Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tysken75
Har haft ett durr vid 50-60 när bilen är lastad ....men ensam i bilen så var den bra. 940 -98

lämnade den på verkstad av byte av båda knutkors.

När de var klar så var den ännu värre gick inte köra fortare än 60 km/h över det så skakade axeln så man trodde den skulle komma in i bilen.

Hur ska det se ut när knutarna är bytta?

av roh66
Hej tysken75!

Tja..har ingen bild men hur ser det ut på din bil?
Lägg upp bilder så kan säkert någon här i forumet ge dig svar.
Närbilder är en fördel.

Mvh.R.
av Rådlös
Du kan lätt känna om knutarna är dåliga. Kör upp bilen på en brygga eller smörjgrop. Gå under och känn med en hand på varje sida om knuten. Vrid axlarna på var sida om knuten åt var sitt håll. Det skall inte gå att känna något glapp, inte det minsta om knuten är riktig. Känn så på alla knutarna.
Nu vet inte jag hur det ser ut på 940, men på 200-serien sitter det ett stödlager också. Det är brukligt att byta det också när man byter knutar. Det slits lika mycket som knutarna.
av tysken75
Jag har försökt med få med någon bild här men lyckades inte så den youtube länk som finns med är bilder på knuten =)

stödlager är bytt för ett år sedan....men vad de nu har gjort med axeln är en gåta.

knutarna går lätt men om det är rätt ändå....går inte att sätta de fel säger de?

och axeln är upp märkt så den var rätt säger de.
av roh66
tysken75 skrev:Jag har försökt med få med någon bild här men lyckades inte så den youtube länk som finns med är bilder på knuten =)

stödlager är bytt för ett år sedan....men vad de nu har gjort med axeln är en gåta.

knutarna går lätt men om det är rätt ändå....går inte att sätta de fel säger de?

och axeln är upp märkt så den var rätt säger de.
Svårt avgöra på bild.Tycker endå att "skålarna" syns för mycket.Inte innpressad riktigt på ena bilden.Men om det är rätt k.kors så går det inte göra fel liksom.Hur som hälst,reklamera reperationen.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla så att alla låsringarna är i spåren.
roh66 skrev:Tycker endå att "skålarna" syns för mycket.Inte innpressad riktigt på ena bilden

Det är väldigt lätt att en av nålarna "hamnar ovanpå", alltså ligger mellan "skålen" och tappen. Då får man inte korset i centrum med våldsam obalans som föjld. Då får man inte i låsringen i spåret riktigt heller
Om du inte har gjort jobbet själv, Reklamera. En seriös verkstad ska inte lämna ifrån sig ett sådant jobb. Felet idag (mot "på min tid") är att det nästan aldrig provkörs efter reparation. Det kostar för mycket tid.

Mvh
Lennart
av tysken75
Ja felet som de gjorde från början var att de inte provkörde den innan de bytte kors och sen säger att axeln är felande när de har byt kors och den är helt kass.

Just nu så har de bytt ut hela kardanaxeln till en annan och nu funkar det.

Men då sitter de nya korsen på den andra axeln och även de ett år gamla stödlager.

Så imorgon ska jag ta med axeln och visa han som säger att de inte går att sätt korsen så det blir fel och se vad man blev skyldig för detta jobb ?:-/

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]