Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60T3
Hej vänner,

Åter på detta forum efter ett antal års frånvaro då jag sålde min s40 T4 året 2004 :) Jag har efter en dels funderande nu beställt en V60 T3 Kinetic på privatleasing att aggera andra bil.

Mina frågor är:
1. Går det att göra på en V 60 eller finns risk för "spökfel" i annan elektronik?
2. Kommer det synas att en Xenonkonvertering har funnits installerad i bilens datalogg eller inte?

Frågorna föranleds av att det är en leasingbil och alltså inte min egendom. Har kört Xenonkit (för bil med Canbus) på min ägda Honda CR-V 2011 sedan ny och har fungerat klanderfritt hela vägen med 6000 mil - inte ens bytt lampa någon gång! Nu skulle jag vilja göra det på Volvon oxå men vill inte råka ut för olägenheter eller dyl.

Mvh
Användarvisningsbild
av Guru
Hade det inte varit enklare att kryssa för xenon från början?
Då hade du sluppit tveksam ljusbild, irriterade medtrafikanter pga. bländande ljus så fort någon sitter i baksätet/last i bagaget och du glömmer justera ljusbilden samt eventuella problem. Dessutom hade bilen varit godkänd men verkar inte bekomma dig eftersom du redan kör med eftermonterat xenon på din andra bil.

Men det var inte det du frågade om. Jag vet inte då jag inte provat själv men...
1. Det går säkert att göra men givetvis finns risk för problem.
2. Så länge allt fungerar syns det nog inte. Men kommer det "spökfel" så ger de ev. felkoder. Gör du åverkan på lamphus etc. så syns det ju såklart.
av Nibbe
Jag utgår ifrån att det är helljuset som ska konverteras, annars blir du inte populär bland dina medtrafikanter!

1. På min V40 gick det utan problem, till och med gjort hos min ÅF innan jag hämtade bilen som ny. Så det borde nog funka på V60 också men utgå alltid från att det kan bli problem eftersom du väljer att använda dig av icke originaldelar.

2. Ingen aning. Men har svårt att tro att ett felmeddelande kan säga något i stil med -"kod xxxxx = originallampan halogen är utbytt mot xenon" :)
Användarvisningsbild
av Guru
Helljuset är en annan sak, jag utgick från att det var halvljuset som avsågs.
av V60T3
Guru skrev:Hade det inte varit enklare att kryssa för xenon från början?
Då hade du sluppit tveksam ljusbild, irriterade medtrafikanter pga. bländande ljus så fort någon sitter i baksätet/last i bagaget och du glömmer justera ljusbilden samt eventuella problem. Dessutom hade bilen varit godkänd men verkar inte bekomma dig eftersom du redan kör med eftermonterat xenon på din andra bil.

Men det var inte det du frågade om. Jag vet inte då jag inte provat själv men...
1. Det går säkert att göra men givetvis finns risk för problem.
2. Så länge allt fungerar syns det nog inte. Men kommer det "spökfel" så ger de ev. felkoder. Gör du åverkan på lamphus etc. så syns det ju såklart.

Självfallet gäller det helljuset, tog det för självklart.

Nej, eftersom det är en limited edition bil med begränsade tillval. Hade antagligen inte gjort det även om jag haft möjlighet då ett xenonkit kostar 600kr vilket är ca 1/10 av priset.

OK
av V60T3
Nibbe skrev:Jag utgår ifrån att det är helljuset som ska konverteras, annars blir du inte populär bland dina medtrafikanter!

1. På min V40 gick det utan problem, till och med gjort hos min ÅF innan jag hämtade bilen som ny. Så det borde nog funka på V60 också men utgå alltid från att det kan bli problem eftersom du väljer att använda dig av icke originaldelar.

2. Ingen aning. Men har svårt att tro att ett felmeddelande kan säga något i stil med -"kod xxxxx = originallampan halogen är utbytt mot xenon" :)
Yes!

Aha, men inte ett original som din ÅF installerat då antar jag? Då kanske jag skall kolla med min ÅF vad de anser i frågan innan jag gör något.

Jo, det har jag oxå svårt att tro - fast i dagens högteknologiska bilar samt det övervakningssamhälle vi lever i så kan man ju aldrig veta.. :)
av Nibbe
V60T3 skrev:
Nibbe skrev:Jag utgår ifrån att det är helljuset som ska konverteras, annars blir du inte populär bland dina medtrafikanter!

Aha, men inte ett original som din ÅF installerat då antar jag? Då kanske jag skall kolla med min ÅF vad de anser i frågan innan jag gör något.
Nej, det är ett eftermarknadskit, ett sådant man kan köpa vart som helst.
Dock av högre kvalisort, hoppas jag :)
B230F går fett

Juste den sensorn som säger till när mot[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b

Vet någon var man får tag i ny insex s[…]

Har spjället fastnat så blir den sv&ari[…]