Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Ny på forumet och första post. Behöver lite råd. Har en V40 Classic -04, 2.0T.
Har snart gått 17 000 mil. Kamremsbyte gjort för mindre än ett år sen.

Har börjat höra ett vinande ljud i bilen som ökar med hastigheten. Lämnade den på felsökning hos bilia där man kunde konstatera att det kommer från växellådan. Kostnad för att åtgärda, nätta 22000 kr inklusive byte av koppling :-(

Någon som vågar säga hur länge den kan hålla innan den rasar? Började hör ljudet för en dryg månad sen, tycker inte det blivit värre.

Tänker inte få arbete gjort på bilia, 22 är ju inte långt ifrån värdet på bilen. Allra helst hade jag bara blivit av med den. Vad är skäligt att dra av i pris baserat på detta? Vad tror ni det kan kosta att få det fixat på en no name verkstad?

Åsikter och råd mottages tacksamt.
har du möjlighet å spela in ljudet så är det lättare å ge förslag på vad som är tokigt!

om ljudet slutar när du frikopplar, så är det förmodligen diffen som inte är bra..
är lugnt å köra med, men lite störigt..
noname/svart firma så kommer du nog undan 2000-5000 i arbete + växellåda 1000-4000kr
//bengt
Tack för svar.

Låter konstant även om jag kopplar ur. Låter tom när tändning är avstängd och bilen rullar i typ 60 km/h. Som sagt, bilia konstaterade växellåda problem och att enda utvägen är att byta den.
Frågan är ju hur fort blir det värre? Tar det en vecka, en månad, ett år?
kan inte svara på hur långt det håller, är nästan omöjligt att svara på sånt.

men om den låter även när du rullar med kopplingen nere så skulle jag tippa på ett lager som är kass (låter det liknande ett dåligt hjullager?)

då finns väl eg 2 alternativ. det dyrae (som säkert volvo föreslår), riva isär lådan och byta lagret (+ antagligen kopplingspaketet eftersom lådan ändå är isär).
eller det billigare, åk till skroten och fixa en ny låda och få den bytt av nån mekkunnig polare (tips, byt kopplingspaketet samtidigt så har du det gjort också även om det inte är riktigt dags än)
alt 3, fixa ny låda från skroten och kör det till en billig allverkstad och få det bytt för timpengarna (tips, byt kopplingspaketet när det ändå är isär)

i vilket fall kräver detta att du är 100% säkra på att det är lådan! (tips 2, be nån annan än volvo diagnosticera utan att nämna vad volvo sagt)

kan ju ev vara så att det är stödlager till drivaxeln som är dåligt också (eftersom det hörs när du rullar med frikopplad och avstängd bil)
kan även vara en inre drivknut, beror ju lite på hur det låter.

det finns rätt mycket som snurrar när hjulen rullar och som sitter efter kopplingen och före hjulen ;)
Ja, Låter liknande ett dåligt hjullager. Kanske skulle få en andra åsikt på det. Får hoppas det håller ett par veckor till. Kanske får ta den till en verkstad och be dem hitta en ny växellåda (beg) och sätta i.
Känns som grej efter grej kommer. Orkar inte mer, har faktiskt beställt en ny bil men hade ju tänkt att denna skulle hålla tills dess och att jag faktiskt hade kunnat sälja den och få något för den. Den är fin i övrigt och väl underhållen.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?