Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
CarMan skrev:
ljungström skrev:
CarMan skrev: anpasad service får endast göras en gång mellan varje riktig service!
Inte enligt Karlbergs Bilaffär i Vetlanda
jag vet att jag har rätt, intens tvaksam i denna fråga!
Jag håller med dig Carman, du har absolut rätt. Man kan bara göra en Anpassad service och efter den gör man en riktig, Anpassad gör man om bilen gått max 1499 mil (3000 intervall) och 999 mil (2000 intervall)
av Luthor
Frigge skrev:Det är inte lätt på dagens bilar att se nivån i behållaren, att fylla på spolarvätska går på ren rutin och varje gång man inser att den redan var fylld kommer några väl valda svordomar :wink: Det räcker ju med att du spolar 2-3 ggr för att det inte ska finnas något i påfyllningsröret. Högtrycksspolning kostar ju en del spolarvätska :wink:
Du har säkert helt rätt där Frigge, men som jag nämde i mitt första inlägg så fyllde jag på 20 minuter innan jag lämnade in bilen (och spolade inte på väg dit). Det är en liten skitsak egentligen och det kommer att lösa sig på måndag...
Användarvisningsbild
av camaro69
Känns som en överloppsgärning att begära ny servicebok för att en stämpel sitter fel.

Du har ju ett dokument som visat att rätt service är gjord. Har svårt att tro att en framtida försäljning skulle omintetgöras p g a att man har en överstruken stämpel och sedan fått stämpeln på rätt ställe.

Skulle en sådan "bilköparstolle" dyka upp och ha det som argument att inte köpa eller börja pruta på något sådant, så vill han ändå inte köpa din bil.

På min förra Volvo stod att service var utförd den 25/12. Sannolikheten att den skulle vara servad den dagen är lika med noll. Eftersom det är juldagen. Helt enkelt en felskrivning. Rätt datum var 25/11.
Bilen var inte i något sämre skick för det, snarare tvärtom. En bland dom bästa jag ägt totalekonomiskt. Startade jämt och aldrig några fel.

Det primära i samband med ett bilköp är väl att bilen är rätt servad och att den inte är sönderkörd.

Men jag har full förståelse för att du "ruttnat" på spolarvätskan.
av Luthor
camaro69 skrev:Känns som en överloppsgärning att begära ny servicebok för att en stämpel sitter fel.

Du har ju ett dokument som visat att rätt service är gjord. Har svårt att tro att en framtida försäljning skulle omintetgöras p g a att man har en överstruken stämpel och sedan fått stämpeln på rätt ställe.

Skulle en sådan "bilköparstolle" dyka upp och ha det som argument att inte köpa eller börja pruta på något sådant, så vill han ändå inte köpa din bil.

På min förra Volvo stod att service var utförd den 25/12. Sannolikheten att den skulle vara servad den dagen är lika med noll. Eftersom det är juldagen. Helt enkelt en felskrivning. Rätt datum var 25/11.
Bilen var inte i något sämre skick för det, snarare tvärtom. En bland dom bästa jag ägt totalekonomiskt. Startade jämt och aldrig några fel.

Det primära i samband med ett bilköp är väl att bilen är rätt servad och att den inte är sönderkörd.

Ok, har dock svårt med lite "småfel" eller vad man skall kalla det, min kära sambo kallar mig jämt och ständigt för alldeles för pedant både vad gäller bil och allt annat... Vi får se vad Rejmes säger när jag påtalar det hela... ;)
av Frigge
Luthor skrev:
camaro69 skrev:Känns som en överloppsgärning att begära ny servicebok för att en stämpel sitter fel.

Ok, har dock svårt med lite "småfel" eller vad man skall kalla det, min kära sambo kallar mig jämt och ständigt för alldeles för pedant både vad gäller bil och allt annat... Vi får se vad Rejmes säger när jag påtalar det hela... ;)
Jag köper att du är nogrann osv men att kräva en ny service bok för det.... det finns som Carman säger ingen anledning. Det syns ju tydligt att den var felstämplad om man strycker den första o sätter en ny på rätt plats, spelar ju ingen roll då det är samma företagsstämpel.
av Luthor
Jag köper det ni säger, dock lite motvilligt... ;)
av Frigge
Luthor skrev:Jag köper det ni säger, dock lite motvilligt... ;)
Släpp tvångstankarna nu va..... :wink:
Användarvisningsbild
av A80TD
Frigge skrev:
Luthor skrev: Håller med dig, tycker dock inte att man skall behöva be mekanikern att inte fylla på spolarvätska, tycker att han när han kollar och ser att det är "knökfullt" själv skall kunna dra av det på priset... Vi får se vad Rejmes säger på måndag, men jag tror nog inte att det skall bli några problem...
Det är inte lätt på dagens bilar att se nivån i behållaren, att fylla på spolarvätska går på ren rutin och varje gång man inser att den redan var fylld kommer några väl valda svordomar :wink: Det räcker ju med att du spolar 2-3 ggr för att det inte ska finnas något i påfyllningsröret. Högtrycksspolning kostar ju en del spolarvätska :wink:
Smiter in här då det ändå var på tal.
Går det alls att se nivån när den är nedanför påfyllningsröret? I något hål eller slang någonstans?
Eller kommer det något meddelande i infodisplayen när det börjar vara tomt?

@Luthor:
Har man fullt så lägger de en flaska i bilen. Bara påminna dem om de råkar ha glömt. :wink:
Sen kan man hoppas att det är konc. vätska om den kostar över 30kr/l. :lol:
av S60AWD2.5T
Medelande i displayen dyker upp när akvariumet börjar bli tomt.
av Luthor
Frigge skrev:
Luthor skrev:Jag köper det ni säger, dock lite motvilligt... ;)
Släpp tvångstankarna nu va..... :wink:
Vilka tankar? Nu förstår jag inte vad du pratar om! Vilka tankar? Nu förstår jag inte vad du pratar om! Vilka tankar? Nu förstår jag inte vad du pratar om! Vilka tankar? Nu förstår jag inte vad du pratar om! ;) :D ;)
A80TD skrev:Smiter in här då det ändå var på tal.
Går det alls att se nivån när den är nedanför påfyllningsröret? I något hål eller slang någonstans?
Eller kommer det något meddelande i infodisplayen när det börjar vara tomt?

@Luthor:
Har man fullt så lägger de en flaska i bilen. Bara påminna dem om de råkar ha glömt. :wink:
Sen kan man hoppas att det är konc. vätska om den kostar över 30kr/l. :lol:
Vi får väl se om jag får någon flaska spolarvätska, annars går det ju bra med en fin whiskey... ;)

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]