Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesperhellman
RSport skrev:Tips!, Ni som ska montera Xenonkonventerade extraljus (Själva) och vill ha Volvos extraljusknapp monterad.
Inhandla Volvos orginalknapp separat.
Köp en "Pirat" Xenonkabelmatta, för 2, alt.3 extraljus (kostar under 200:-), då är anslutningarna anpassade till Xenonbarlasterna.
Anslut styrströmmen till CEMen, efter att ha monterat fast kontaktanslutning Volvo Org. No. 30 656 693 (kostar ca. 10:-) på kabelmattans styrströmskabel.
Ca. 500:- har ni då lagt ur för elkablaget och strömbrytare.
Visserligen så behövs ju även köpas till ett Extraljusfäste och stabiliseringsstag, finns ju fästen och stag för ca. 250:-
Så allt som allt går det på ca. 750:-, jämför vad Volvos tar för sin orginalsats, kan skilja från olika ÅF, men aldrig under 1200:- gissar jag.
Givetvis så måste man ändå in till en Verkstad med VIDA-dator, för att ladda in mjukvaran för extraljus.

Bra skrivet, jag skall idag försöka få upp mina nya NBB Alpha 225 xenon 100w på min V70.
Vi vet inte riktigt vad man ska ha för skruvar(in i balken) än, men det lär vi väl hitta nånstans på forumet.

Jag har köpt extraljusen med inbyggda LED som positionsljus och har funderat lite över hur de ska kopplas in, om det ens är lagligt?
Måste man alltså åka till en verkstad med VIDA-dator, även om man inte använder knapp?
av 9070
Ska du inte använda/ha knapp så behöver du inte åka in till Volvo. Förmodar att du tar styrström från befintliga helljus isf
av pjaar
Jesperhellman skrev: Jag har köpt extraljusen med inbyggda LED som positionsljus och har funderat lite över hur de ska kopplas in, om det ens är lagligt?
Måste man alltså åka till en verkstad med VIDA-dator, även om man inte använder knapp?
Om du inte använder "knappen" i kupén och startströmen från CEM behöver du inte uppdatera mjukvaran, om man nu kan förklara så. Jag använder Volvos kablage och knappen så jag kan välja om jag ska köra med extraljusen. Det går ju som sagt ta annan startsignal till extraljusen.

Om du ska köra med positionsljusen och vill att de ska lysa när du slår på övriga positionsljus får du koppla så de gör det på något sätt. Själv använder jag ett relä och tar startström från positionsljuset i lyktan. Vad jag vet är det olagligt att ha positionsljusen installerade på bilar då det inte uppfyller kraven:

"Det går att använda "glödande extraljus" men då får extraljuset vara placerad i sidled max 40 cm in på bilens front och det ska vara 60 cm mellan ljusen."

Tror det är 500 kronor i böter om det vill sig illa.
av Jesperhellman
9070 skrev:Ska du inte använda/ha knapp så behöver du inte åka in till Volvo. Förmodar att du tar styrström från befintliga helljus isf
Jag skulle helst vilja ha knapp men jag får se vad han som jag ska lämna bilen till säger, han ska få dra kablarna åt mig och jag och far min fixar uppsättning av extraljusen. Den personen som skall dra kablarna jobbar som elektriker på ett lastbilsföretag och har jobbat på bilverkstad/Volvo tidigare.

Det bästa vore ju att ha en egen knapp till positionsljusen också så att man kan slå av dem om jag skall besikta t.ex.

Lägger till en till fråga:

I Kabelsatsen jag köpte från volvo fanns det endast ett Relä (25A), behöver jag köpa ett till likadant till 3st 100w xenon? Enligt ABL Light group så skulle man max ha 2st ljus på ett Relä men vad jag läst så drar 3st 100w lampor 25A. Räcker det med ett eller skall jag satsa på ett till direkt?
av pjaar
Jesperhellman skrev:
Jag skulle helst vilja ha knapp men jag får se vad han som jag ska lämna bilen till säger, han ska få dra kablarna åt mig och jag och far min fixar uppsättning av extraljusen. Den personen som skall dra kablarna jobbar som elektriker på ett lastbilsföretag och har jobbat på bilverkstad/Volvo tidigare.

Det bästa vore ju att ha en egen knapp till positionsljusen också så att man kan slå av dem om jag skall besikta t.ex.
Med knapp så menar du alltså originalknappen, dra kablarna till CEM och uppdatera mjukvaran? Tänkte göra det själv men tyckte det var för mycket jobb så gjorde detta i samband med en service så jag fick allt enligt Volvo Original. De förborrade även balken. Resten gjorde jag själv, xenonen, positionsljusen och extraljusfästet.

Om du ska använda positionsljusen så använder du väl säkring? Då är det bara att dra ut säkringen vid besiktningen.
av Jesperhellman
Med knapp så menar du alltså originalknappen, dra kablarna till CEM och uppdatera mjukvaran? Tänkte göra det själv men tyckte det var för mycket jobb så gjorde detta i samband med en service så jag fick allt enligt Volvo Original. De förborrade även balken. Resten gjorde jag själv, xenonen, positionsljusen och extraljusfästet.

Om du ska använda positionsljusen så använder du väl säkring? Då är det bara att dra ut säkringen vid besiktningen.[/quote]

Originalknappen är väl bäst (snyggast) förmodar jag, och då ska det uppdateras mjukvara också men det kostade enligt bilia supporten 853kr till min bil. Tyckte det lät lite väl mycket!

Det låter ju mycket bra för din del, synd att jag har 1500 mil kvar till nästa service(21000mil).

Har inte hunnit tänka så långt eftersom jag ej ska dra kablarna men det är väl så man bör göra då? Smartast åtminstone.
av pjaar
Jesperhellman skrev:Originalknappen är väl bäst (snyggast) förmodar jag, och då ska det uppdateras mjukvara också men det kostade enligt bilia supporten 853kr till min bil. Tyckte det lät lite väl mycket!

Det låter ju mycket bra för din del, synd att jag har 1500 mil kvar till nästa service(21000mil).

Har inte hunnit tänka så långt eftersom jag ej ska dra kablarna men det är väl så man bör göra då? Smartast åtminstone.
Det blev inte så mycket billigare trots att jag gjorde det vid en service, de tar betalt i alla fall! Men när jag såg monteringsanvisningen så kändes det smidigast.

Mycket pengar bara för att uppdatera så en knapp fungerar, det är bara att betala och se glad ut. :P
av Jesperhellman
pjaar skrev: Det blev inte så mycket billigare trots att jag gjorde det vid en service, de tar betalt i alla fall! Men när jag såg monteringsanvisningen så kändes det smidigast.

Mycket pengar bara för att uppdatera så en knapp fungerar, det är bara att betala och se glad ut. :P

Trodde allt ingick, ja det verkar inte helt lätt, får se hur vi bär oss åt ikväll.

Ja eller hur, det var mycket bättre på de äldre V70 när de hade förberett allting :)
av pjaar
Jesperhellman skrev: I Kabelsatsen jag köpte från volvo fanns det endast ett Relä (25A), behöver jag köpa ett till likadant till 3st 100w xenon? Enligt ABL Light group så skulle man max ha 2st ljus på ett Relä men vad jag läst så drar 3st 100w lampor 25A. Räcker det med ett eller skall jag satsa på ett till direkt?
Jo, på V70N var det smidigare, bara att plugga i knappen och kablaget.

Jag har med xenon, men tycker att Volvos kablage var lite klent så använder bara det kablaget till startström för xenonens relä.

Tre lampor på 100w vardera drar 25A, 300w/12v är 25A. Men eftersom det är xenon är startströmmen betydligt högre än så, rekommenderar ett grövre kablage som klarar högre ström. Om jag blinkar med mitt helljus för mycket så går säkringen på 30A och det är för att strömtopparna från xenonen är betydligt högre.
av Jesperhellman
pjaar skrev: Jag har med xenon, men tycker att Volvos kablage var lite klent så använder bara det kablaget till startström för xenonens relä.

Tre lampor på 100w vardera drar 25A, 300w/12v är 25A. Men eftersom det är xenon är startströmmen betydligt högre än så, rekommenderar ett grövre kablage som klarar högre ström. Om jag blinkar med mitt helljus för mycket så går säkringen på 30A och det är för att strömtopparna från xenonen är betydligt högre.
Det har jag varit lite rädd för så vi får se vad killen som skall koppla in allt säger..

Någon som har erfarenhet av extraljus med LED positionsljus? Hur kopplade ni dem? Alternativ på hur de kan kopplas annars?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]