Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjaar
#795911
Jesperhellman skrev: Det har jag varit lite rädd för så vi får se vad killen som skall koppla in allt säger..

Någon som har erfarenhet av extraljus med LED positionsljus? Hur kopplade ni dem? Alternativ på hur de kan kopplas annars?
Positionsljusen har väl en separat kabel och borde fungera som vilket positionsljus som helst, oavsett om det är diod eller vanlig glödlampa. Använd ett relä, ta startström från någon utav positionslamporna i lamphuset fram. Jag har använt både diod och vanlig glödlampa i mina positionsljus i extraljusen.
av RSport
#795946
Jesperhellman skrev:
9070 skrev:Ska du inte använda/ha knapp så behöver du inte åka in till Volvo. Förmodar att du tar styrström från befintliga helljus isf
Jag skulle helst vilja ha knapp men jag får se vad han som jag ska lämna bilen till säger, han ska få dra kablarna åt mig och jag och far min fixar uppsättning av extraljusen. Den personen som skall dra kablarna jobbar som elektriker på ett lastbilsföretag och har jobbat på bilverkstad/Volvo tidigare.

Det bästa vore ju att ha en egen knapp till positionsljusen också så att man kan slå av dem om jag skall besikta t.ex.


Lägger till en till fråga:

I Kabelsatsen jag köpte från volvo fanns det endast ett Relä (25A), behöver jag köpa ett till likadant till 3st 100w xenon? Enligt ABL Light group så skulle man max ha 2st ljus på ett Relä men vad jag läst så drar 3st 100w lampor 25A. Räcker det med ett eller skall jag satsa på ett till direkt?
Visst är det en stor fördel att kunna slå av enbart extraljusen, som t.ex vid lätt Snöfall/Dimma, eller på långa raksträckor vid möten.
Men om det är värt tiden/pengarna får ju ens egna behov avgöra.
Angående "Ledpos.ljusen" i extraljusen, så är det nog enklast att sätta in ett kontaktstycke som går att tillfälligt dra isär, för att möta bilprovningens eventuella synpunkter. Förslagsvis lättåtkomligt någonstans där man tar ut strömmen för dessa.
25A är nog lite väl "Svagt" relä. Finns ju färdiga kablage för 3 Xenon, som t.ex http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... b-12v.html
av Jesperhellman
#795987
Precis, känner att jag inte vill lägga 850kr på uppdatering av mjukvara plus den extra kostnaden för jobbet med knappen och den extra dragningen just nu då extraljusen inte var gratis :)

Tycker det med Ledpos.ljusen låter bra!
Jag har dessa kablar och enligt dem så fungerar de till Xenon:

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/e ... pa278073sv
av pjaar
#795994
Jesperhellman skrev:Precis, känner att jag inte vill lägga 850kr på uppdatering av mjukvara plus den extra kostnaden för jobbet med knappen och den extra dragningen just nu då extraljusen inte var gratis :)

Tycker det med Ledpos.ljusen låter bra!
Jag har dessa kablar och enligt dem så fungerar de till Xenon:
Som RSport skrev så finns det färdiga kablage för xenon med "rätt" kopplingar. Har ett sådant från xenonkungen.se och det var lätt att installera.

Dina NBB är eftermonterade med xenon? Jag har eftermonterat i mina extraljus. Man får tänka på att även dessa kan få avslag på Bilprovningen eftersom de inte är godkända för xenon. Så det är alltid säkrast att dra ut säkringen eller på annat sätt koppla ut både xenonljusen och positionsljusen i extraljusen för att inte få nedslag.

Hur går det annars med monteringen?
av Jesperhellman
#795996
pjaar skrev: Som RSport skrev så finns det färdiga kablage för xenon med "rätt" kopplingar. Har ett sådant från xenonkungen.se och det var lätt att installera.

Dina NBB är eftermonterade med xenon? Jag har eftermonterat i mina extraljus. Man får tänka på att även dessa kan få avslag på Bilprovningen eftersom de inte är godkända för xenon. Så det är alltid säkrast att dra ut säkringen eller på annat sätt koppla ut både xenonljusen och positionsljusen i extraljusen för att inte få nedslag.

Hur går det annars med monteringen?

Vet inte om jag hinner handla såna nu då vi ska lämna bilen imorgon.
Kan titta om det finns på någon butik i Enköping där jag jobbar annars vet jag inte hur vi ska göra.

Ja, mina NBB är eftermonterade och jag har 3st drivdon. Det är så pass alltså? Lika bra att ta bort hela ljusen innan besiktning då!

Tittade en snabbis på min brors XC70 där han lämnade in bilen för montering på en Autoexperten-återförsäljare. De hade bara satt 6st korta skruvar rakt igenom plasten bakom nummerskylthållaren och det satt faktiskt ganska bra. Dock har han Lightforce och de var en aning lättare än mina NBB.
av pjaar
#796006
Jesperhellman skrev:
Ja, mina NBB är eftermonterade och jag har 3st drivdon. Det är så pass alltså? Lika bra att ta bort hela ljusen innan besiktning då!

Tittade en snabbis på min brors XC70 där han lämnade in bilen för montering på en Autoexperten-återförsäljare. De hade bara satt 6st korta skruvar rakt igenom plasten bakom nummerskylthållaren och det satt faktiskt ganska bra. Dock har han Lightforce och de var en aning lättare än mina NBB.
Många som har monterat fästet direkt i plasten, då används någon typ av montageskruv eller popnitar skulle jag tro. Jag har två ganska rejäla bultar i balken bakom fronten med distanser så extraljusfästet sitter jäms med fronten, sedan tog jag fyra korta montageskruv för att fästa skylthållaren genom extraljusfästet och in i fronten. Lätt att ta bort allt om man inte vill köra med det.

Eftersom strålkastarna är godkända för halogen, tror det handlar om CE-märkningen, så är dessa inte godkända för t.ex. xenonlampor. Men det räcker med att de inte lyser på besiktningen, d.v.s. att man kopplar ur säkringen. Extraljus med xenon i original är dyrare och dessa ligger på 35w.
av Jesperhellman
#796170
Nu fick han som skall koppla in allt förhinder så det blir nästa vecka. Då skall jag köpa hem dessa kablar:

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... b-12v.html

Ska även försöka hitta ett till Relä så att jag har 2st av samma modell. Har ett Midi av denna modell: http://www.sepab.se/elsystem-nationell- ... werswitch/

Någon som vet en bra hemsida att beställa från? Kollade Mekonomen men hittade inget..
av pjaar
#796258
Jesperhellman skrev:Nu fick han som skall koppla in allt förhinder så det blir nästa vecka. Då skall jag köpa hem dessa kablar:

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... b-12v.html

Ska även försöka hitta ett till Relä så att jag har 2st av samma modell. Har ett Midi av denna modell: http://www.sepab.se/elsystem-nationell- ... werswitch/

Någon som vet en bra hemsida att beställa från? Kollade Mekonomen men hittade inget..
Men hur ska du koppla, startsignal från helljuset? Det är ju ett relä på kablaget från Xenonkungen, dock var säkringen "bara" på 30A men relät klarar 60A. Vad ska du ha de andra två till?
av Jesperhellman
#796350
pjaar skrev:
Men hur ska du koppla, startsignal från helljuset? Det är ju ett relä på kablaget från Xenonkungen, dock var säkringen "bara" på 30A men relät klarar 60A. Vad ska du ha de andra två till?
Inkoppling har jag ingen aning om, men det är väl så man gör antar jag. Ska ju lämna bort bilen för det jobbet nästa vecka.
Jaha, det är ett Relä med i det kablaget alltså? Såg inget om att det skulle vara med förutom att det hette just "Reläkablage Xenon" :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]