Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Precis är det nog så man resonerar. Men jag däremot blir tvärsur och åker 10 km extra i varje riktning till Svensk Bilprovning för att slippa stötta eländet.
Precis så skulle jag också göra, men jag har sån tur så att en av de närmaste för mig är fortfarande Bilprovningen.
av umekille
Höjda besiktningsavgifter är ett sätt skrota ut vår gamla bilpark.
Hört snack om att man inte skall bli förvånad om några år priset
för en kontrollbesiktning kan ligga på tusenlappen.
umekille skrev:Höjda besiktningsavgifter är ett sätt skrota ut vår gamla bilpark.
Hört snack om att man inte skall bli förvånad om några år priset
för en kontrollbesiktning kan ligga på tusenlappen.

Hur kan det vara så? En bil ska ju besiktas oavsett, så jag har svårt att tro att det skulle innebära att våra gamla bilar skrotas ut.
Nej, jag tror inte på att det finns en dold agenda att genom höjda avgifter "chocka" gammelbilsägare. Det är nog "bara" marknadskrafterna som driver upp priset.
Vill man skrota gamla bilar finns ett effektivt sätt som har använts ett par gånger.. man ger en skrotningspremie på en tusenlapp eller något sånt. Ett bra sätt att få bort skrotbilar och det kostar inte staten mycket då man får bort miljöbovar och också tjänar pengar i ett andraled i form av moms på nya bilar och då reservdelar säljs från skroten.
Elbilar är inte sån dålig affär för staten heller.. Det är skatt på elen också.

Sen är det också så att i Storstäderna är det nära att kommunerna åker på vite från EU p.g.a luftvärdena vid vissa vägar, så det finns ändå viss ekonomisk vinning på att ta bort de värsta miljöbovarna. Plus att det är dålig publicitet för de styrande att man har så dålig luft i staden så EU ger böter. Sverige tror ju alltid att luften är så bra och fin här..

Nu blev det kanske lite offtopic..

Jag är helt emot avregleringen av bilprovningen, men tycker att än så länge är inte höjningen katastrof och jag hoppas dom inte fortsätter med höjningar på bra många år. Bilprovningens avgifter har legat ganska stilla väldigt länge och haft en mildare ökning än inflationen.. Med senaste ökningen nu kanske inte det stämmer, men så länge det inte höjs mer är det rimligt. Att jag inte har en "riktig" bilprovning i närheten att åka till så jag ändå åker på högre avgifter är surt. :(
(Eller finns det någon "Bilprovningen" som inte är såld kvar i Gävle?)
av *pettson*
Personligen struntar jag i vem som besiktigar min bil sålänge denne har kompetens och gör sitt jobb, jag bryr mej inte om det så kostar 1000kr en gång per år.
Kompetens är tyvärr inte vad jag betalt för dom senaste 20åren trots att det borde varit så.
Det som delvis gör mig negativ till det är att när det handlar om pengar kan vissa göra vad som helst för att få kunder.. så att det kommer att komma "skandaler" där vissa besiktningsfirmor släpper igenom skrotbilar för att få kunder att återkomma är oundvikligt. Hur det hanteras med kontroller o.s.v för att stävja sånt vet jag inte men jag är tveksam om regeringen tänkt så långt, det har dom inte gjort vid andra privatiseringar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Bra att du fått det att fungera. Jag har ett[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]