Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Skulle vi förbjuda mörka bilar då? Självklart inte, även om det skulle göra mer för "synbarheten" enligt det jag konstaterade.
Men vad skall vi göra åt att DRL-lagen ser ut som den gör, och du tydligen inte tror på att en bilförare med körkort kan ta ansvar för sina handlingar och bland annat tända bakljuset när behov finns, om de inte har automatik? För att gå tillbaka till att alla bilar skall köra med huvudstrålkastarna och "hela batteriet" övriga lampor på bilen dygnets alla timmar oavsett väder, löser inte problemet med att vi har vissa bilförare som inte gör som de skall. Men för att undvika missförstånd, skall jag undersöka vid nästa service om det är tillåtet och möjligt att programmera om så även bakljusen lyser i DRL läget. Men endast bakljusen.
av rid54
DRL som sådant är väl kanske inte en "flopp", men tillämpningen har spårat ur helt. I detta land har förare lärt sig att det finns en ljusautomatik som tänder halvljus (möjligen varselljus) och bakljus när man drar igång bilen. Sedan införs de nya reglerna, som tänder DRL men INTE tänder bakljusen och en automatik som ska tänka åt föraren (brukar funka sådär) och vid någon viss ljusstyrka tända halv- + bakljus. Tillvänjningsfaktorn har inte varit föremål för funderingar, uppenbarligen. Folk är ju vana vid att det "bara funkar" när man vrider om nyckeln. Sedan finns det möjligen någon sorts "miljötänk" i bakgrunden; nån byråkrat har tänkt ut att de lysande halvljusen (och även bakljusen) bidrar till bränsleförbrukningen. Då inför man DRL i stället för halvljus (ger nog en mätbar ändring, om man har noggranna mätmetoder...) och låter bli att aktivera bakljusen (nu pratar vi delar av promille av bränsleförbrukningen OCH en drastisk säkerhetsförlust). Heja EU. Fullt i klass med normerad böj på gurkorna eller vad det nu var. Jag är inte mot EU som princip, men ibland undrar man.... och man undrar över att svenska lagstiftare inte behåller de anpassade regler som funkar bra i vårt klimat och vår trafikmiljö. Vågar man inte?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vågar och vågar. Det kanske inte är så bra att vi har separata regler i Sverige. Vi är ju inte helt isolerade. Jag har själv varit nära bli bötfälld för ett tiotal år sedan på grund av att jag hade halvljuset påslaget i Tyskland. det var bara att rycka säkringen dagtid. Samma med våra dubbdäck, de är ju förbjudna söder om Tyska gränsen. Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?
Användarvisningsbild
av joel80
Att kräva att alla svenskregistrerad bilar ska ha säker belysning tycker jag kan vara ett första steg. Alltså att det inte får säljas bilar i Sverige utan att det ska vara lyse både bak och fram när den är på. Att det kan få vara DRL-funktion på framlysena har jag inget emot.

På samma sätt som man måste ha koll på trafikregler i andra länder när man kör i dem kan man kräva av utländska förare att dom kör med lysen på om dom är i Sverige... jag ser inte problemet. Missar dom så är det ändå en rätt låg andel som kommer köra runt utan baklysen tända mot för hur det är nu.

Finns av vad jag vet endast ett europeiskt land där det är förbjudet att köra med lysen tända på dagen.. Och det gäller inte under vintermånaderna. Det gäller Ukraina.. och dom kan ha ändrat det sen jag var där för typ 4 år sen.

I Grekland ska inte bilar som är registrerade i landet ha lysen på dagtid, men utlandsregistrerade bilar med den automatiken får ha det. (Har man hyrbil ska man alltså inte slå på det dagtid.)
Uppgifterna är ett par år gamla, så det kan ha ändrats i och med de nya DRL-reglerna..
av rid54
SvenB skrev:Vågar och vågar. Det kanske inte är så bra att vi har separata regler i Sverige. Vi är ju inte helt isolerade. Jag har själv varit nära bli bötfälld för ett tiotal år sedan på grund av att jag hade halvljuset påslaget i Tyskland. det var bara att rycka säkringen dagtid. Samma med våra dubbdäck, de är ju förbjudna söder om Tyska gränsen. Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?
Det brukar ju hävdas rätt ofta att de flesta funktioner är "programmerbara".... Det vore väl en smal sak att ha en svensk upplaga av belysningsprogrammet då, som tände även bakljusen när DRL är tänt? För bilar som registreras i Sverige? Känns inte så svårt eller radikalt, egentligen. Men en ökad säkerhet...
Användarvisningsbild
av Funk
rid54 skrev:
SvenB skrev:Vågar och vågar. Det kanske inte är så bra att vi har separata regler i Sverige. Vi är ju inte helt isolerade. Jag har själv varit nära bli bötfälld för ett tiotal år sedan på grund av att jag hade halvljuset påslaget i Tyskland. det var bara att rycka säkringen dagtid. Samma med våra dubbdäck, de är ju förbjudna söder om Tyska gränsen. Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?
Det brukar ju hävdas rätt ofta att de flesta funktioner är "programmerbara".... Det vore väl en smal sak att ha en svensk upplaga av belysningsprogrammet då, som tände även bakljusen när DRL är tänt? För bilar som registreras i Sverige? Känns inte så svårt eller radikalt, egentligen. Men en ökad säkerhet...
Är det väl på MY-2014 ? Eller åtminstone möjligt att få omprogrammerat vid service..

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Volvo har väl "fattat" det här och har baklysen tända på bilar som säljs nu? Eller är det fortfarande modeller med DLR som har släckta baklysen på Volvo?
av Sharkbait
SvenB skrev:Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?

Varför göra det så svårt.
Man behöver inte flera reglage, knappa eller spakar. Det handlar om simpel kodning i mjukvaran. Svårare än så är det inte. Oavsett i vilket ljus"läge" du kör bilen i så har du alltid ljus fram och bak. Svårare än så är det inte.

joel80 skrev:Att kräva att alla svenskregistrerad bilar ska ha säker belysning tycker jag kan vara ett första steg. Alltså att det inte får säljas bilar i Sverige utan att det ska vara lyse både bak och fram när den är på. Att det kan få vara DRL-funktion på framlysena har jag inget emot.
Låter som ett väldigt bra första steg, som det har varit tidigare.

Kalla belysningen vad man vill men det viktigaste är att man har ljus på fram och bak.

joel80 skrev:Volvo har väl "fattat" det här och har baklysen tända på bilar som säljs nu? Eller är det fortfarande modeller med DLR som har släckta baklysen på Volvo?

Igår vid skymning/kväll så åkte jag 2 mil. På denna korta sträcka så mötte jag 4 Kia, 1 Passat och 1 Volvo V50 som körde utan någon belysning bak.
Användarvisningsbild
av joel80
Sharkbait skrev:
joel80 skrev:Volvo har väl "fattat" det här och har baklysen tända på bilar som säljs nu? Eller är det fortfarande modeller med DLR som har släckta baklysen på Volvo?

Igår vid skymning/kväll så åkte jag 2 mil. På denna korta sträcka så mötte jag 4 Kia, 1 Passat och 1 Volvo V50 som körde utan någon belysning bak.
Jag menar alltså på alla MY14. Vet att det finns äldre modeller där Volvo har släckta baklysen i samband med DRL.. men fick för mig att dom ändrat på allt som säljs nu så att det ska lysa bakåt också. Eller har jag missuppfattat det?

Volvo har alltså valt att göra så själva, vilket egentligen borde vara ett krav från lagstiftarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Farsan köpte en ny bil av annat märke för några veckor sedan och där vägrade verkstaden programera om så att bakljusen var tända med DRL innan leverans, man hävdade att det inte var lagligt. Nu kör han med full belysning dygnet runt istället för att använda automatiken.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]