul för få på nya vinterdäck och passade då på att kolla om jag kunde komma förbi efter helgen och få mjukvaran för fjärrstart laddad. Det skulle kosta 350:- och går på någon minut. Trevligt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]