Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tänker montera laddkablar till en Ctekladdare permanent i min bil. Pluspolen är inga problem, men det verkar lättare att inte sätta minuspolen direkt på batteriets minuspol, utan i bilen chassie. Har det någon betydelse?
Användarvisningsbild
av Camel
Att koppla laddarens minus till bilens chassi ska du göra på din bil (V50 D2 MY12) eftersom den har BMS (batteriövervakning) på batteriets minuskabel. Du ska inte koppla laddarens minus direkt på batteriets minuspol. Använd helst en egen chassianslutning till laddarens minusanslutning. Jag rekommenderar även att du använder en säkring för laddarens plusanslutning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack. Hur stark säkring bör man sätta dit?
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Tack. Hur stark säkring bör man sätta dit?
Det beror på laddaren, men jag tror ctek kör med 15A på de sladdar som är avsäkrade från "fabrik", det känns lagom. Köper du en sådan liten panel och installerar som jag har på min bil enligt nedan så sitter det säkring på kabeln redan.

Bild

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Säkringen måste klara mer ström än vad laddaren kan ge. Kablaget måste klara mer än vad säkringen tål.

Om du bygger eget kablage och använder t.ex. använder CTEK MXS 7.0 som kan ge max. 7A skulle jag välja en 15A eller 20A säkring och minst 2,5 mm2 ledningar. Men det absolut enklaste (och bästa) är att använda CTEK-kablage som Martin skriver.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag en CTEK Multi XS 3600 som endast laddar 3,6 ampere.
Användarvisningsbild
av Camel
Då räcker 10A säkring. Men du kan fortfarande ha 15A säkring. CTEK-kablaget har en 15A säkring om du använder det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mitt CTEK-kablage har ingen säkring, men jag kommer montera det. Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Camel
Det kan du göra. Men jag rekommenderar att du använder säkring. 10A blir bra.
av umekille
Sen beror det på hur du ställer in din laddare att ladda...
snöflingan är ju kraftigaste laddningen medan mc är svagaste.
Har du den ofta igång kan det svagaste alternativet räcka...
På motorvärmare-batteriladdare har jag hört laddströmmen är
såpass liten som under ½ Amp. Då för konstant laddning med hög
laddström inte är bra för batteriet.(Vitsen är bara att hålla batteriet
fulladdat inte överladda det)
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]