Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexanderpatriksson
frågeställningen gäller en Volvo v70 Awd 98
B5254T
193hk

Sådär. Toppen ligger på arbetsbänken med alla ventiler ur, ( känner nog sig ganska naken)

En halv avgasventil var problemet till varför bara 4:a cylindrar ville vara med i takten..

Nu till min fråga, Har jag fått med allt i kommande beställning?

20 tryckare
1 ventil ( resterande såg fina ut efter en hel del slipande på skaften)
sotningssats
flytande packning ( volvo orginal)
topplocksbult
kamremssats inkl vattenpump
oljefilter x2
olja
packning till gas-spjäll
packningar till Oljeledningar & vattenledningar till turbon
tändstift

Skriv gärna input om vart ni brukar handla & om ni sitter på några bra mektips så får ni gärna hojta, Kommer ha tillgång till fullutrustad Volvohall :)
av *pettson*
Har du fullutrustad volvohall så har du precis allt.
Nu vet jag ioförsej inte vad du menar med renoverad men jag undrar iallafall hur mycket glapp du hade i ventilstyrningarna och hur det står sej mot maxvärdena som är satta i renoveringshandboken? Nåt borde ju miltalet göra.

Sen hoppas jag väl på en felsägning när du hade slipat på ventilskaften :)
av alexanderpatriksson
haha.. okej. gnuggat med avfettning & lagda i avfettning tills det mesta av sotet släppt från skaften..

Ventilstyrningarna var inom gränsvärdet, Vilket var otroligt tur.. Vore en ekonomisk katastrof att borra ur dessa.
som om det inte räckte så tillhandahåller inte min lokala volvohandlare dessa längre.. inte vid en snabbkoll i Tacdis iallafall...

Ja pettson.. Volvohallen är guld värd :)
av *pettson*
Ja det är bra när det finns fakta och saker.
Å andra sidan så borras dom inte ur så någon katastrofkostnad blir det inte. Volvo har ett utmärkt verktyg som man använder både till att dra ur och trycka i nya. Allt som krävs är lite 60-70 gradigt vatten en stund. Det tar inga tider att byta och dom kostar inte några stora pengar hos lokala ockraren heller. Dom brukar ligga på ca 40kr st.
Men det är struntsamma då du klarat dej inom värdena.
Handslipade du in ventilerna eller maskinslipade du in dom?

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]