Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag har lackat skinn i TV-soffan också och det skall rengöras och fettas in regelbundet. Jag utgår från att samma gäller för skinnet i bilen. Även lackat skinn andas men inte i samma utsträckning som till exempel Anilin och därför absorberas fettet man tillför. Blir det en kladdig hinna så har man förmodligen använd antingen för mycket fett, fel fett eller slarvat med eftertorkningen.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har köpt Volvos egna skinnrengörning men den luktar inget.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Kan varmt rekommendera detta då jag själv testa det. Det är vad jag vet det enda medlet som luktar nytt skinn då jag själv lade ner ett jäkla jobb för att hitta en produkt som faktiskt håller vad den lovar.

http://www.bilvardsprodukter.org/93-gli ... 250ml.html

THE GLIPTONE LIQUID LEATHER CLEANER AND CONDITIONER

Har utformats för att säkert återställa och underhålla alla typer av läder till en rik, lyxig smidighet, överträffande alla andra produkter på marknaden. Gliptone Liquid Leather Cleaner och Conditioner produkter är tillverkade av en unik blandning av naturliga ingredienser som samverkar för att erbjuda en pH-neutral, säker och effektiv behandling för alla typer av läder ytor. En ytterligare fördel med Gliptone’s varumärke Liquid Leather Cleaner och Conditioner är att dessa produkter också kommer att återställa till nykänslan av fräscht läder, med en doft av nytt läder och en yta som ny!

Gliptone Liquid Leather produkter används eller säljs internationellt genom: Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Aston Martin, några av de största möbeltillverkare och återförsäljare, inklusive World of Leather, plus merparten av “CE” ackrediterade måttbeställda MC skinnkläder tillverkare. Gliptone Liquid Leather produkter är de enda som rekommenderas av Rolls Royce Enthusiasts Club’s Interior Care and Renovation Seminars.
av llesrof
Krollspell skrev:Kan varmt rekommendera detta då jag själv testa det. Det är vad jag vet det enda medlet som luktar nytt skinn då jag själv lade ner ett jäkla jobb för att hitta en produkt som faktiskt håller vad den lovar.

Har utformats för att säkert återställa och underhålla alla typer av läder till en rik, lyxig smidighet, överträffande alla andra produkter på marknaden. Gliptone Liquid Leather Cleaner och Conditioner produkter är tillverkade av en unik blandning av naturliga ingredienser som samverkar för att erbjuda en pH-neutral, säker och effektiv behandling för alla typer av läder ytor. En ytterligare fördel med Gliptone’s varumärke Liquid Leather Cleaner och Conditioner är att dessa produkter också kommer att återställa till nykänslan av fräscht läder, med en doft av nytt läder och en yta som ny!

Gliptone Liquid Leather produkter används eller säljs internationellt genom: Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Aston Martin, några av de största möbeltillverkare och återförsäljare, inklusive World of Leather, plus merparten av “CE” ackrediterade måttbeställda MC skinnkläder tillverkare. Gliptone Liquid Leather produkter är de enda som rekommenderas av Rolls Royce Enthusiasts Club’s Interior Care and Renovation Seminars.
Fantastiskt många värdeladdade ord i deras text. Rena rama paradexemplet på en produktbeskrivning :mrgreen:
Själv kör jag med Ikeas lädervårdsprodukter. De marknadsförs inte lika... eh... elegant... men de fungerar bra.
Användarvisningsbild
av Krollspell
llesrof skrev:
Krollspell skrev:Kan varmt rekommendera detta då jag själv testa det. Det är vad jag vet det enda medlet som luktar nytt skinn då jag själv lade ner ett jäkla jobb för att hitta en produkt som faktiskt håller vad den lovar.

Fantastiskt många värdeladdade ord i deras text. Rena rama paradexemplet på en produktbeskrivning :mrgreen:
Själv kör jag med Ikeas lädervårdsprodukter. De marknadsförs inte lika... eh... elegant... men de fungerar bra.

Japp, men den luktar inte det minsta skinn vilket var frågan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Fast skinnet i en 08:a är väl lackat?
llesrof skrev:Jag har lackat skinn i TV-soffan också och det skall rengöras och fettas in regelbundet. Jag utgår från att samma gäller för skinnet i bilen. Även lackat skinn andas men inte i samma utsträckning som till exempel Anilin och därför absorberas fettet man tillför. Blir det en kladdig hinna så har man förmodligen använd antingen för mycket fett, fel fett eller slarvat med eftertorkningen.
Som ni säger, det är precis lika viktigt att smörja in lackat skinn om det ska hålla länge och inte spricka med åren.

Och som ni säger, det andas (annars skulle man ju lika gärna kunna ha galon-säten) men det andas långsammare.

Därför gäller det att ha gott om tid. De bilar vi har där lädret är lackat smörjer jag in när det är varmt ute, sen får de stå en-två dagar innan jag polerar/torkar bort överflödigt fett som inte sugits upp av lädret (oftast är det inget att torka eftersom lädret sugit upp allt, bara det får tid på sig.). Det gäller alltså att passa på när man inte ska köra med bilen på några dagar.

Funkar kanon och lädret ser ut precis som nytt efter 20 år och 37.000 mil
Vinterdäck XC60 (södra Sverige)

senaste från Tyre reviews angående 202[…]

Symptomet stämmer precis med när "S[…]

Undrar när ska man bör byta olja i v&aum[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passa[…]