Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70-05 2,5T dvs en B5254T som gått knappt 8000 mil.

Hittade ett Contitech kamremskit på Misterauto för 864 kr som känns mycket prisvärt http://www.mister-auto.se/sv/kamremssat ... 979K2.html

Jag vet att vattenpumpen oftast inte byts vid första rembytet men denna pump är 9-år vid det här laget.
Vad tycker församlingen, är det körsträckan eller ålder som spelar störst roll?
Körsträckan, dessutom är den " 32000 mil" enligt mitt sätt
att se det. Inget glapp eller axialt så är bytet bara till glädje
för dom som säljer v-pumpar.
Tack för er input. Det får bli rem, spänn- och led-rulle men ingen vattenpump.

Ganska krångligt att klarlägga vilken remsats som gällde. Det skiljer före och efter motornummer 3188689. Verkar bara vara olika spännrullar.

Multiremmen har jag fortfarande inte fattat vilken jag skall ha. Ofta står det "Drivna aggregat: Generator", men va sjutton alla har väl servostyrning och AC oxå. Är det någon som har koll på Volvos nummer? Verkar finnas flera Volvonummer till samma rem.
Jag skulle köpa från Volvo ÅF utan minsta tvekan.
Det är den viktigaste remmen du har i bilen.....oavsett priset faktiskt.....
Hade tänkt att köpa en Contitech/Continental-rem, så inget skräp. Ca 220 kr antagligen långt under vad Volvo vill ha.

Viktigaste remmen trodde jag var kamremmen. Vad jag läst är det väl bara vissa äldre D5:or som kan drabbas av kamremshaveri om aggregatremmen går av, å då brukar det väl bero på spännaren tror jag.
wissel skrev:Jag läste Kamrem i rubriken o frågan
och trodde det var det som var frågan !!!!! i ditt inlägg 14 okt 2013, 19:24.
eeh då var frågan:
Jag vet att vattenpumpen oftast inte byts vid första rembytet men denna pump är 9-år vid det här laget.
Vad tycker församlingen, är det körsträckan eller ålder som spelar störst roll?

Men sen fortgår ju diskussionsämnet.
Jag har frågat mig detsamma då min är snart 10 år men bara rullat 12k mil.
En del säger "lika bra att byta" då den är gammal. Andra säger nej nej nej, byt inte för dom nya vattenpumparna är av så dålig kvalité.

/Förvirrad
Jag bytte den då jag ändå bytte kamrem, spännare och löphjul. Lika bra då man ändå slitit sig blå och grön i garaget.
Kanske onödigt men jag skulle bli galen om den började pissa 1 månad efter kamremsbytet.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.