Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocke9494
Hallå!

Går rakt på sak. skulle åka till norge en helg med flickvännen, då allt började hända med bilen. Körde med hastighetshållaren, första symtomet var att den fick en reaktion som när man får bensinstopp, (hackar sig fram) Sen tvär dog bilen, alla lampor tändes. Efter detta så startade bilen, men lät inte som den gick på alla cylindrar, efter ett tag så startade den inte alls, gick fram och tillbaks så.
Blev en bogsering hem. När den väl var hemma, laddade ja upp batteriet, och provade att starta bilen igen. Den klarade inte av att hålla tomgång, när jag höll jämn gas så smattrade den, och sedan gick upp i högvarv. Efter att fått en felsökning (luftmassemätaren) testade jag att koppla ur den, och det gick bättre, men fortfarande så dör den.
Och nu det stora problemet - Den tänder inte över några omständigheter.
Har bytt följade:
Fördelarlock, tändspole
Ingen gnista.
Har tagit upp tändstiften, bränt bort bensinen som var, och borstade rent dem
Men inget hjälper.
Men en säkring som går till tändspolen är trasig, byter den, och den går isönder när man sätter på tändningen. Jordfel ? I säkringshållaren för just denna (Main fuses, slot 3.) Så ligger det en minus.
Vet ej hur jag ska gå till väga nu. Så jag vänder mig till detta omtalade forum.
Kan förklara bättre vid förfrågningar.
Senast redigerad av 1 Jocke9494, redigerad totalt 0 gånger.
av brc736
brc736 skrev:Hej. prova o byta tändspolen kan ha blivit kortslutning i den.
Ang minus i säkringsdosan så är det nog kortis, aldrig hört att man sätter säkringen på minusen
av Jocke9494
Har bytt tändspolen, men har däremot kommit fram till att det är en kortis från kabeln från tändningslåset till säkringsdosan, och jag vet ej om det sitter ett relä eller inte mellan dessa kablar. Om det inte gör det, så kan jag ju bara löda fast en ny kabel och dra den till säkringsdosan? då passerar jag ju förbi kortisen. Eller har jag helt fel ?
av Jocke9494
brc736 skrev:
Ang minus i säkringsdosan så är det nog kortis, aldrig hört att man sätter säkringen på minusen
Nej precis, Ska ju bara vara 2st plus som man sätter säkringen i. Märkligt detta..
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]