Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Jag ser inte problemet? Är det någon som fått in mjukvara till en D2 i sin T4:a? Näe, jag misstänkte inte det.

Både bilen och Volvo centralt håller ju koll på vilken motor och vilken mjukvara bilens motorstyrning har och skall ha. Har den polestar står det både i bilen (carconfig) och hos volvo, följaktligen får du bara ny ECM mjukvara om det finns en ny version av polestarmjukvaran för din motor.

Du kanske inte ser problemet, men alla (iaf inte jag och troligtvis fler) kanske inte har den kunskap du sitter med. Är nog det som är vitsen med ett forum... man kan ställa frågor om sådant man inte vet, och förhoppningsvis få ett svar... så för MIN del var det ett "problem".
Jag ber om ursäkt om jag lät dryg, det var inte min avsikt, men det känns ändå självklart att volvo håller koll på vilka mjukvaror vissa bilar skall ha.

Carconfig innehåller information om precis hur bilen är byggd, med vilka tillbehör, växellåda, motor etc. Den finns både i bilen i cem (central electronic module) och hos volvo.
Jag tycker frågan är högst relevant
Så mycket fel som uppstår kring uppgradering och mjukvara i alla andra fall så, ett protokoll på vad som laddat vore på sin plats
Visst är det tur att Polestar och Volvo har ett sådant intimt sammarbeta så det aldrig uppstår några oklarheter, kan det beror på att det på samma ställe det fixas och donas med dessa mjukvaror?
Förövigt, hur ofta är det några ändringar i motorstyrningsprogramvaran överhuvudtaget?
Momentum skrev:Jag tycker frågan är högst relevant
Så mycket fel som uppstår kring uppgradering och mjukvara i alla andra fall så, ett protokoll på vad som laddat vore på sin plats
Visst är det tur att Polestar och Volvo har ett sådant intimt sammarbeta så det aldrig uppstår några oklarheter, kan det beror på att det på samma ställe det fixas och donas med dessa mjukvaror?
Förövigt, hur ofta är det några ändringar i motorstyrningsprogramvaran överhuvudtaget?

Precis! När jag nyligen servade min bil fick jag ett protokoll med vilka programvaror som uppdaterats, och där stod inte ett ord om Polestar. Känns som nåt man gärna kunde ha inkluderat. Med en T6a som går mest i Stockholm är det inte direkt så man omedelbart märker skillnad på 300 och 330 hk när man rusar fram i typ 40 km/t.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:En fördel där med RICA som man kan ladda i och ur när man vill.
Är det inte bättre med Polestar som man slipper ladda i och ur?
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:
och som är baserad på en då kanske gammal mjukvara...

/Thomas
Funk skrev:
MartinS skrev:
och som är baserad på en då kanske gammal mjukvara...

/Thomas
Om RICA mjukvaran inte går att ladda till bilen så är originalmjukvaran ändrad. Då laddar man bara ner den nya mjukvaran till iSoftloadern och får den modifierad av RICA. Sen laddar man in mjukvaran igen :wink:
Perra83 skrev:Om RICA mjukvaran inte går att ladda till bilen så är originalmjukvaran ändrad. Då laddar man bara ner den nya mjukvaran till iSoftloadern och får den modifierad av RICA. Sen laddar man in mjukvaran igen :wink:
Så fungerar det med BSR också, de första tre åren... Sedan måste man betala en "årsavgift" för att ha rätt till uppgraderingar.

Oavsett, det måste ju va bättre att slippa hålla på och ladda i och ur...
Perra83 skrev:
Om RICA mjukvaran inte går att ladda till bilen så är originalmjukvaran ändrad. Då laddar man bara ner den nya mjukvaran till iSoftloadern och får den modifierad av RICA. Sen laddar man in mjukvaran igen :wink:
Kan man ladda ner mjukvaran trots att det är PIN kod för att få tillgång till motorstyrsystemet?

Har bilen inne på verkstad nu. Det som ska b[…]

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]