Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av T.B
Hur skall jag på bästa sätt fräscha upp dessa?
[img]http://www.webcar2000.com/images/galler ... 92_lar.jpg
[/img]
Bilden ljuger något då de är mycket mer grå i verkligheten. :cry:
Finns det möjligtvis något medel utan färgtillsatser?
Kul att se bilen så smutsig 20 minuter efter efter att
spenderat 45 minuters på handtvätt. :evil:
Ha en bra dag på er alla.
Thomas.

Edit: Då jag inte får img:n att fungera så blir det en vanlig länk också.
http://www.webcar2000.com/images/galler ... 92_lar.jpg
av jbl
Du kan prova att värma med en hårfön på dina lister. Det brukar kunna återge färgen på plasten. Prova dig fram så att du inte värmer för hårt.

Annars så använder jag Smartabs vinyl shield till mina lister och däck. Det är ett mycket bra medel för att bibehålla nybilslooken. Det blir inte tokblankt utan ser bara nytt ut och håller länge.
Användarvisningsbild
av T.B
Värma med hårtork var en nyhet. :shock:
Det andra alternativet skall jag däremot ta mig en titt på.
Bockar och bugar.
av matzen10
jbl skrev:Du kan prova att värma med en hårfön på dina lister. Det brukar kunna återge färgen på plasten. Prova dig fram så att du inte värmer för hårt.

Annars så använder jag Smartabs vinyl shield till mina lister och däck. Det är ett mycket bra medel för att bibehålla nybilslooken. Det blir inte tokblankt utan ser bara nytt ut och håller länge.
Är SmartAB:s vinyl shield bättre än Turtles Black Chrome? Om du kan jämföra dessa alltså.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Garva inte ihjäl er nu bara, men firman som jag årligen lämnar in min bil till för försegling, använder sig av OLIVOLJA till svarta lister runt om bilen :lol:

Hushållspapper och lite olivolja på, stryk ut det på listerna och låt det torka in.
Sen gör om samma moment 2-3 ggr tills inte olovoljan torkar in längre, då är plasten mättad.
Jag trodde de skojjade med mig, men de visade hur de gör och jisses vilken skillnad :shock:

Listerna blir så feta av oljan, att inget vatten tar sig in som det kan göra med diverse Turtle produkter.

Testa själv, du lär bli överraskad!

Återkom gärna med bild, före och efter så folk här inne inte tror jag skojjar :roll:
av matzen10
VolvoBengan skrev:Garva inte ihjäl er nu bara, men firman som jag årligen lämnar in min bil till för försegling, använder sig av OLIVOLJA till svarta lister runt om bilen :lol:

Hushållspapper och lite olivolja på, stryk ut det på listerna och låt det torka in.
Sen gör om samma moment 2-3 ggr tills inte olovoljan torkar in längre, då är plasten mättad.
Jag trodde de skojjade med mig, men de visade hur de gör och jisses vilken skillnad :shock:

Listerna blir så feta av oljan, att inget vatten tar sig in som det kan göra med diverse Turtle produkter.

Testa själv, du lär bli överraskad!

Återkom gärna med bild, före och efter så folk här inne inte tror jag skojjar :roll:
Vi har en flaska "Extra Virgin" ståendes på spishyllan. Ska norpa den nästa gång det är dax att tvätta! Och du skojar inte, va? :)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Statsminister
Låter ju fin fint! Måste ju isåfall även fungera med rapsolja, dumt att köpa olivolja när man har 10 kubik ståendes på gårn. Det blir till att ge sig ut att testa!
av jbl
Smartabs vinyl shield spöar skiten ur turtles produkter enligt mig. Detta är en proffsprodukt men som kan handlas ifrån antingen http://www.lj-trading.se eller ifrån Smartabs rullande bilar.

Nu tycker många på lj-trading att concept contour är ännu bättre för detta syfte. Men som sagt jag är mycket nöjd med vinyl shield om man jämför mot konsument produkter.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Det ÄR faktiskt sant, jag gör det på min bil själv en ggn per år, sen sitter det på rätt länge beroende på hur mycket avfettning som sprutas på.

Jag tycker iallafall ni som har lite olivolja hemma ska gå ut och testa och skriva här sen.

Listerna blir svarta och det glänser om dem, och det gör ju INGET med rapsolja på lacken om det skulle komma bredvid.
Tror att många andra ex. Turtle liknande produkter inte gillas om det skulle komma på lacken :?:

Det kan tyckas jag framstår som en idiot, men om en stor recond-firma som förseglar bilar som kostar runt miljonen använder detta, tror jag de vet vad de pratar om :lol:

NOTERA ATT LISTERNA MÅSTE VARA HELT TORRA, INTE NYTVÄTTADE OCH FUKTIGA!
Detta för att oljan inte gillar vatten och kommer inte att sugas in i listerna om det finns vatten eller fukt i dom.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har också testat olivolja på listerna. Gjorde det i somras på min dåvarande bil 440 -94. Jag hade både matta lister och en del fläckar ifrån vaxet på dom. Efter 2 strykningar så blev dom nästan som nya. Funkar skitbra. Det blir fina vattendroppar på dom när det regnar.

Siffran på Model Y stämmer inte m[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]