Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Nu har jag läst din lååååånga tråd. Det stod i ett inlägg att Volvo på nya V 70 MY14 gått ifrån släckta baklysen, kan någon av er bekräfta det. Jag trodde inte det var tillåtet enligt EU direktivet.

Varför skulle det vara olagligt? Dom har ju tack och lov inte gjort en lag som tvingar oss att ha släckta baklysen.. tyvärr har dom en lag som inte kräver tända baklysen, en lag som ersatt tidigare lagar i Sverige där det varit ett krav.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Varför skulle det vara olagligt? Dom har ju tack och lov inte gjort en lag som tvingar oss att ha släckta baklysen..
Jag undrar det. Varför skulle då så gott som alla bilmärken från kontinenten, som var igång med DRL före oss, ha släckta bakljus? Ingen kan väl påstå att det är mindre trafiksäkert att även bakljusen lyser. Men under förutsättning att allt sköts korrekt inte säkrare heller.
Användarvisningsbild
av joel80
Väldigt få andra länder har haft lag om att ens ha frontlysen tända dagtid, så i de flesta länder är EU-standardiseringen en förbättring för säkerheten, men i sverige där vi ju sen länge haft lag på belysning både bak o fram innebär lagändringen en rätt stor försämring.
Användarvisningsbild
av Perc
En grej att tänka på är att nordiska chaufförer har vanan inne att titta efter ljuspunkter i trafiken, till skillnad från t.ex. brittiska förare som helt enkelt är mer vana att upptäcka mörklagda bilar i skuggiga partier och liknande.

Jag hajade själv till lite häromdan då jag såg en mötande bil utan halvljus alldeles för sent. Det var dagsljus och inga sikthinder, men min hjärna är ju programmerad att koncentrera sig på ljuspunkter och inte bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Betyder det att du tror vi kommer att vänja oss? Jag har varit ute och farit i helgen och konstarerat att det är mer skillnad på upptäkt, på färgen på medtrafikanternas bilar än om de har bakljus tända eller inte. Mörka bilar syns sämst.
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Betyder det att du tror vi kommer att vänja oss? Jag har varit ute och farit i helgen och konstarerat att det är mer skillnad på upptäkt, på färgen på medtrafikanternas bilar än om de har bakljus tända eller inte. Mörka bilar syns sämst.
Fundera då på hur bra en vit bil syns i ett snöklätt landskap när bakljusen är släckta...
av *pettson*
Spännande detalj att DRL ENDAST får användas om det är klart väder med bra synbarhet. Varför är det spännande? Jo för automatiksystemen tar inte hänsyn till detta för fem öre, det går bra med hur dimmigt som helst bara det är tillräckligt ljust. Dom är inte ens kalibrerade enligt någon standard över när det för mörkt så det ska slå om. För min del tycker jag är väldigt märkligt.
Jag menar om systemet ändå inte har pejl på läge, så finns det ingen anledning att ens ha det enligt *automatik* TROTS det är detta ett ospecifierat lagkrav.
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:
SvenB skrev:Betyder det att du tror vi kommer att vänja oss? Jag har varit ute och farit i helgen och konstarerat att det är mer skillnad på upptäkt, på färgen på medtrafikanternas bilar än om de har bakljus tända eller inte. Mörka bilar syns sämst.
Fundera då på hur bra en vit bil syns i ett snöklätt landskap när bakljusen är släckta...

http://www.gp.se/motor/1.1089611-sakras ... h-ljusbrun

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
*pettson* skrev:Spännande detalj att DRL ENDAST får användas om det är klart väder med bra synbarhet. Varför är det spännande? Jo för automatiksystemen tar inte hänsyn till detta för fem öre, det går bra med hur dimmigt som helst bara det är tillräckligt ljust. Dom är inte ens kalibrerade enligt någon standard över när det för mörkt så det ska slå om.
Ja, det är riktigt illa. Föreskrifterna har visserligen gränser men de är mycket liberala och oklara. Och de tar endast hänsyn till ljusförhållandena. Inte överiga förhållanden som dimma, snörök, regn, etc.

Gränserna för halvljus-automatik i regelverket:
<1000 lux = halvljus på
1000-7000 lux = biltillverkaren bestämmer
>7000 lux = halvljus från

Så här många lux är det utomhus vid olika tillfällen:
Skymning 15-20 lux
Dagsljus medelvärde 2000 lux
Klart solsken +20000 lux

Regelverket:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

Lite mer info om DRL:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37#p774937
av Sharkbait
SvenB skrev:Jag har varit ute och farit i helgen och konstarerat att det är mer skillnad på upptäkt, på färgen på medtrafikanternas bilar än om de har bakljus tända eller inte. Mörka bilar syns sämst.

Det är självklart att mörka bilar syns sämst, särskilt vid den här årstiden. DÄRFÖR skall både fram- och bakljus vara tända alla dygnets timmar på ALLA bilar. Just för att öka trafiksäkerheten för alla medtrafikanter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]