Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Det luktar bränt när man använt funktionerna parkeringsvärmare och även extravärmare, ska det göra det? Står ju i manualen att det kan komma rök från höger hjulhus.
Är det samma pryl för båda funktionerna?

XC70 08 D5
Användarvisningsbild
av Perc
Parkeringsvärmare och extravärmare är med största sannolikhet två olika namn på samma sak. Kallas även dieselvärmare, bränslevärmare, tillsatsvärmare, "webasto", etc.

Det är i vilket fall som helst fråga om en villapanna i miniformat som bränner diesel (eller bensin) för att värma kylarvattnet. Kupén värms via bilens klimatanläggning. Avgasröret mynnar ut nånstans i höger hjulhus.

Min bensindrivna Eberspächer släpper ut ett litet rökmoln innan den kommit igång ordentligt och börjar gå rent, men jag skulle inte vilja påstå att jag känner någon lukt. Den är dock bensindriven, som sagt.

Firmaskåpets dieselvärmare luktar märkbart då man startar den, men då den väl börjar gå rent märker man ingenting längre. Det luktar väl inte direkt bränt, men en frän och lite söt doft som man inte kan missta sig på.

Kanske din värmare inte riktigt går rent?
av Desmodue
Parkeringsvärmare = den som du använder när bilen är.... parkerad, tex. på morgonen och det har varit kallt som f-n på natten.

Extravärmare = när det är riktigt kallt ute så räcker inte värmen till på dieselbilar då mycket av värmen åker ut med avgaserna, då behöver dieselvärmaren gå igång med jämna mellanrum så du ska få det gott och mysigt i kupén.

Avgasröret från värmaren var vite väl kort och Volvo ersatte det i början med ett längre/eller förlängde det så att avgaserna inte skull hitta in i kupén.
Min stinker bara när jag stänger av den och den ska blåsas ren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Folks luktsinne är väldigt olika, vissa tycker orenade dieselvgaser doftar gott, några känner det inte alls medan andra tycker det luktar vidrigt

Vi var tex några personer på ett evenemang där man värmde upp tältet på vintern med en sådan här dieselvärmare utan avgasrör som ju blåser ut avgaserna orenade rätt in i tältet tillsammans med varmluften.

Som sagt allla var ju i samma tält, några tycket det luktade vidrig, andra gott och några undrade vadå, det är ju ingen lukt alls.

Jag tycket det luktade grymt illa....

Bild
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag har bensinvärmare och jag tycker det luktar inne i bilen efter man använt den.
Användarvisningsbild
av Media
Ok, tack för svaren. Det låter som att allt är i sin ordning trots allt. Kanske den behöver köras lite dock för att bränna ur om d en inte varit igång på länge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Dieselvärmaren osar alltid lite, när den sätter igång. Känns även i det fria, om det är lugnt och stilla ute.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]