- ons 09 okt 2013, 21:28
StringerBell skrev:Jag kan bara tala för egen räkning och hade precis lika gärna köpt en d2:a/T4:a till elmotorn. Håller helt med MrSportBee att anledningen är att det inte fungerar med 95% (i mitt fall är det säkert 99% av antalet, 75% av milen), de där sista procenten är för jobbiga/skapar en osäkerhetsfaktor som jag inte vill ha.MrSportBee skrev: Har du provkört en D6:a? Elmotorn duger till långt mer än parkerings och kökörning, kör dagligen runt i Stockholm med farter upp till 120 km/tim enbart på el upp till drygt 4 mil, får se om det går lika bra när det nu blir riktigt kallt? Och det viktigaste skälet för mig att välja denna bil, förutom att jag är barnsligt förtjust i tekniken, är att jag därmed bara behövde 1 bil för att åka både till fjällen med fart och fläng och till jobbet med någorlunda gott miljösamvete. Varför 2 bilar? Den enda nackdelen är att batteriet "äter" bagageutrymme, men vi är bara 2 som åker i bilen och då är det inga större problem.Det finns ju undersökningar på att en förkrossande stor andel (95%?) av alla resor ligger långt under räckvidden för ren eldrift. Jag kan tycka att det är slöseri på den fina D5 motorn att den blir använd så lite vid vanlig körning. Men marknaden ser ut som den gör, för tillfället: man måste baka ihop miljötänket med prestanda för att köparen ska känna att hen för valuta för pengarna.
V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey