Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Glödlampor drar i regel mer energi än LED, korrekt. Och att energin till bilens elförbrukare i regel kommer från bränslet i bil med förbränningsmotor är korrekt. Men prioriteringen är egendomlig. Man ska inte prioritera bort bakljusen. Så länge man kan köra omkring med t.ex. HP och subwoofer känns det egendomligt att man diskuterar energiförbrukningen hos bakljusen och huruvida dessa ska vara tända eller släckta på dagen. Och hur är det med all "mysbelysning" eller "stämningsbelysning" i kupén som allt fler bilar utrustas med från fabrik? Prioritering? Kanppast.

Jag har HP med subwoofer i min bil. Och jag spelar höööögt (är redan halvdöv). Men jag kan väl unna mig detta. Bilen har ju LED-bakljus,,, :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller med dig till fullo Camel, jag ville bara påvisa att elförbrukningen faktiskt gör en skillnad i ett globalt eller Europeiskt perspektiv. Jag är ju absolut FÖR att man skall ha bakljusen tända, men det är ju synd att man i vissa bilar tvingas till att tända även framljusen som drar kräm på riktigt för att få bakljusen tända. Det blev liksom fel... typ ;)

/Martin <-- Med Premium sound, sub.......och LED bakljus ;)
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:Jag håller med dig till fullo Camel, jag ville bara påvisa att elförbrukningen faktiskt gör en skillnad i ett globalt eller Europeiskt perspektiv.
Vänta bara tills lagstiftaren ser potentialen i minskad bränsleförbrukning om man förbjuder eluppvärmda speglar, elbakruta, PTC-uppvärmning. Man kan gå vidare till elhissar, ellucka, elektrisk handbroms, mm. Även om inte alla dessa förbrukare är på ofta så drar vissa av dem så mycket energi att det motsvarar många drifttimmar för t.ex. LED-bakljus. T.ex. så är PTC-uppvärmningen i min bil avsäkrad med en 100A säkring... I varma länder blir ju potentialen till bränslebesparing mycket stor om man förbjuder AC... Men som vissa biltillverkare hävdar: huvudsaken är att bakljusen är släckta på dagen. Kanske för att man ska kunna ha stereon på full volym? Eller lite mysbelysning på inne i kupén? Eller varför inte eftermonterat WLAN? Med gott samvete... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Så länge en dieselbil kan klassas som miljöbil kan jag inte ha annat än gott samvete med min setup, trots fullmatade säkringscentraler...
Användarvisningsbild
av Camel
Helt korrekt. I en dieselbil ökar ju NOx-utsläppen mera än i en bensinbil om bakljusen är tända. Och om man spelar full volym på stereon i dieselbilen ökar NOx-utsläppen ännu mera. Det är faktiskt miljövänligare att lyssna på sånger om miljön på full volym i en T6 än i en D2... :mrgreen: Och klimatvänligare att lyssna på miljösånger i min bil än i T6 och D2. :D

Pga av risk för att tråden spårar ur bör vi hålla oss till DRL.
Användarvisningsbild
av gooose
Lessen för denna OT
Men en "Flopp" är inte detta en rund sak som man kastar mellan 2 st personer ??

Vissa bessevissrar kalla även denna tingest för frisbee

När en sak går in (Alkohol) går något annat ur (förståndet) När det gäller mej Även detta lär vara sagt av en vis man

//Gooose too far some times
av semmelman
En lite annan tanke bara... eftersom ni snackar bak på bilen där bakomvarande trafikanters framlyktor bör lysa så för trafiksäkerheten borde det väl göra skillnad då om man inte kan få lyktorna att lysa att man klistrar på några extra reflexer på bakluckan? Det får man väl göra bäst man vill, eller(?), och en fördel med reflexer är att de funkar utan ström om man blitt stående vid vägen. Dock sämre alternativ förstås än lampor men jag tänkte det är bättre än släckta lampor alla fall. Och om man drar på mycket reflexer kanske det kan bli minst lika bra som några ljus. Eller har besiktningen nåt att anmärka på det?
Användarvisningsbild
av SvenB
gooose skrev:Lessen för denna OT
Men en "Flopp" är inte detta en rund sak som man kastar mellan 2 st personer ??
Vissa bessevissrar kalla även denna tingest för frisbee
När en sak går in (Alkohol) går något annat ur (förståndet) När det gäller mej Även detta lär vara sagt av en vis man
Enligt Svenska Akademins ordlista betyder "Flopp" misslyckande, fiasko. Vad har du fått din tolkning ifrån?
http://www.svenskaakademien.se/svenska_ ... t/ordlista
Användarvisningsbild
av erikn
De kallade frisbeen för "Flygande flopp" när den kom hit på 70-talet. Jag hade aldrig hört uttrycket, i mina trakter kallades den för frisebee. Men min fru kallar det fortfarande för flopp.

Frisbeen var ursprungligen pajformar från bakeriet "Frisbie's pies".
Användarvisningsbild
av MartinS
Eftersom man floppar i höjdhopp borde det ju heta en flopp i singularis? :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]